IPPB1/415-391/07-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-391/07-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 16 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania zbycia przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania zbycia przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest w chwili obecnej podatnikiem opodatkowanym podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Do wykonywania zadań przedsiębiorstwa używa budynków, maszyn i urządzeń. W 2008 r. (do 20 stycznia) wnioskodawca zamierza zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zakłada przy tym, że spełni warunki określone w art. 6 ustawy i nie będzie wyłączony spod działania ustawy na podstawie art. 8. W I kwartale 2008 r. strona zamierza sprzedać całe przedsiębiorstwo innemu przedsiębiorcy. W ramach niniejszej sprzedaży jako sprzedający strona wyda nabywcy: nieruchomości, środki produkcji, środki transportu, wyposażenie, towary handlowe (słowem wszystkie rzeczy ruchome i nieruchome znajdujące się na stanie przedsiębiorstwa), prawa wynikające z umów najmu, dzierżawy, leasingu, zezwolenia i koncesje, prawo do używania nazwy (firmy) (nie jest jednak zastrzeżone w Urzędzie Patentowym), księgi podatkowe i dokumentację ZUS. Przekazani zostaną również pracownicy w trybie art. 23 (1) k.p.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zbyciem przedsiębiorstwa - sprzedażą środków trwałych, wyposażenia, towarów handlowych mogę zastosować następujące stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

* ruchome składniki majątku trwałego - 3%,

* wyposażenie - 3%,

* towary handlowe - 3%,

* towary wyprodukowane przez podatnika - 5,5%,

* nieruchomości - 10%,

* nazwę przedsiębiorstwa (firmę) - 10%.

Zdaniem wnioskodawcy w przedmiotowej sytuacji znajdują zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego: art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a), pkt 5 lit. b) i lit. f) oraz art. 12 ust. 10 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) W związku z faktem, iż ustawa o ryczałcie, podatku od towarów i usług nie zawiera szczególnych uregulowań w zakresie sprzedaży przedsiębiorstwa należy poszczególne składniki przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkować odrębnie.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. f) ustawy z dnia 20 listopada 1996 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodu z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku będących środkami trwałymi, ujętych w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz składników majątku, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, jest niższa niż 1.500 zł, nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat.

ldentyczną stawkę przewidział ustawodawca w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy odnoszącej do działalności usługowej w zakresie handlu.

Z kolei do działalności wytwórczej czyli produkcji ustawodawca przewidział stawkę 5,5% - art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w przypadku odpłatnego zbycia praw majątkowych lub nieruchomości będących:

1.

środkami trwałymi,

2.

składnikami majątku, które nie zostały zaliczone do środków trwałych z uwagi na przewidywany okres używania krótszy niż 1 rok, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, jest niższa niż 1.500,00 zł,

3.

wartościami niematerialnymi i prawnymi, ujętych w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w pkt 2 oraz spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie, nieujętych w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej - bez względu na okres ich nabycia-

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 10% uzyskanego przychodu, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z pozarolniczej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat.

Mając na uwadze powyższe zastosowanie stawek w stosunku do: ruchomych składników majątku trwałego - 3%, wyposażenia - 3%, towarów handlowych - 3%, towarów wyprodukowanych przez podatnika - 5,5%, nieruchomości - 10%, nazwy przedsiębiorstwa (firmy) - 10% jest zgodne z przepisami ustawy i przedstawionym stanem faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl