IPPB1/415-369/09-6/IF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-369/09-6/IF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych uzupełnionym pismem (data nadania 15 lipca 2009 r., data wpływu 20 lipca 2009 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-369/09-2/IF, IPPP2/443-551/09-2/PW z dnia 26 czerwca 2009 r. (data nadania 26 czerwca 2009 r., data doręczenia 3 lipca 2009 r.) oraz pismem (data nadania 23 lipca 2009 r., data wpływu 27 lipca 2009 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPP2/443-551/09-3/PW, IPPB1/415-369/09-3/IF, z dnia 9 lipca 2009 r. (data nadania 9 lipca 2009 r., data doręczenia 16 lipca 2009 r.) w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości rolnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 8 marca 2006 r. Wnioskodawca wraz z żoną nabyli na podstawie umowy zamiany dwie działki gruntu: nr 620 o pow. 0,5 ha i nr 621 o pow. 0,5 ha., położone w M., O. Nieruchomości te maja status gruntów rolnych. W dniu 5 września 2007 r. Wnioskodawca wraz z żona wydzierżawili od Barbary i Pawła S. działki gruntu o nr 214 o pow. 0,08 ha, 291 o pow. 0,15, 315 o pow. 0,29 ha, 323 o pow. 0,29 ha, 394/1 o pow. 0,21 ha, 412/1 o pow. 0,36 ha, 420/1 o pow. 0,32 ha. Łączna powierzchnia 1,70 ha położone w M., powiat p., Obręb K. Nieruchomości nabyte w 2006 r. i nieruchomości wydzierżawione w 2007 r. stanowią składniki gospodarstwa rolnego o łącznej pow. 2,7 ha. Poza tym Wnioskodawca wraz z żoną są posiadaczami innych nieruchomości rolnych o pow. 6,69 ha.

Wnioskodawca prowadzi od 1990 r. działalność gospodarczą, której przedmiotem była bądź jest m.in. produkcja wyrobów gumowych, produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych, obróbka mechaniczna elementów metalowych, handel detaliczny prowadzony poza siecią sklepową, budownictwo, wynajem nieruchomości na własny rachunek. Do dnia 13 grudnia 2004 r. rodzajem przeważającej działalności wg PKD była produkcja pozostałych wyrobów z tworzyw sztucznych, a od wskazanej daty jest to wynajem nieruchomości na własny rachunek.

W dniu 1 grudnia 2008 r. Wójt Gminy wydał decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie na działkach nr 620 i 621 jednorodzinnego budynku mieszkalnego i budynku gospodarczo-magazynowego w ramach zabudowy siedliskowej z niezbędną infrastrukturą techniczną. Następnie Wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę - budowa jeszcze się nie rozpoczęła. Obecnie Wnioskodawca wraz z małżonką zamierzają sprzedać grunty nabyte na podstawie umowy zamiany (działki nr 620 i 621 o łącznej powierzchni 1 ha). W związku ze sprzedażą przedmiotowe działki gruntu nie stracą charakteru rolnego.

Pismem z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) Wnioskodawca doprecyzował, iż Umowa zamiany z dnia 8 marca 2006 r. polegała na zamianie nieruchomości należącej do Wnioskodawcy i jego małżonki, stanowiącej działkę budowlaną, na nieruchomości w postaci dwóch działek rolnych (nr 620 i 621). Celem zamiany było powiększenie obszaru ziemi rolnej. Wnioskodawca wraz z żona i córką prowadzi gospodarstwo rolne (żona i córka posiadają zaświadczenia o nadanym numerze identyfikacyjnym, wydane przez ARiMR. Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym, płaci podatek rolny i otrzymuje dopłaty obszarowe. Grunty przeznaczone do sprzedaży służą działalności rolniczej. Przedmiotowe grunty nie były przedmiotem najmu ani dzierżawy. Po sprzedaży zostaną podjęte działania zmierzające do utrzymania decyzji o warunkach zabudowy dla ww. nieruchomości. Budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczo-magazynowy mają służyć do celów własnych, nie będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskodawca nie dokonywał żadnych prac związanych z uzbrojeniem terenu, oprócz złożenia wniosku o przydział energii elektrycznej (otrzymał zapewnienie, że energia zostanie doprowadzona w grudniu 2010 r.) W chwili sprzedaży działka będzie niezabudowana, całkowicie pozbawiona jakichkolwiek mediów. Przyczyną sprzedaży przedmiotowych nieruchomości jest konieczność pozyskania środków finansowych na zakup nowych nieruchomości rolnych, nieco dalej położonych, ale znacznie tańszych i o lepszej klasie ziemi. Przedmiotowe nieruchomości w związku ze sprzedażą nie utracą charakteru rolnego, co będzie wynikać z oświadczenia kupującego. Wnioskodawca nie zamierza sprzedawać innych nieruchomości rolnych, wręcz przeciwnie zamierza rozwijać działalność rolniczą. We wcześniejszym okresie Wnioskodawca sprzedawał inne nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze sprzedażą przedmiotowych działek Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy planowana transakcja sprzedaży nie spowoduje powstania obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Według Wnioskodawcy definicję gospodarstwa rolnego zawiera art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub a ha przeliczeniowy stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Wnioskodawca podkreśla, iż jest posiadaczem gospodarstwa rolnego o pow. 2,7 ha. Nieruchomości przeznaczone do sprzedaży stanowią składnik tego gospodarstwa rolnego. W wyniku sprzedaży nieruchomości nie utracą charakteru rolnego.

Wnioskodawca dodaje, że ugruntowane orzecznictwo sądów administracyjnych oraz wykształcone w ślad za nim stanowisko organów skarbowych, zgodnie podkreślają rolę faktycznego sposobu użytkowania nieruchomości jako kryterium oceny jej charakteru dla potrzeb art. 21 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.f., negując tym samym kryterium formalne, uwzględniające sposób ujęcia przedmiotowej nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca na potwierdzenie swojego stanowiska powołuje się na wyrok NSA z dnia 11 grudnia 1996 r. sygn. akt III SA 1025/95, w którym uznaje się, że utrata charakteru rolnego gruntów w rozumieniu omawianego przepisu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegającej na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączących się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Wnioskodawca uznaje, iż spełniony jest warunek określony w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem nie będzie on zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Uszczegółowiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia. Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione zostało od wystąpienia łącznie następujących przesłanek:

* zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano jedną z przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego gruntu. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Chodzi tu o faktyczną a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego. Utrata charakteru rolnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Oznacza to, że utrata charakteru rolnego w rozumieniu powołanego przepisu nie wiąże się z koniecznością dokonania zmian w ewidencji gruntów i budynków lub wprowadzeniem odpowiednich zapisów w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Rejestr ewidencji gruntów jest wyłącznie odzwierciedleniem aktualnego stanu prawnego danej nieruchomości.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza sprzedać działki rolne (nr 620 o pow. 0,5 ha i 621 o pow. 0,5 ha), które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca nabył przedmiotowe działki wraz z małżonką w dniu 8 marca 2006 r. na podstawie aktu notarialnego - umowa zamiany. Przedmiotowe nieruchomości w związku ze sprzedażą nie utracą charakteru rolnego, co będzie wynikać z oświadczenia kupującego.

Wobec powyższego, idąc za Wnioskodawcą iż w związku ze sprzedażą przedmiotowe działki nie utracą charakteru rolnego - przychód ze sprzedaży ww. nieruchomości, będzie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy w związku ze sprzedażą gospodarstwo rolne utraci charakter rolny. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Okoliczność czy dane nieruchomości w wyniku sprzedaży utraciły charakter rolny czy też nie utraciły charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl