IPPB1/415-408/08-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-408/08-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2008 r. (data wpływu 8 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej w postaci przedsiębiorstwa Spółki Jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej w postaci przedsiębiorstwa Spółki Jawnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe w tożsamej sprawie.

Wnioskodawczyni jest wspólnikiem XX Z. Spółka Jawna, wpisanej do rejestru przedsiębiorców pod Nr KRS (...), NIP (...), zwanej dalej "Spółką Jawną". Oprócz Wnioskodawczyni wspólnikiem Spółki Jawnej jest tylko jej mąż P.Z. NIP (...). Spółka Jawna prowadziła przedsiębiorstwo, którego głównym przedmiotem działalności była produkcja i usługi dotyczące części samochodowych. Spółka Jawna była zobowiązana i prowadziła w roku 2007 księgi rachunkowe. W dniu 22 maja 2007 r. Spółka Jawna zawarła - wraz z trzema innymi wspólnikami - umowę spółki komandytowej. W jej efekcie powstała XX Sp. z o.o. Sp. K., wpisana do rejestru przedsiębiorców pod Nr KRS (...), NIP (...), zwana dalej Spółką Komandytową". W Spółce Komandytowej Spółka Jawna jest komandytariuszem. Pozostałymi wspólnikami Spółki Komandytowej są dwie osoby fizyczne, będące komandytariuszami, oraz XX Sp. z o.o., która jest komplementariuszem. W umowie Spółki Komandytowej jako wkład Spółki Jawnej określono prowadzone przez nią przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego o wartości rynkowej czterech milionów złotych, z wyłączeniem środków pieniężnych, a po zmianie umowy dokonanej w dniu 3 września 2007 r. - także wierzytelności. Spółka Jawna wniosła to przedsiębiorstwo do Spółki Komandytowej w dniu 3 września 2007 r., z wyłączeniem - zgodnie z umową - środków pieniężnych i wierzytelności. Na Spółkę Komandytową nie przeszły także zobowiązania Spółki Jawnej - jako nie wchodzące w skład przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c. Pomimo nie przejścia na Spółkę Komandytową wyżej wymienionych elementów, przedmiot wkładu Spółki Jawnej nie przestał być przedsiębiorstwem, ponieważ zawierał składniki określone w art. 551 k.c., w tym klientelę, technologię oraz środki trwałe wyroby i materiały tworzące zorganizowaną gospodarczo całość w ilościach i stanie umożliwiających płynne przejęcie kontynuowanie do chwili obecnej a także wdającej się przewidzieć przyszłości przez Spółkę Komandytową poprzedniej działalności operacyjnej Spółki Jawnej w pełnym zakresie i skali. Wkłady wniesione do Spółki Komandytowej przez pozostałych wspólników stanowiła gotówka. Dwie osoby fizyczne wniosły po dwa miliony złotych każda, czyli w sumie cztery miliony złotych, a XX Sp. z o.o. - czterysta dwadzieścia jeden tysięcy złotych. Przyjęcie czterech milionów złotych jako wartości rynkowej przedsiębiorstwa Spółki Jawnej wynika z wyceny dokonanej przez wspólników Spółki Komandytowej przed zawarciem umowy Spółki Komandytowej. Celem tej wyceny było ustalenie kwoty, którą łącznie miały w gotówce wnieść jako wkłady do Spółki Komandytowej dwie osoby fizyczne - biorąc pod uwagę uzgodnienie, że łączna wysokość wkładów tych osób fizycznych ma być równa wartości rynkowej przedsiębiorstwa Spółki Jawnej gdyż przyjęto, ze te obie grupy wspólników będą mieć równoważne prawa i obowiązki w Spółce Komandytowej. Przykładowo każda z osób fizycznych posiada prawo do udziału w zysku Spółki Komandytowej w dziewiętnastu osiemdziesiątych częściach, a Spółka Jawna posiada prawo do udziału w zysku w trzydziestu ośmiu osiemdziesiątych częściach. Zarówno w dniu zawarcia umowy Spółki Komandytowej, jak i w dniu wniesienia przedsiębiorstwa Spółki Jawnej jako wkładu do Spółki Komandytowej, wartość rynkowa przedsiębiorstwa Spółki Jawnej wynosząca cztery miliony złotych znacznie przekracza wartość księgową tego przedsiębiorstwa ustaloną na te dni zgodnie z zasadami rachunkowości gdyż wartość rynkowa uwzględnia zdolność przedsiębiorstwa do generowania przyszłych zysków potwierdzoną osiągniętymi przez Spółkę Jawną w poprzednich latach dobrymi wynikami finansowymi. Po wniesieniu swojego przedsiębiorstwa jako wkładu do Spółki Komandytowej Spółka Jawna wykonała tylko kilka operacji gospodarczych innych niż ściągnięcie wierzytelności i zapłata zobowiązań powstałych przed wniesieniem przedsiębiorstwa. Były to operacje o znikomej - w stosunku do poprzedniej skali działalności operacyjnej Spółki Jawnej - wartości, a wynikały z leżących najczęściej po stronie kontrahentów przyczyn związanych z technicznymi trudnościami jednoczesnego przejęcia przez Spółkę Komandytową wszystkich transakcji w toku, prowadzonych dotychczas przez Spółką Jawną. Oprócz tych kilku drobnych operacji działalność Spółki Jawnej po wniesieniu przedsiębiorstwa ograniczyła się do ściągania wierzytelności i zapłaty zobowiązań powstałych przed wniesieniem przedsiębiorstwa, a także ewidencjonowania wysokości przypadających na Spółkę Jawną części przychodów i kosztów Spółki Komandytowej. Z kolei Wnioskodawczyni i jej mąż uwzględniają w rozliczeniach w podatku dochodowym od osób fizycznych te przychody i koszty zgodnie z prawami do udziału w zysku Spółki Jawnej, czyli w częściach równych jako przychody i koszty z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jako kontynuacja przedstawionego wyżej stanu faktycznego planowane jest przeprowadzenie niżej opisanego zdarzenia przyszłego. Będzie nim rozwiązanie Spółki Jawnej i przejście ogółu praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej, czyli na Wnioskodawczynię i jej męża - w jednej drugiej części. W szczegółowym ujęciu planowana operacja przedstawiać się będzie następująco. Aktualnie - od dnia 1 stycznia 2008 r. - Spółka Jawna prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów i księgę tę prowadzić będzie do chwili wykreślenia Spółki Jawnej z rejestru przedsiębiorców. Zgodnie z art. 10 § 1 i 2 Kodeksu spółek handlowych, dalej zwanego k.s.h., ogół praw i obowiązków wspólnika spółki osobowej może być przeniesiony na inną osobę tylko wówczas, gdy umowa spółki tak stanowi i tylko po uzyskaniu pisemnej zgody wszystkich pozostałych wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Aktualnie w § 12 umowy Spółki Komandytowej dwa ostatnie zdania mają brzmienie (Spółką w tej umowie nazywana jest Spółka Komandytowa): Ogół praw i obowiązków XX Z. Sp. J. w tym prawo do prowadzenia spraw Spółki w przypadku rozwiązania XX Z. Sp. J. zostanie przeniesiony na jej wspólników, w takim stosunku, w jakim uczestniczą w majątku likwidacyjnym tej spółki. Powyższe przeniesienie ogółu praw i obowiązków XX Z. Sp. J. nie wymaga zgody pozostałych wspólników Spółki. Obecnie wspólnicy Spółki Jawnej zamierzają rozwiązać tę Spółkę i tym samym skorzystać z powołanych wyżej dwóch ostatnich zdań § 12 umowy Spółki Komandytowej. W tym celu podejmą, na podstawie art. 58 pkt 2 k.s.h., jednomyślną uchwałę wspólników Spółki Jawnej o rozwiązaniu tej Spółki. W uchwale tej postanowią, na podstawie art. 67 § 1 k.s.h., że zakończenie działalności Spółki Jawnej nastąpi bez przeprowadzania likwidacji. Będzie to uzasadnione następującymi okolicznościami: Spółka Jawna już obecnie nie prowadzi działalności operacyjnej ani nie posiada żadnego majątku służącego do prowadzenia takiej działalności - i ten stan trwać będzie niezmiennie do chwili podjęcia uchwały o rozwiązaniu Spółki Jawnej oraz później, aż do chwili, gdy nastąpi rozwiązanie Spółki Jawnej, które będzie mieć miejsce, zgodnie z art. 84 § 2 k.s.h., z chwilą wykreślenia Spółki Jawnej z rejestru przedsiębiorców. W chwili podjęcia uchwały o rozwiązaniu Spółka Jawna nie będzie posiadać żadnych znanych jej zobowiązań, wierzytelności ani innych praw lub obowiązków - z wyjątkiem ogółu praw i obowiązków posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej oraz środków pieniężnych w kwocie równej wysokości kosztów wykreślenia Spółki Jawnej z rejestru. Tak więc w chwili podejmowania uchwały o rozwiązaniu Spółki Jawnej cele likwidacji, określone w art. 77 § 1 k.s.h., poprzedzające podział pozostałego po spłacie zobowiązań majątku pomiędzy wspólników, będą już zrealizowane, wobec tego zbyteczne będzie przeprowadzanie likwidacji Spółki. W związku z tym w uchwale o rozwiązaniu Spółki Wnioskodawczyni i jej mąż postanowią, że zakończenie działalności Spółki Jawnej nastąpi bez przeprowadzania likwidacji, w drodze następującego podziału pozostających jeszcze w posiadaniu Spółki praw i obowiązków: na pokrycie kosztów wykreślenia Spółki Jawnej z rejestru użyte zostaną pozostające w posiadaniu Spółki - i odpowiadające dokładnie wysokości tych kosztów - środki pieniężne, natomiast ogół praw i obowiązków posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej przejdzie z chwilą wykreślenia Spółki Jawnej z rejestru przedsiębiorców na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej, czyli na Wnioskodawczynię i jej męża - w równych częściach. Treść uchwały o rozwiązaniu Spółki Jawnej będzie zgodna z § 9 umowy Spółki Jawnej, z którego wynika, że majątek likwidacyjny Spółki Jawnej przypada Wnioskodawczyni i jej mężowi w częściach równych. Następnie, po podjęciu uchwały o rozwiązaniu Spółki zostanie złożony w sądzie rejestrowym wniosek o wykreślenie Spółki Jawnej z rejestru przedsiębiorców, pokrywając jego koszty wszystkimi posiadanymi jeszcze przez Spółkę środkami pieniężnymi. Z chwilą wykreślenia Spółki Jawnej z rejestru przedsiębiorców ogół praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej przejdzie na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej w równych częściach. Na dzień likwidacji działalności Spółki Jawnej zostanie sporządzony spis z natury - zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Po wykreśleniu Spółki Jawnej z rejestru przedsiębiorców zostaną dokonane wymagane przepisami prawa zawiadomienia o wykreśleniu, zaś nowy skład wspólników Spółki Komandytowej - w tym Wnioskodawczyni i jej mąż, jako nowi wspólnicy Spółki Komandytowej w miejsce dotychczasowego wspólnika: Spółki Jawnej - dokona dostosowawczych zmian umowy Spółki Komandytowej, na co wyrażają zgodę także wszyscy pozostali wspólnicy tej Spółki. Zmiany te polegać będą na zapisaniu w umowie Spółki Komandytowej stanu, który powstanie po przejściu na Wnioskodawczynię i jej męża praw i obowiązków dotychczas zapisanych w umowie jako posiadane przez Spółkę Jawną. W szczególności zmianie (co do sensu - poniżej umowa Spółki Komandytowej nie jest cytowana dokładnie) ulegną: 1) dotychczasowe postanowienie, że do Spółki Komandytowej XX Z Sp. J. wnosi jako wkład całe prowadzone dotychczas przez nią przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego z wyłączeniem środków pieniężnych i wierzytelności o wartości rynkowej 4 000 000,00 zł na nowe postanowienie że P.Z. wnosi do Spółki Komandytowej wkład o wartości rynkowej 2 000 000,00 zł i D. Z. wnosi do Spółki Komandytowej wkład o wartości rynkowej 2 000 000,00 zł, a wkłady P. Z. i Doroty Z. łącznie stanowią uprzednio prowadzone przez XX Z. Sp. J. przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, z wyłączeniem środków pieniężnych i wierzytelności o wartości rynkowej 4 000 000,00 zł 2) dotychczasowe postanowienie że XX Z. Sp. J. odpowiada za zobowiązania Spółki Komandytowej wobec jej wierzycieli do wysokości 10 000,00 zł na nowe postanowienie, że P. Z. odpowiada za zobowiązania Spółki Komandytowej wobec jej wierzycieli do wysokości 5 000,00 zł i D. Z. odpowiada za zobowiązania Spółki Komandytowej wobec jej wierzycieli do wysokości 5 000,00 zł; 3) dotychczasowe postanowienie, że w zyskach Spółki Komandytowej XX Z. Sp. J. uczestniczy w trzydziestu ośmiu osiemdziesiątych częściach, na nowe postanowienie, że w zyskach Spółki Komandytowej P. Z. uczestniczy w dziewiętnastu osiemdziesiątych częściach i D. Z. uczestniczy w dziewiętnastu osiemdziesiątych częściach; 4) dotychczasowe postanowienie, że przy podejmowaniu uchwał XX Z. Sp. J. posiada dwa głosy, zaś pozostali wspólnicy po jednym głosie, na nowe postanowienie, że przy podejmowaniu uchwał wszyscy wspólnicy posiadają po jednym głosie; 5) dotychczasowe postanowienie, że XX Z Sp. J. przypada trzydzieści osiem osiemdziesiątych części majątku likwidacyjnego Spółki Komandytowej, na nowe postanowienie, że P.Z. przypada dziewiętnaście osiemdziesiątych części majątku likwidacyjnego Spółki Komandytowej i D. Z. przypada dziewiętnaście osiemdziesiątych części majątku likwidacyjnego Spółki Komandytowej. Zmiany umowy Spółki Komandytowej oraz ich zgłoszenie i wpis w rejestrze przedsiębiorców zakończą planowane zdarzenie przyszłe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy z tytułu przedstawionego stanu faktycznego, czyli zawarcia umowy Spółki Komandytowej i wniesienia do tej Spółki jako wkładu przedsiębiorstwa Spółki Jawnej, której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem, powstały dla niej jakiekolwiek skutki podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności, czy powstał przychód lub dochód opodatkowany tym podatkiem.

2.

Czy z tytułu przedstawionego zdarzenia przyszłego, czyli rozwiązania Spółki Jawnej i przejścia ogółu praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej, czyli na Wnioskodawczynię i jej męża - w równych częściach, powstaną dla Wnioskodawczyni jakiekolwiek skutki podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych - z wyjątkiem wynikającego z przepisów rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów obowiązku sporządzenia spisu z natury na dzień likwidacji działalności Spółki Jawnej - w szczególności czy powstanie przychód lub dochód opodatkowany tym podatkiem.

Odpowiedź na pytanie pierwsze stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek Pani w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębna interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawczyni z tytułu przedstawionego stanu faktycznego, czyli zawarcia umowy Spółki Komandytowej i wniesienia do tej Spółki jako wkładu przedsiębiorstwa Spółki Jawnej, której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem, nie powstaną dla niej żadne skutki podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności nie powstanie przychód ani dochód opodatkowany tym podatkiem. Powyższą tezę uzasadniają następujące argumenty:

Przedstawiony stan faktyczny, czyli zawarcie umowy Spółki Komandytowej i wniesienie do tej Spółki jako wkładu przedsiębiorstwa Spółki Jawnej, nie powoduje powstania przychodu, ani dochodu, ponieważ nie ma przepisu prawa, z którego wynikałby taki skutek. Zarówno Spółka Komandytowa, jak i Spółka Jawna, nie są podatnikami ani podatku dochodowego od osób fizycznych, dalej zwanego "PIT", ani podatku dochodowego od osób prawnych. Podatnikami PIT są Wnioskodawczyni i jej mąż, dlatego to na nich przepis prawa musiałby nakładać obowiązek podatkowy wynikający z wyżej opisanego stanu faktycznego. Zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody i koszty z udziału w Spółce Jawnej przypadają Wnioskodawczyni i jej mężowi proporcjonalnie do ich praw do udziału w zysku Spółki Jawnej, czyli w częściach równych. W ten sposób wspólnicy ustalają wysokość osiąganych przez nich przychodów i kosztów z pozarolniczej działalności gospodarczej, natomiast wniesienie do Spółki Komandytowej przedsiębiorstwa Spółki Jawnej nie stanowi przychodu z tej działalności, gdyż nie spełnia warunków określonych w definicji pozarolniczej działalności gospodarczej podanej w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT. Gdyby w przedstawionym stanie faktycznym powstał przychód lub dochód w PIT, nie byłby to przychód ani dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, określony wart. 14 ustawy o PIT, lecz z kapitałów pieniężnych, określony w art. 17 ustawy o PIT. Dowodzi tego brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, zgodnie z którym za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Nie ma żadnych przesłanek, aby ewentualny przychód z wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki niemającej osobowości prawnej zaliczać do innego źródła przychodów niż kapitały pieniężne, przeciwnie: jeśli ustanowiono by taki przychód, to jego charakter prawny byłby zbliżony do charakteru przychodu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Natomiast w aktualnym stanie prawnym art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT nie obejmuje wkładów niepieniężnych wniesionych do spółki niemającej osobowości prawnej. Gdyby nawet przyjąć - co jest wszakże niedopuszczalne, bo opodatkowania nie wolno nakładać w drodze analogii - że do wkładów niepieniężnych wniesionych do spółki niemającej osobowości prawnej stosuje się przez analogię art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, wówczas nie można by odmówić zastosowania przez analogię do tych wkładów również art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT, zgodnie z którym wolna od podatku jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni - objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Umieszczony w art. 17 ustawy o PIT wykaz przychodów z kapitałów pieniężnych jest katalogiem zamkniętym, a żaden z wymienionych w nim rodzajów przychodów nie obejmuje wkładów niepieniężnych wniesionych do spółki niemającej osobowości prawnej. Żaden z przepisów ustawy o PIT określających inne niż kapitały pieniężne źródła przychodów także nie ustanawia przychodu ani dochodu z wkładów niepieniężnych wniesionych do spółki niemającej osobowości prawnej.

Przedstawiony stan faktyczny, czyli zawarcie umowy Spółki Komandytowej i wniesienie do tej Spółki jako wkładu przedsiębiorstwa Spółki Jawnej, nie powoduje powstania przychodu, ani dochodu także z tego powodu, że nie skutkuje wzrostem wartości majątku Spółki Jawnej, ani jej wspólników. W wyniku wyżej opisanych czynności następuje wyłącznie zmiana aktywów Spółki Jawnej. W miejsce dotychczas ujmowanych w księgach rachunkowych Spółki Jawnej składników aktywów, które zostały wniesione jako przedsiębiorstwo do Spółki Komandytowej - a więc w miejsce wszystkich składników aktywów Spółki Jawnej z wyjątkiem środków pieniężnych i wierzytelności - wszedł udział w Spółce Komandytowej. Wycena tego udziału nastąpiła, zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, według ceny nabycia, którą w tym wypadku stanowiła suma wartości księgowej netto wszystkich składników aktywów wniesionych jako przedsiębiorstwo do Spółki Komandytowej, bo właśnie za te składniki aktywów objęty został udział w Spółce Komandytowej. Spółka Jawna nie skorzystała z zapisanego w art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości fakultatywnego przeszacowania wartości udziału w Spółce Komandytowej w cenie nabycia do wartości w cenie rynkowej, którą w tym wypadku stanowi kwota czterech milionów złotych - jednak gdyby nawet skorzystała z tej możliwości, to różnica z przeszacowania byłaby rozliczona zgodnie z art. 35 ust. 4 ustawy o rachunkowości czyli zwiększyłaby kapitał z aktualizacji wyceny, a nie przychody co dodatkowo potwierdza, że w wyniku wniesienia przedsiębiorstwa do Spółki Komandytowej nie powstał żaden przychód, ani dochód dla Spółki Jawnej lub jej wspólników. Fakt zapisania w umowie Spółki Komandytowej rynkowej wartości przedsiębiorstwa wniesionego przez Spółkę Jawną do Spółki Komandytowej w kwocie znacznie przekraczającej sumę wartości księgowej netto wszystkich składników aktywów wniesionych jako przedsiębiorstwo nie oznacza, że ta wartość rynkowa została przez Spółkę Jawną lub jej wspólników uzyskana jako przychód lub dochód. Wnosząc przedsiębiorstwo do Spółki Komandytowej Spółka Jawna i jej wspólnicy nie otrzymali ani nie postawiono do ich dyspozycji pieniędzy, wartości pieniężnych ani jakiegokolwiek nieodpłatnego świadczenia (udział w Spółce Komandytowej nie został objęty nieodpłatnie, lecz za wniesione do tej Spółki przedsiębiorstwo), czyli nie uzyskali przychodu w rozumieniu art. 11 ustawy o PIT.

Do przedstawionego stanu faktycznego, czyli zawarcia umowy Spółki Komandytowej i wniesienia do tej Spółki jako wkładu przedsiębiorstwa Spółki Jawnej nie mają zastosowania przepisy art. 24 ust. 3 oraz art. 44 ust. 4 ustawy o PIT o ustaleniu dochodu z remanentu likwidacyjnego i zapłacie zryczałtowanego podatku od tego dochodu. Wniesienie przez Spółkę Jawną do Spółki Komandytowej przedsiębiorstwa nie powoduje rozwiązania Spółki Jawnej Spółka ta nadal istnieje i ewidencjonuje wysokość przypadających na nią części przychodów i kosztów Spółki Komandytowej z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę Komandytową, które z kolei Wnioskodawczyni i jej mąż uwzględniają w rozliczeniach w podatku dochodowym od osób fizycznych, również jako przychody i koszty z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o PIT jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej przychody wspólnika z udziału w takiej spółce uznaje się za przychody z tej działalności. Z powołanego przepisu wynika, że skoro Spółka Jawna jest wspólnikiem prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą Spółki Komandytowej, a Wnioskodawczyni i jej mąż cały czas są wspólnikami Spółki Jawnej, to uzyskują oni przychody i koszty z pozarolniczej działalności gospodarczej, czyli nie nastąpiła likwidacja przez Wnioskodawczynię i jej męża działalności gospodarczej, tak więc nie został spełniony podstawowy warunek zastosowania art. 24 ust. 3 oraz art. 44 ust. 4 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, stanowisko odnośnie przedstawionego stanu faktycznego potwierdza także analiza pięciu niżej wymienionych orzeczeń organów podatkowych w sprawie interpretacji prawa podatkowego. Co prawda żadne z tych orzeczeń nie zawiera równocześnie wszystkich istotnych elementów przedstawionego stanu faktycznego, lecz wszystkie te elementy występują w tych orzeczeniach w rozmaitych konfiguracjach np. podmiotami wnoszącymi aport są najczęściej spółki z o.o. wnoszące aport do spółek komandytowych, ale także w jednym przypadku spółka jawna wnosząca aport do innej spółki osobowej oraz w jednym przypadku indywidualny przedsiębiorca wnoszący aport do spółki osobowej (jawnej lub cywilnej), a we wszystkich pięciu przypadkach aport nabywa spółka osobowa, przedmiotem większości aportów są nieruchomości, ale w dwóch przypadkach przedmiotem aportu są przedsiębiorstwa, w większości przypadków nic nie mówi się o wartości, po której wnoszony jest aport, ale w jednym przypadku wartość aportu przewyższa kilkakrotnie wartość księgową oraz w jednym przypadku nieruchomość zostanie wniesiona po wartości rynkowej - najprawdopodobniej wyższej niż faktyczny koszt jej nabycia. Trzeba zauważyć, że we wszystkich pięciu przypadkach organy podatkowe potwierdziły, że wniesienie aportu nie wywołuje skutków podatkowych w postaci powstania przychodu w podatku dochodowym, co pozwala objąć tym wnioskiem także przedstawiony. Na podkreślenie zasługuje fakt, ze wśród tych orzeczeń znajduje się decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 czerwca 2007 r., Nr 1401/BP-l/006-1136/06/KS. Pozostałe powoływane orzeczenia to: postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty z dnia 14 sierpnia 2007 r., Nr l/423-42-419/07/ZDB postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z dnia 13 czerwca 2007 r. Nr US I/415-28/07, postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 4 czerwca 2007 r. Nr 1471/DPR2/423-34/07/JB/MT oraz postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Miliczu z dnia 20 lipca 2005 r. Nr PD 415/1/09-11/2005

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania pierwszego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl