IPPB1/415-419/11-2/EC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-419/11-2/EC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodu uzyskanego w spółce komandytowej podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodu uzyskanego w spółce komandytowej podatkiem liniowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest jednym ze wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej, w której zatrudniona jest także na umowę o pracę na stanowisku Prezesa Zarządu. Wnioskodawczyni ma zamiar zrezygnować z funkcji Prezesa Zarządu i rozwiązać umowę o pracę.

Wnioskodawczyni pozostanie jednakże wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i będzie pobierać w razie przyznania dywidendę opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem od przychodów z kapitałów pieniężnych. Stałym przychodem Wnioskodawczyni będzie także otrzymywane świadczenie emerytalne.

W takim przyszłym stanie faktycznym Wnioskodawczyni ma zamiar rozpocząć działalność gospodarczą jako wspólnik spółki komandytowej, w której obejmie status komandytariusza. Komplementariuszem zostanie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Wnioskodawczyni jest jednym ze wspólników. Przewidywana jest w spółce komandytowej większa ilość wspólników oprócz Wnioskodawczyni i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawczyni wniesie do spółki komandytowej wkład pieniężny, a spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wniesie wkład niepieniężny w postaci samobilansujących się oddziałów Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni w tak ukształtowanym stanie faktycznym obok osiągania przychodów ze świadczenia emerytalnego i przychodów z kapitałów pieniężnych, działając jako wspólnik spółki komandytowej i osiągając za jej pośrednictwem dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej ma prawo korzystać z formy opodatkowania dochodów osiąganych za pośrednictwem tej spółki na zasadach określonych w artykule 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według 19% stawki liniowej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, działając jako wspólnik spółki komandytowej osiągający za jej pośrednictwem dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej ma prawo korzystać z formy opodatkowania dochodów osiąganych za pośrednictwem tej Spółki na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według 19% stawki liniowej.

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że osiągane przez nią w przyszłym stanie faktycznym przychody ze świadczenia emerytalnego i z kapitałów pieniężnych nie stoją na przeszkodzie korzystania z formy opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy rozliczaniu dochodów uzyskiwanych jako wspólnik spółki komandytowej. Podatek od osób fizycznych charakteryzuje podział na źródła przychodów, które są od siebie niezależne i mogą być rozliczane oddzielnie.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku są zobowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Natomiast ust. 3 tego przepisu, wprowadza ograniczenie odnośnie możliwości stosowania rozliczenia na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie podmiotów osiągających przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Ograniczenie to nie będzie jednak dotyczyć Wnioskodawczyni, jako wspólnika nowopowstałej spółki komandytowej, w związku z brakiem występowania tego typu zależności.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce uznaje się za przychody ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy - pozarolnicza działalność gospodarcza.

Artykuł 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani żaden inny przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza możliwości wyboru opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z działalności prowadzonej w formie spółki komandytowej.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawczyni jako wspólnik spółki komandytowej jeżeli wyrazi taką wolę i powiadomi właściwego naczelnika urzędu skarbowego na piśmie o wyborze opodatkowywania tych dochodów stawką liniową 19% będzie miała pełne prawo do opodatkowania tych przychodów na zasadach określonych w art. 5b ust. 2 w związku z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, Wnioskodawczyni stwierdza, że działając jako wspólnik spółki komandytowej będzie prowadziła działalność gospodarczą w tym zakresie we własnym imieniu i na własną rzecz, w sposób zorganizowany i ciągły i będzie to przychód z działalności gospodarczej niezależny i rozliczany oddzielnie od innych źródeł jej przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl