IPPB1/415-409/08-2/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-409/08-2/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008 r. (data wpływu 8 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości rolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 22 lutego 2008 r. Wnioskodawca sprzedał działkę rolną położoną w miejscowości X o obszarze 0,6068 m2, którą nabył w dniu 9 maja 2004 r. Działka jest nieruchomością rolną w rozumieniu art. 46 kodeksu cywilnego. Nieruchomość jest położona na terenie, dla którego nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, co potwierdza pismo wydane z upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy w dniu 23 października 2007 r. Zarówno sprzedaż, jak i nabycie działki rolnej zostały dokonane na zasadzie współwłasności z żoną Wnioskodawcy, co oznacza, że przychód ze sprzedaży powstał w równych częściach - zarówno dla Wnioskodawcy, jak i jego żony.

Na skutek sprzedaży działka weszła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, co zostało potwierdzone przez nabywcę w akcie notarialnym z dnia 22 lutego 2008 r. na podstawie którego Strona sprzedała działkę.

W dniu dokonania sprzedaży ww. działki Wnioskodawca posiadał również - na zasadzie współwłasności z żoną - działkę położoną we wsi Y o powierzchni 0,5825 m2 oznaczoną w zaświadczeniu o przeznaczeniu terenu jako tereny promocji gospodarczej, zgodnie z danymi zamieszczonymi w akcie notarialnym, na podstawie którego Wnioskodawca nabył tę działkę. W 2008 r. zostały wydane decyzje wymiarowe w zakresie podatku rolnego: dotyczące działki położonej w miejscowości X oraz działki położonej we wsi Y.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym znajduje zastosowanie zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaży działki położonej w miejscowości X, określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy w zaistniałym stanie faktycznym znajdzie zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Strona uważa, że działka wchodziła w skład gospodarstwa rolnego o łącznej powierzchni 1,1893 ha, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co potwierdza fakt wydania decyzji wymiarowych w zakresie podatku rolnego zarówno od sprzedanej działki położonej w miejscowości X, jak i od posiadanej działki położonej we wsi Y. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma definicji legalnej gospodarstwa rolnego, dlatego według Wnioskodawcy wydaje się zasadne odwołanie do przepisów ustawy o podatku rolnym. Zgodnie z art. 2 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu podatnika. Łączna powierzchnia działek, znajdujących się w posiadaniu Wnioskodawcy, od których był płacony podatek rolny na dzień sprzedaży przekraczał 1 ha, a więc działka położona w miejscowości X o powierzchni 0,6068 m2, która została sprzedana wchodziła w skład gospodarstwa rolnego. Jednocześnie w akcie notarialnym dokumentującym sprzedaż działki znajduje się zapis, iż nieruchomość wejdzie w skład gospodarstwa rolnego, co spełnia warunek, którego spełnienie zwalnia osiągnięte przychody od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że zastosowanie zwolnienia jest zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) wprowadzono obowiązujące od 1 stycznia 2007 r., zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów (...)

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, w przypadku zmiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Ponadto zgodnie z ust. 2 tego przepisu podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Zastosowanie zwolnienia uzależnione zostało od wystąpienia łącznie dwóch przesłanek:

* przychód musi być uzyskany z tytuły sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

* grunty w związku z tą sprzedażą muszą zachować charakter rolny lub leśny.

O fakcie, czy dane grunty utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Nie przesądza zatem o tym wyłącznie oświadczenie kupującego czy treść planu zagospodarowania przestrzennego gminy wprowadzona uchwałą rady gminy, bowiem organy podatkowe rozstrzygające prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu ze sprzedaży, biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przychód został uzyskany ze sprzedaży nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał we wniosku, że charakter ww. gruntów nie uległ zmianie, pozostał gruntem rolnym.

Reasumując należy uznać, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, iż nieruchomość ta wchodziła w skład gospodarstwa rolnego i w związku ze sprzedażą nie utraciła charakteru rolnego.

Wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl