IPPB1/415-41/10-3/JB - Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-41/10-3/JB Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2010 r. (data wpływu 14 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 8,5 % - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 8,5 %.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami elektronicznymi i radio-tewizyjnymi, a także sprzedaży usług (pakietów) cyfrowej telewizji typu P. Zadaniem Wnioskodawcy jest przedstawienie oferty programowej oraz prezentacja działania dekodera danej telewizji klientowi, na pakiet usług (określonych programów). Jeśli klient zdecyduje się na zakup, to Wnioskodawca podpisuje z nim umowę w imieniu swojego dostawcy i wydaje dekoder do odbioru telewizji oraz pobiera ewentualną opłatę aktywizacyjną, którą przekazuje wraz z umową do swojego dostawcy. Wnioskodawca podkreśla, iż klient nie otrzymuje żadnej faktury. Wynagrodzeniem strony natomiast jest określona stawka od każdej zawartej umowy, w wysokości, która zależy od ilości pakietów telewizyjnych i rodzaju dekoderów, które wybrał klient. Faktura wystawiana jest na dostawcę w kwocie prowizji od zawartej umowy. Wnioskodawca wskazuje, iż w zakresie czynności sprzedaży usług (pakietów) cyfrowej telewizji typu P znajduje się także umieszczanie w punkcie sprzedaży materiałów reklamowych wspierających sprzedaż, która to usługa jest przez stronę oddzielnie fakturowana w stałej stawce miesięcznej, zgodnie z umową.

Pismem z dnia 28 lutego 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż czynności będące przedmiotem niniejszego wniosku mieszczą się w grupowaniu PKWiU 64.20.27-00.00 "Usługi telekomunikacyjne pozostałe".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w związku z ww. czynnościami podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych i według jakiej stawki procentowej.

Zdaniem Wnioskodawcy przychód z ww. czynności podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5 %, zgodnie z klasyfikacją PKWiU - określoną przez Urząd Statystyczny.

Wg uzyskanej informacji z dnia 16 października 2009 r., znak: OK-5672/KU-3486/2009 przedmiotowe usługi zostały sklasyfikowane pod kodem: PKWiU 64.20.27-00.00. Usługi polegające na pośrednictwie w sprzedaży usług telewizji cyfrowej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy oraz umieszczanie w punkcie sprzedaży materiałów reklamowych wspierających sprzedaż nie są wymienione jako podlegające opodatkowaniu wg stawek określonych w art. 12 pkt 1, 2, 4 i 5, ani też nie są wymienione w załączniku do ustawy, jako nie podlegające opodatkowaniu na zasadach tej ustawy - mogą podlegać opodatkowaniu wg stawki 8,5 %, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy spełnieniu pozostałych warunków przewidzianych ww. ustawą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

*

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) cytowanej ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, wynosi 8,5 % z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika Nr 2 do ustawy.

Usługi polegające na pośrednictwie w sprzedaży usług telewizji cyfrowej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy, mieszczące się, zgodnie z klasyfikacją dokonaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, pod symbolem PKWiU 64.20.27-00.00 nie są wymienione jako podlegające opodatkowaniu wg stawek określonych w art. 12 pkt 1, 2, 4 i 5, ani też nie są wymienione w załączniku do ww. ustawy, jako nie podlegające opodatkowaniu na zasadach tej ustawy.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5 %.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl