IPPB1/415-375/11-2/KS - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji, pochodzącej ze środków europejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-375/11-2/KS Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji, pochodzącej ze środków europejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 19 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę otrzymała jednorazową dotację ze środków europejskich. Umowa o dofinansowanie realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 8, Społeczeństwo Informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki, Działanie 8.1, wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej. Umowa zawarta pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Wnioskodawcą. Umowa ta została podpisana dnia 19 lutego 2010 r. Płatność zaliczkowa na poczet dofinansowania/dotacji została wypłacona przez PARP 31 marca 2010 r. oraz przez Ministerstwo Finansów 1 kwietnia 2010 r. (kwoty odpowiednio: 15.566,99 zł oraz 88212,91 zł). Koszty realizacji projektu: 411032,00 zł, wkład własny beneficjenta: 61.047,00 zł, kwota dofinansowania 345.933,00 zł (w czym 294.043,09 zł w formie płatności ze środków europejskich oraz 51889,99 zł w formie dotacji celowej). Wydatki związane z realizacją projektu ponoszone są od 1 września 2010 r. do 30 kwietnia 2011 r.

Płatności na realizację projektu finansowanego z udziałem środków europejskich wypłacane są przez Ministerstwo Finansów. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Płatności wypłacane częściowo (Ministerstwo Finansów) za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione na: materiały biurowe, nabycie wartości niematerialnych i prawnych (oprogramowanie do biura), zakup nowych środków trwałych (komputera do biura), bieżące potrzeby firmy oraz towary i wynagrodzenia dla pracowników ponoszone ze środków dotacji de minimis można zaksięgować w ramach działalności gospodarczej w kosztach uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z informacjami przekazanymi przez Polska Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Regionalną Instytucję Finansującą, wydatki poniesione ze środków dotacji de minimis do, której odnosi się opis stanu faktycznego (punkt 68 niniejszego wniosku) oraz zapytanie beneficjenta dofinansowania (punkt 68 niniejszego wniosku) wydatki te można zaksięgować w ramach działalności gospodarczej w kosztach uzyskania przychodów.

Stanowisko Wnioskodawcy jest tożsame z powyższa opinią: wydatki te można zaksięgować jako koszt uzyskania przychodu w ramach działalności gospodarczej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej.

Z przedstawionych we wniosku informacji wywieść należy, iż Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą otrzymał jednorazową dotację w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na podstawie umowy zawartej w dniu 19 lutego 2010 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Ze środków z dotacji Wnioskodawca ponosi wydatki na materiały biurowe, nabycie wartości niematerialnych i prawnych (oprogramowania do biura), zakup nowych środków trwałych (komputery), bieżące potrzeby firmy oraz towary i wynagrodzenia dla pracowników.

Biorąc pod uwagę treść przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie, które zostało przeznaczone na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych tj. nabycie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast pozostałe środki pochodzące z otrzymanej pomocy, które nie zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych, związanych bezpośrednio z zakupem środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 powoływanej ustawy, będą stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a.

nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b.

nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c.

ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć również pozostałych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę (w przedmiotowej sprawie: materiałów biurowych, bieżące potrzeby firmy oraz towarów i wynagrodzeń dla pracowników), które są sfinansowane z otrzymanej dotacji.

Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zauważyć należy, iż ta część otrzymanego dofinansowania, która nie zostanie przeznaczona na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych (zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) będzie stanowić jak już wcześniej wskazano przychód Wnioskodawcy z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c, 129, 136.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są:

* kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c),

* dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy),

* płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymywanych przez wykonawców (art. 21 ust. 1 pkt 136 powoływanej ustawy).

Konsekwencją zwolnienia z opodatkowania tej części otrzymanego dofinansowania jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tych środków sfinansowanych, co wynika bezpośrednio z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wyraźnie bowiem wskazuje, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 47c, 129, 136.

Reasumując mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż wydatki inwestycyjne tj. poniesione na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych sfinansowane z dotacji nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Brak jest również możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozostałych wydatków sfinansowanych z otrzymanej pomocy. W konsekwencji dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych przedmiotowe wydatki nie mogą być księgowane jako koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl