IPPB1/415-410/10-4/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-410/10-4/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.) oraz piśmie (data nadania 22 czerwca 2010 r., data wpływu 23 czerwca 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 16 czerwca 2010 r. (data nadania 17 czerwca 2010 r., data doręczenia 22 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania i stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania i stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność usługową na terytorium Francji. Świadczone przez jego firmę usługi polegają na montażu i demontażu stalowych regałów magazynowanych, przymocowanych na stałe do posadzki za pomocą kotew, z elementów gotowych. Urząd Statystyczny w Łodzi w piśmie z dnia 18 marca 2010 r. przyporządkował rodzaj świadczonych przez firmę Wnioskodawcy usług do PKWiU 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej" z dn. 29 października 2008 r. Jednocześnie w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 6 kwietnia 2004 r. ww. usługi mieszą się w grupowaniu PKWiU 45.42.12-00.00 "Roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej"

Firma Wnioskodawcy świadczy usługi na terenie Francji dla kontrahenta francuskiego. Płatności za wykonane usługi są rozliczane w Euro. Każda płatność uiszczana jest w postaci przelewu bankowego na konto walutowe (w Euro) Wnioskodawcy. Przewalutowanie nie ma miejsca. Przesłane przez kontrahenta pieniądze są wypłacane przez Wnioskodawcę w kasie w walucie Euro. Przelewy przychodzą w granicach czasowych: 1,5 miesiąca do 2 miesięcy od daty wystawienia rachunku.

W odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 16 czerwca 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym wniosku tj. wskazał, iż według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. dla celów podatkowych (Dz. U. Nr 42, poz. 264, późn. zm.) roboty polegające na montażu i demontażu stalowych regałów magazynowych przymocowanych na stałe do posadzki za pomocą kotew, z elementów gotowych zostały sklasyfikowane pod symbolem 45.42.12-00.00.

Wnioskodawca dodał, że rachunki wystawia w walucie Euro oraz że rozlicza się na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaką stawką zryczałtowanego podatku dochodowego objęte są ww. usługi.

2.

Czy istnieje obowiązek rozliczania się z różnic kursowych. Jeśli tak to w jaki sposób należy to robić (jakie daty należy przyjmować, itd.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Ww. usługi są objęte stawką 5,5% zryczałtowanego podatku dochodowego z uwagi na to, iż mieszczą się w grupie 43 "Roboty budowlane specjalistyczne" a stawka 5,5% obejmuje roboty budowlane.

Odpowiedź na pytanie pierwsze przedmiotowego wniosku w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Przedmiotowy wniosek dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww.ustawy),

* 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 - definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 - definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

W myśl przepisów tej ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5% (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a)).

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia robót budowlanych.

Przez roboty budowlane należy rozumieć czynności wymienione w sekcji F, dziale 45 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.). Dział ten obejmuje m.in. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, wykonywaniu elementów nośnych, układaniu i pokrywaniu dachów. W dziale tym mieszczą się także wymienione przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku roboty polegające na montażu i demontażu stalowych regałów magazynowych przymocowanych na stałe do posadzki za pomocą kotew, z elementów gotowych sklasyfikowane pod symbolem 45.42.12-00.00 w dziale "Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej".

Przepisy ustawy nie uzależniają stawek podatku od przychodów z robót budowlanych od tego, czy są one wykonywane przy wykorzystywaniu materiałów własnych, czy powierzonych.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa, należy uznać, iż roboty polegające na montażu i demontażu stalowych regałów magazynowych przymocowanych na stałe do posadzki za pomocą kotew, z elementów gotowych, sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 45.42.12-00.00, należy zaliczyć do robót budowlanych w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a zatem przychody uzyskane z tych robót podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 5,5%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl