IPPB1/415-343/13-4/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-343/13-4/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% podatku liniowego-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% podatku liniowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną (Dalej: Wnioskodawca, Podatnik), Prezesem Zarządu Spółki A. S.A. (Dalej: Spółka A.), piastującym to stanowisko w oparciu o umowę o pracę. Do jego obowiązków zgodnie z umową o pracę należy: dbałość o interesy i dobre imię Spółki, zarządzanie Spółką poprzez bieżące administrowanie i działanie we wszelkich sprawach dotyczących Spółki, reprezentowanie Spółki, realizacja wieloletnich i rocznych planów działania Spółki, optymalizacja kosztów działalności Spółki.

W przyszłości, w ciągu obecnego roku kalendarzowego, planowana jest zmiana tytułów prawnych wykonywania przez Podatnika funkcji kierowniczych i zarządczych w Spółce AG - będzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu na podstawie uchwały o powołaniu. Dodatkowo Wnioskodawca będzie na podstawie umowy cywilnoprawnej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczył usługi doradcze na rzecz spółki A. uzyskując wynagrodzenie płatne na podstawie wystawianych faktur VAT. Do obowiązków Wnioskodawcy w ramach świadczonych usług doradczych należeć będzie w szczególności: doradztwo w zakresie tworzenia struktur sprzedaży Spółki A., doradztwo strategiczne na rzecz Spółki A. w zakresie rozwoju jej działalności, konsultacje merytoryczne dla struktur organizacyjnych Spółki A., doradztwo w sprawie działań na rzecz kreowania pozytywnego wizerunku Spółki A. wobec obecnych i potencjalnych kontrahentów, udzielanie konsultacji w zakresie wdrażania przyjętej i zaakceptowanej przez Zarząd Spółki A. polityki sprzedaży Spółki A., udzielanie konsultacji w zakresie wdrażania przez Spółkę AG realizacji zaleceń zawartych w uchwałach Zarządu Spółki A.

Dla uniknięcia wątpliwości do obowiązków Wnioskodawcy wykonywanych w ramach tej umowy nie należy zarządzanie Spółką poprzez bieżące administrowanie i działanie we wszelkich sprawach dotyczących Spółki, reprezentowanie Spółki, realizacja wieloletnich i rocznych planów działania Spółki, optymalizacja kosztów działalności Spółki.

Reasumując Wnioskodawca będzie otrzymywał od Spółki A. wynagrodzenie z dwóch tytułów:

a.

wynagrodzenie z tytułu czynności kierowniczych i zarządczych wykonywanych jako Prezes Zarządu obecnie na podstawie umowy o pracę, a w przyszłości na podstawie uchwały o powołaniu,

b.

wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług doradczych w ramach samodzielnej działalności gospodarczej, na podstawie faktur wystawianych zgodnie z postanowieniami przyszłej umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką AG.

W drugiej spółce - spółce kapitałowej, A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka A.I) - Wnioskodawca na podstawie uchwały o powołaniu pełni funkcję Prezesa Zarządu.

W przyszłości Wnioskodawca będzie w zakresie indywidualnej działalności gospodarczej świadczyć usługi doradcze na rzecz Spółki A.I uzyskując wynagrodzenie płatne na podstawie wystawianych faktur VAT. Do obowiązków Wnioskodawcy będzie należeć w szczególności: doradztwo w zakresie wykorzystywania aktywów Spółki A.I, doradztwo w zakresie rozwoju usług świadczonych przez Spółkę G., doradztwo strategiczne na rzecz Spółki A.I w zakresie rozwoju jej działalności, podejmowanie starań w zakresie pozyskiwania dla Spółki A.I nowych rynków zbytu oraz nowych kontrahentów, konsultacje merytoryczne dla struktur organizacyjnych Spółki A.I, doradztwo w sprawie działań na rzecz kreowania pozytywnego wizerunku Spółki A.I wobec obecnych i potencjalnych kontrahentów, udzielanie konsultacji w zakresie wdrażania przyjętej i zaakceptowanej polityki sprzedaży Spółki A.I, udzielanie konsultacji w zakresie wdrażania przez Spółkę G. realizacji zaleceń zawartych w uchwałach Zarządu Spółki A.I.

Dla uniknięcia wątpliwości do obowiązków Wnioskodawcy wykonywanych w ramach tej umowy nie należy zarządzanie Spółką poprzez bieżące administrowanie i działanie we wszelkich sprawach dotyczących Spółki, reprezentowanie Spółki, realizacja wieloletnich i rocznych planów działania Spółki, optymalizacja kosztów działalności Spółki.

Reasumując Wnioskodawca będzie otrzymywał od Spółki A.I wynagrodzenie z dwóch tytułów:

a.

wynagrodzenie z tytułu wykonywania czynności kierowniczych (zarządczych) jako Prezes Zarządu z tytułu uchwały o powołaniu,

b.

wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług doradczych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, na podstawie faktur wystawianych zgodnie z postanowieniami przyszłej umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką G.

Wnioskodawca przed uzyskaniem pierwszego przychodu w ramach indywidualnej działalności gospodarczej złoży oświadczenie o korzystaniu ze stawki liniowej - 19%.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 maja 2013 r. Nr IPPB1/415-343/13-2/JB, Wnioskodawca doprecyzował przedmiotowy wniosek informując, iż umowy dotyczące świadczenia usług nie będą miały charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego, ani umowy o podobnym charakterze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie uzyskiwane z tytułu usług doradczych, które Wnioskodawca będzie świadczył w ramach wykonywanej działalności gospodarczej na rzecz Spółki A. i Spółki A.I, na gruncie opisanego wyżej stanu faktycznego będzie podlegać opodatkowaniu stawką liniową.

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przedstawionego na wstępie stanu faktycznego, wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług doradztwa na rzecz spółek AG oraz G. wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej będzie podlegać opodatkowaniu stawką liniową.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 u.p.d.o.f. źródłami przychodów są m.in. działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Wnioskodawca będzie świadczyć w ramach działalności gospodarczej na rzecz spółki A.I - usługi doradcze w zakresie: doradztwo w zakresie wykorzystywania aktywów Spółki A.I, doradztwo w zakresie rozwoju usług świadczonych przez Spółkę G., doradztwo strategiczne na rzecz Spółki A.I w zakresie rozwoju jej działalności, podejmowanie starań w zakresie pozyskiwania dla Spółki A.I nowych rynków zbytu oraz nowych kontrahentów, konsultacje merytoryczne dla struktur organizacyjnych Spółki A.I, doradztwo w sprawie działań na rzecz kreowania pozytywnego wizerunku Spółki A.I wobec obecnych i potencjalnych kontrahentów, udzielanie konsultacji w zakresie wdrażania przyjętej i zaakceptowanej polityki sprzedaży Spółki A.I, udzielanie konsultacji w zakresie wdrażania przez Spółkę G. realizacji zaleceń zawartych w uchwałach Zarządu Spółki A.I.

Wnioskodawca będzie świadczyć w ramach działalności gospodarczej - w spółce AG - usługi w zakresie: doradztwo w zakresie tworzenia struktur sprzedaży Spółki A., doradztwo strategiczne na rzecz Spółki A. w zakresie rozwoju jej działalności, konsultacje merytoryczne dla struktur organizacyjnych Spółki A., doradztwo w sprawie działań na rzecz kreowania pozytywnego wizerunku Spółki A. wobec obecnych i potencjalnych kontrahentów, udzielanie konsultacji w zakresie wdrażania przyjętej i zaakceptowanej przez Zarząd Spółki A. polityki sprzedaży Spółki A., udzielanie konsultacji w zakresie wdrażania przez Spółkę AG realizacji zaleceń zawartych w uchwałach Zarządu Spółki A.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f., za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 49.

Opierając się na opisie świadczonych usług doradczych, należy uznać, iż przedmiotowych usług nie można zakwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze.

Stwierdzić zatem należy, iż usługi doradcze w zakresie opisanym we wniosku można zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwlokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki osobowej), wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Oznacza to, że jeśli podatnik świadczy w roku podatkowym na rzecz byłego pracodawcy usługi (np. usługi doradztwa), które nie są tożsame z czynnościami, które wykonywał w tym samym roku podatkowym w ramach stosunku pracy (kierowanie oraz zarządzanie Spółka) to możliwość opodatkowania podatkiem liniowym nie jest wyłączona.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będzie świadczył usługi doradcze na rzecz spółki A., których zakres nie pokrywa się z obowiązkami wykonywanymi przez Wnioskodawcę jako Prezesa Zarządu na podstawie umowy o pracę. Zatem w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca nie spełnia negatywnych przesłanek zawartych w przepisie art. 9a ust. 3 ustawy i będzie mógł korzystać z opodatkowania stawką liniową wynagrodzenia uzyskiwanego z tytułu usług doradczych na rzec spółki A. niezależnie od tego, że w tym samym roku pozostawał ze spółką A. w stosunku pracy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz wyżej przytoczonych przepisów prawnych wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług doradztwa na rzecz spółek A. oraz G. wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej może podlegać opodatkowaniu stawką liniową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednakże, tut. Organ wskazuje, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl