IPPB1/415-386/11-2/AM - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z tytułu zamiany nieruchomości na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-386/11-2/AM Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z tytułu zamiany nieruchomości na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zamiany nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zamiany nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Umową darowizny z dnia 12 lutego 2009 r. Leszek G., Barbara Ch. Maria K. nabyli w częściach równych własność niezabudowanej działki nr 19 o powierzchni 1,1818 ha. Działka ta zgodnie z danymi ewidencji gruntów i budynków stanowi grunty orne i pastwiska. Na dzień zawarcia umowy darowizny nie było obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego działkę nr 19.

Współwłaściciele opisanej wyżej działki nr 19 oraz właściciele działek sąsiednich nr 17, 20, 21, 24/1, 24/2, 65, 66, 77, 78 i 79 zamierzają:

1.

złożyć zgodny wniosek o połączenie i ponowny podział tych działek - zgodnie z art. 98b ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami wraz z oświadczeniem o zobowiązaniu się do dokonania w drodze zamiany wzajemnego przeniesienia własności części będących ich własnością nieruchomości, które wejdą w skład nowowydzielanych działek gruntu, w wyniku której:

* Leszek G. nabędzie działki nr 218, 219, 220 i 221 o łącznej powierzchni 3 068 m#178;, udział wynoszący 200/1257 część w działce nr 203 o powierzchni 1 257 m#178;, udział 672/5176 w działkach nr 202 o powierzchni 3 445 m#178;, nr 201 o powierzchni 567 m#178; i nr 200 powierzchni 1 164 m#178;,

* Barbara Ch. nabędzie działki nr 215, 216, 217, 230 powierzchni 3 067 m#178;, udział wynoszący 200/1257 część w działce nr 203 o powierzchni 1 257 m#178;, udział 672/5176 w działkach nr: 202 o powierzchni 3 445 m#178;, nr 201 o powierzchni 567 m#178; i nr 200 o powierzchni 1 164 m #178;

* Maria K. nabędzie działki nr 205, 210, 211 i 212 o powierzchni 3 067 m#178;, udział wynoszący 200/1257 część w działce nr 203 o powierzchni 1 257 m#178;, udział 672/5176 w działkach nr 202 o powierzchni 3 445 m#178;, nr 201 o powierzchni 567 m#178; i nr 200 o powierzchni 1 164m#178;

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zawarcie umowy zamiany w trybie art. 98b ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami (małe scalenie), w opisanych wyżej warunkach, będzie traktowane jako odpłatne zbycie nieruchomości w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jeżeli tak to co stanowi przychód, a co koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawczyni zamiana nieruchomości dokonana w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomością - nie powoduje postania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych podobnie, jak w podatku od czynności cywilnoprawnych. Przewidziany w art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami tryb połączenia i podziału działek, a następnie zamiany ich części, w wyniku której nowowydzielone działki stają się odpowiednio własnością stron umowy zamiany, wprowadzony został do obrotu nieruchomościami na mocy znowelizowanej ustawy o gospodarce nieruchomościami i nie znajduje ścisłego odwzorowania w zawieranych na podstawie kodeksu cywilnego umowach zamiany. Umowa zamiana dokonana w opisanym trybie posiada charakterystyczne cechy scalenia, a jedynie ustawa o gospodarce nieruchomościami narzuca dokonanie przeniesienia własności w formie umowy zamiany.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), źródłem przychodu jest między innymi odpłatne zbycie: nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości; spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonujących zamiany.

Użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 pojęcie "odpłatne zbycie" obejmuje swoim zakresem umowę sprzedaży i umowę zamiany.

W myśl bowiem art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Umowa zamiany jest umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter niepieniężny. Zgodnie z art. 603 Kodeksu cywilnego przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze jak sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stwierdza, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące sprzedaży.

W związku z powyższym zamianę należy traktować na równi z odpłatnym zbyciem i stosować przepisy właściwe dla odpłatnego zbycia.

W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, umowa zamiany nie jest umową nieodpłatną. Potwierdza to zapis art. 19 ust. 2 cytowanej ustawy, który stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że rezultatem umowy zamiany nieruchomości jest nabycie na własność innej nieruchomości.

Jak już powyżej wskazano, umowa zamiany jest jedną z form odpłatnego zbycia. W następstwie umowy zamiany mają miejsce dwie czynności. Z jednej strony dochodzi u każdej ze stron do odpłatnego zbycia nieruchomości, z drugiej natomiast każda ze stron nabywa nową nieruchomość

Stosownie do art. 19 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany.

Zgodnie z art. 30e ust. 1-3 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. W przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) dochód ustala się u każdej ze stron umowy na zasadach, o których mowa w ust. 2.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawne oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię w wyniku zamiany działek gruntu (bez względu na podstawie jakich przepisów ta zamiana zostanie dokonana) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 30e ww. ustawy. Przychodem z zamiany jest wartość nieruchomości zbywanej w drodze zamiany, kosztem zaś będą wydatki poniesione na nabycie zamienianej nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl