IPPB1/415-342/11/13/9/S/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-342/11/13/9/S/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, sygn. akt III SA/Wa 2997/11 (data wpływu 15 października 2012 r.) - uzupełnione pismem z dnia 3 stycznia 2013 r. (data nadania 3 stycznia 2013 r., data wpływu 7 stycznia 2013 r. złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-342/11/-12-8/JB z dnia 28 grudnia 2012 r. (data nadania 28 grudnia 2012 r., data doręczenia 2 stycznia 2013 r.) stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego użyczenia nieruchomości:

* w części dotyczącej opłat ponoszonych przez biorącego w używanie lokal za czynsz płacony do Spółdzielni - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego użyczenia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawczyni udostępniła bezpłatnie nieruchomość - lokal, Stowarzyszeniu, w którym prowadzona jest działalność statutowo - oświatowa, na podstawie umowy użyczenia na czas określony. Wnioskodawczyni nie pobiera z tytułu użyczenia żadnych opłat. Rozliczenia za świadczenia na rzecz lokalu (czynsz, opłaty wyliczona na podstawie liczników - energia, woda) są bezpośrednio regulowane przez Stowarzyszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z uchyleniem z dniem 1 stycznia 2009 r. art. 16 przedmiotowej ustawy bezpłatne udostępnienie nieruchomości na podstawie umowy użyczenia, na działalność statutową (oświatową), Stowarzyszenia wiąże się z obowiązkiem zapłacenia przez użyczającego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni w związku z uchyleniem art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm., można bezpłatnie udostępniać nieruchomość każdemu na podstawie umowy użyczenia i nie wiąże się to z obowiązkiem zapłacenia przez użyczającego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wydał na podstawie ww. wniosku interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Nr IPPB1/415-342/11-5/JB z dnia 16 sierpnia 2011 r., w której uznał stanowisko Wnioskodawczyni za nieprawidłowe.

W powyższej interpretacji stwierdzono, iż środki pieniężne regulowane bezpośrednio przez Stowarzyszenie - opłaty za czynsz, energię i wodę - stanowią dla Wnioskodawczyni przychód z innych źródeł i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Nie można więc zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawczyni, że bezpłatne użyczenie lokalu nie wiąże się w przedmiotowej sprawie z obowiązkiem zapłacenia przez użyczającego podatku dochodowego od osób fizycznych

Interpretacja została doręczona Wnioskodawcy w dniu 2 grudnia 2009 r.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem Wnioskodawczyni w terminie wniosła wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na powyższe tut. Organ pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. Nr IPPB1/415-342/11-5/JB (skutecznie doręczonym w dniu 29 sierpnia 2011 r.) stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, podtrzymując argumentację zawartą w interpretacji.

Wnioskodawca w dniu 28 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.) złożył za pośrednictwem tut. Organu skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na wydaną interpretację indywidualną Nr IPPB1/415-342/11-2/JB z dnia 10 czerwca 2011 r.

Wyrokiem z dnia 26 lipca 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2997/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu sprawy ze skargi Pani K. K. na interpretację Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2011 r. Nr IPPB1/415-342/11-2/JB w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych wydał wyrok, w którym uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny podniósł, iż skarga zasługuje na uwzględnienie, choć nie z powodów w niej wskazanych.

Sąd wskazał, iż nie zgadza się ze Skarżącą, jakoby Minister Finansów wydał zaskarżoną interpretację indywidualną, na mocy uchylonego przepisu art. 10 ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.f., jednakże podniósł, iż organ udzielając zaskarżonej interpretacji nie wypowiedział się w kwestii - w sposób wyraźny podnoszonych przez Skarżącą we wniosku o interpretację indywidualną - opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych opłat za energię i wodę, ponoszonych w związku z użyczeniem lokalu przez biorącego w użyczenie.

W opinii Sądu naruszenie powyższe przepisu procesowego należało ocenić, jako mające istotny wpływ na wynik sprawy i w tym zakresie Sąd uznał za zasadny ogólnikowo postawiony przez Skarżącą zarzut o działaniu Ministra Finansów wbrew prawu.

Zdaniem Sądu, Minister Finansów w uzasadnieniu zaskarżonej interpretacji pomija m.in. kwestię opłat za wodę, które jakkolwiek wynikają z liczników, są zmienne w zależności od zużycia oraz mogą stanowić element czynszu (wszystko zależy od wewnętrznych uregulowań w danej Spółdzielni.

W ocenie Sądu, Minister Finansów przed udzieleniem zaskarżonej interpretacji, powinien zastanowić się, czy w ramach opisanych przez Skarżąca elementów stanu faktycznego, możliwe jest uznanie zwolnienia Skarżącej z długu w odniesieniu do tej części opłat, których normalnie nie ponosiłaby, gdyby nie to, że z użyczonego lokalu korzysta Stowarzyszenie. Ponadto Sąd podniósł, iż Minister Finansów powinien też wziąć pod uwagę i to, że jeśli składnikiem czynszu płaconego normalnie przez Skarżącą na rzecz spółdzielni, są elementy zmienne, uzależnione od bieżącego zużycia (np. woda), trudno jest przyjąć, że Skarżąca jest zwalniana z zapłaty długu, który nie powstałby u niej normalnie, gdy sama nie korzysta z rzeczy.

Zdaniem Sądu, dopiero po wyjaśnieniu ewentualnych wątpliwości stanu faktycznego oraz po wzięciu pod rozwagę wyżej wskazanych przesłanek, Minister Finansów, odnosząc się do przedstawionego przez Skarżącą stanu faktycznego może zająć stanowisko czy czynsz oraz opłaty, o których mowa we wniosku o interpretację indywidualną - za energie i wodę, wyliczone na podstawie liczników - stanowią zwykłe koszty utrzymania rzeczy, związane z korzystaniem z rzeczy oraz czy są to koszty związane z własnością (posiadaniem) rzeczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 lipca 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2997/11, tut. Organ pismem z dnia 28.012.2012 r. (data doręczenia 2 stycznia 2013 r.) wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku, poprzez wskazanie.:

* czy z zawarciem umowy użyczenia lokalu Stowarzyszeniu wynikało, że najemca jest zobowiązany do ponoszenia opłat za czynsz oraz opłaty wyliczone na podstawie liczników, tj. energia, woda.

* co mieści się w kwocie czynszu do spółdzielni, czy są to elementy zmienne (np. woda).

Wnioskodawczyni pismem z dnia 3 stycznia 2013 r. (data nadania 3 stycznia 2013 r., data wpływu 7 stycznia 2013 r.) uzupełniła wniosek w terminie, informując, iż nieruchomość, o której mowa, czyli lokal nr 51 został użyczony bezpłatnie, zgodnie z jego statutem, na cele działalności oświatowo-wychowawczej.

W takim przypadku wydatki związane z użyczeniem nieruchomości przez użyczającą nie stanowiły kosztu przychodu. Nieruchomość zgodnie z zawartą umową mogła być jedynie wykorzystywana zgodnie z przeznaczeniem.

Z zawartej umowy (§ 7) użyczenia lokalu wynikało, iż jest ono zobowiązane do ponoszenia wszelkich opłat z tytułu użytkowania. Zaliczono do nich opłatę czynszu naliczaną przez Spółdzielnię Mieszkaniową oraz opłaty wynikające ze zużycia wody i poboru energii elektrycznej wyliczane na podstawie liczników. W wyszczególnieniu opłaty za czynsz pobierany przez spółdzielnię znalazły się następujące pozycje:

* eksploatacja podstawowa,

* fundusz remontowy,

* fundusz remontowy urządzeń dźwigowych,

* opłaty za dźwig,

* opłaty za wodę (techniczna) na potrzeby nieruchomości,

* wywóz nieczystości,

* energia elektryczna (zużycie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania budynku, np. oświetlenie klatki schodowej),

wynikające z bieżącego użytkowania i "niszczenia" substancji mieszkaniowej oraz naliczane na podstawie metrażu lokalu.

Ponadto opłaty zaliczkowe pobierane miesięcznie za media (rozliczane następnie według wskazań liczników), w tym:

* opłata zmienna CO,

* podgrzewanie wody,

* woda i kanalizacja,

a także opłaty za użytkowanie:

* gruntu,

* gruntu - teren wspólny.

Stowarzyszenie nie ponosiło natomiast opłat z tytułu podatku od nieruchomości i podatku od nieruchomości - teren wspólny. Łączna kwota tego podatku np. we wrześniu 2011 r. wynosiła 6,96 PLN. W pozostałych miesiącach wysokość opodatkowania była zbliżona do powyższej kwoty.

Rozpatrując ponownie wniosek w przedmiotowej sprawie organ podatkowy, zważył co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni użyczyła bezpłatnie lokal na rzecz Stowarzyszenia. Rozliczenia za świadczenia na rzecz lokalu (czynsz, opłaty wyliczona na podstawie liczników - energia, woda) są bezpośrednio regulowane przez ww. Stowarzyszenie.

W wyszczególnieniu opłat za czynsz pobierany przez spółdzielnię znalazły się m.in. opłaty zaliczkowe pobierane miesięcznie za media (rozliczane następnie według wskazań liczników), w tym m.in.: opłata zmienna CO, podgrzewanie wody,

Wskazać w tym miejscu należy, iż umowa użyczenia należy do najczęściej zawieranych umów.

Użyczenie jest uregulowane w art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy w zakresie przewidzianym umową i przepisami prawa.

Cechą charakterystyczna użyczenia jest nieodpłatność oraz motyw bezinteresowności.

Z uwagi na fakt, że z tytułu umowy użyczenia zobowiązanym do spełnienia świadczenia jest tylko użyczający, umowę tę należy uznać za jednostronnie zobowiązującą. Użyczenie nie jest też umową wzajemną.

Biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej i nie może żądać zwrotu kosztów od użyczającego. Zwykłe koszty utrzymania rzeczy to wydatki i nakłady pozwalające zachować rzecz w stanie niepogorszonym, utrwalającym jej właściwości i przeznaczenie, np. koszty konserwacji, bieżących remontów, drobnych napraw itp.

Za zwykłe koszty utrzymania rzeczy nie można uznać kosztów obciążających dłużnika niezależnie od istnienia stosunku użyczenia (np. podatków, kosztów ubezpieczenia rzeczy, opłat i innych publiczno i prywatnoprawnych ciężarów związanych zwykle z własnością lub posiadaniem rzeczy).

Z dniem 1 stycznia 2009 r. ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) uchylono art. 10 ust. 1 pkt 5 oraz art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., bezpłatne użyczenie nieruchomości nie stanowi dla użyczającego jakiegokolwiek źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 ustawy. Wobec powyższego u Wnioskodawcy nie powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego użyczenia budynku.

Ponadto wskazać należy, iż w myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2.

działalność wykonywana osobiście;

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza;

4.

działy specjalne produkcji rolnej;

5.

(uchylony);

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

e.

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

* inne źródła.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, zgodnie z art. 20 ust. 1, uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ww. ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł.

Jednocześnie, stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przez pojęcie "otrzymane" - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego - należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane.

Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również środki pieniężne, którymi np. regulowane są, zobowiązania podatnika.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika jednoznacznie, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie, których mamy do czynienia z przyrostem mienia, osiągniętym przysporzeniem majątkowym mającym konkretny wymiar finansowy.

Zatem, w przedmiotowej sprawie, uznać należy, że zapłata bezpośrednio przez Stowarzyszenie świadczenia pieniężnego w postaci opłat za czynsz, z wyłączeniem opłat licznikowych, jest swoistym zwolnieniem z długu w postaci zapłaty za Wnioskodawczynię należności, którą i tak Wnioskodawczyni musiałaby zapłacić w związku z własnością (posiadaniem) rzeczy, nawet w sytuacji, gdy z tej nieruchomości nie korzysta.

Opłaty za wodę i energię, wyliczone na podstawie liczników - stanowią zwykłe koszty utrzymania rzeczy, związane z korzystaniem z nich. W tym przypadku nie można przyjąć, że Wnioskodawczyni do tej części wydatków, ponoszonych przez Stowarzyszenie jest zwalniana z zapłaty długu, skoro z użyczonego lokalu korzysta Stowarzyszenie.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy, stwierdzić należy, iż kwota czynszu, z wyłączeniem zaliczki za wodę - dokonywana przez biorącego w użytkowanie lokal, tj. Stowarzyszenie - stanowi dla Wnioskodawczyni przychód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 i art. 11 ust. 1 cyt. ustawy. Wydatki ponoszone przez Stowarzyszenie tytułem zapłat za wodę i energię, nie stanowią dla Wnioskodawczyni przysporzenia majątkowego i tym samym nie skutkują powstaniem po jej stronie przychodu do opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 lipca 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2997/11 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w części dotyczącej opłat ponoszonych przez biorącego w używanie lokal za czynsz płacony do Spółdzielni za nieprawidłowe, w pozostałej części za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl