IPPB1/415-33/09-2/EC - Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na opracowanie projektu celem uzyskania dotacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-33/09-2/EC Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na opracowanie projektu celem uzyskania dotacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na opracowanie projektu celem uzyskania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na opracowanie projektu celem uzyskania dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe w tożsamej sprawie.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie udziału w "E" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa.

Stan faktyczny Nr 1

Spółka komandytowa poniosła ze swoich środków obrotowych wydatki, które nie będą jej zwracane w jakiejkolwiek formie. W szczególności dotyczyły one:

*

wyszukanie firmy doradczej odpowiedzialnej za pozyskanie środków unijnych służących realizacji planowanej inwestycji budowy zakładu tartacznego oraz opracowanie modelu współpracy z ww. firmą doradczą (grudzień 2007)

*

Przygotowania "Analizy przedsięwzięć inwestycyjnych" pod katem możliwości pozyskania dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej (luty 2008)

*

Opracowanie kompletnej dokumentacji aplikacyjnej dla projektu działanie 4.4 z Programu operacyjnego inwestycyjna gospodarka (lipiec 2008).

Zgodnie z złożonym wnioskiem, środki z ewentualnie uzyskanej dotacji będą stanowiły zwrot dokonanych wydatków na podlegające amortyzacji środki trwałe.

Zgodnie z umową ze spółką doradczą, Spółka komandytowa poniesie jeszcze wydatki:

*

na wynagrodzenie dla firmy doradczej (za sporządzenie wniosku) w momencie przyznania środków (podpisanie umowy agencyjnej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości) oraz w momencie wpływu środków z dotacji na rachunek bankowy Spółki (zdarzenie przyszłe Nr 1)

*

na wynagrodzenie dla firmy doradczej za sporządzenie raportów wymaganych przez Państwową Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i służących do rozliczenia otrzymanej dotacji (zdarzenie przyszłe Nr 2)

Wymienione wyżej wydatki również nie będą refundowane lub zwracane w jakiejkolwiek formie.

Związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Pytanie do stanu faktycznego Nr 1

Czy wydatki na usługę doradczą i sporządzenie wniosku o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Inwestycyjna Gospodarka poniesione przed uzyskaniem dotacji stanowią koszty uzyskania przychodu a jeżeli tak czy są to koszty zwiększające wartość początkową środków trwałych...

Pytanie do zdarzenia przyszłego Nr 1

Czy wydatki poniesione na sporządzenie wniosku o dotację poniesione po podpisaniu umowy dotacyjnej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości i po faktycznym wpływie środków z dotacji będą stanowiły koszt uzyskania przychodu a jeżeli tak, czy są to koszty zwiększające wartość początkową środków trwałych...

Pytanie do zdarzenia przyszłego Nr 2

Czy wydatki poniesione na wynagrodzenie dla firmy doradczej w związku ze sporządzeniem wymaganych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości raportów dokumentujących rozliczenie uzyskanej dotacji będą stanowiły koszt uzyskania przychodu....

Stanowisko do stanu faktycznego Nr 1

Wydatki na usługi doradcze stanowiące koszty pośrednio związane z przychodami, niezależnie od tego, czy służą uzyskaniu środków unijnych, czy wykorzystaniu środków krajowych, powinny być zaliczane do kosztów podatkowych okresu w którym zostały poniesione.

Stanowisko do zdarzenia przyszłego Nr 1

Wydatki na usługi doradcze, stanowiące koszty pośrednio związane z przychodami, niezależnie od tego, czy służą uzyskaniu środków unijnych, czy wykorzystaniu środków krajowych, powinny być zaliczane do kosztów podatkowych okresu w którym zostały poniesione.

Stanowisko do zdarzenia przyszłego Nr 2

Wydatki na usługi doradcze, stanowiące koszty pośrednio związane z przychodami, niezależnie od tego, czy są związane z formalnym rozliczeniem uzyskanej dotacji na środki trwałe, powinny być zaliczane do kosztów podatkowych okresu w którym zostały poniesione.

Uzasadnienie do stanowisk.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż na bazie istniejących uregulowań podatkowych, wydatki związane z usługami doradczymi w celu sporządzenia i rozliczenia wniosków o pomoc ze środków unijnych, które nie stanowią wydatków kwalifikowanych do tej pomocy, co do zasady, powinny stanowić koszty podatkowe (zgodnie z art. 22 ust 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Nie są to wydatki poniesione bezpośrednio w celu osiągnięcia przychodów, ale koszty, które są ponoszone w celu utrzymania źródła przychodów. Kosztami podatkowymi są natomiast koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika (w tym koszty usług doradczych), czyli wydatki związane z funkcjonowaniem firmy. Koszty, których nie można bezpośrednio powiązać z uzyskanym przychodem, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika, podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów podatkowych z chwilą ich poniesienia. Wydatki na wyszukanie firmy doradczej, analizę przedsięwzięć inwestycyjnych pod kątem możliwości pozyskania dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej, administracyjne opracowanie i udokumentowanie i późniejsze rozliczenie wniosku o uzyskanie dotacji ze środków funduszy strukturalnych tj. wydatki niezwiązane bezpośrednio z kosztami realizowanej inwestycji, nie są zaliczane do kosztów zwiększających wartość środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych powstałych w wyniku inwestycji, sfinansowanej z tych środków. Ponadto ww. wydatki nie są zaliczane do wydatków kwalifikujących się do ich sfinansowania ze środków funduszy strukturalnych.

Do wyłączenia z kosztów podatkowych, nie powinien mieć w tym przypadku również zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych przez podatnika z uzyskanych dochodów (przychodów wolnych od podatku dochodowego. Przepis ten wyłącza bowiem z kosztów podatkowych wydatki bezpośrednio sfinansowane z otrzymanych dotacji, a niesfinansowane z własnych środków wydatki na usługi doradcze, które jako koszty pośrednie mają charakter ogólnozakładowych kosztów funkcjonowania firmy. Treść tego przepisu oznacza w praktyce, iż nie stanowią kosztu podatkowego tylko wydatki podatnika na cele wskazane do sfinansowania w dotacji. Podsumowując, w zawiązku z otrzymaniem wolnej od podatku dotacji nie podlega wyłączeniu z kosztów podatkowych część kosztów ogólnych firmy (m.in. zarządu i administracji). Wydatki na usługi doradcze, stanowiące koszty pośrednio związane z przychodami, niezależnie od tego, czy służą uzyskaniu środków unijnych, czy wykorzystaniu środków krajowych, powinny być również zaliczane do kosztów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a zdarzenia przyszłego wg stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, a zatem mając na uwadze powyższe interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do niej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl