IPPB1/415-327/12-3/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-327/12-3/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 30 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów z najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów z najmu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 9 marca 2012 r. Wnioskodawca zawarł umowę wynajmu mieszkania na podstawie, której zamierza wynająć własne mieszkanie począwszy od 1 kwietnia 2012 r. wyłącznie na cele mieszkaniowe dla osoby fizycznej. W ustawowym terminie zamierza złożyć oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Postanowienia umowy przewidują m.in. wysokość miesięcznego czynszu za wynajem mieszkania na kwotę 2050, 00 zł.

Ponadto zapisy umowy przewidują, że wartość czynszu najmu nie zawiera w sobie wszelkich opłat z tytułu eksploatacji przedmiotu najmu płatnych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci i nieczystości, ciepła i wody wszelkich opłat publiczno-prawnych związanych z nieruchomością oraz zużycia energii elektrycznej, które ponosi i pokrywa najemca wedle wskazań rachunków oraz taryfikatorów pochodzących od dostawców tychże usług w terminie 3 dni od przedstawienia danego rachunku do rąk własnych Wynajmującego Za datę płatności Wnioskodawca uznaje dzień przekazania należności do rąk własnych Wynajmującego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wyżej wymienionymi postanowieniami umownymi, przychodem z tytułu najmu nieruchomości lokalowej w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne będzie wyłącznie kwota czynszu najmu tj. 2050, 00 PLN czy też - oprócz powyższego do podstawy opodatkowania podatkiem zryczałtowanym należy zaliczać opłaty z tytułu: wszelkich opłat z tytułu eksploatacji Przedmiotu najmu płatnych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci i nieczystości, ciepła i wody wszelkich opłat publiczno-prawnych związanych z nieruchomością oraz zużycia energii elektrycznej, które zgodnie z umową ponosi i pokrywa Najemca wedle wskazań rachunków oraz taryfikatorów pochodzących od dostawców tychże usług w terminie 3 dni od przedstawienia danego rachunku, które będą płatne do rąk własnych wynajmującego.

Zdaniem Wnioskodawcy przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie wyłącznie otrzymana kwota czynszu w wysokości 2050 zł miesięcznie.

Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę na podstawie zawartej umowy najmu lokalu mieszkalnego tj. wszelkie opłat z tytułu eksploatacji wynajmowanego mieszkania płatnych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłat z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci i nieczystości, ciepła i wody wszelkich opłat publiczno - prawnych związanych z nieruchomością oraz zużycia energii elektrycznej, które ponosi i pokrywa Najemca wedle wskazań rachunków oraz taryfikatorów pochodzących od dostawców tychże usług, płatne do rąk Wynajmującego. Nie powoduje to również przysporzenia majątkowego ani przychodu po stronie Wynajmującego oraz nie mieszczą się w pojęciu świadczenia w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. O podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), w związku z powyższym nie powinny być zaliczone do przychodu i nie powinny być one jednocześnie wliczane do podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Na potwierdzenie własnego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na interpretacje wydane przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Interpretacja Indywidualna z 30 listopada 2011 r. nr IPPB1/415-786/11- 786/JB,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w imieniu Ministra Finansów w piśmie z dnia 27 maja 2010 r. nr IBPBII/2/415-276/10 /CJSz oraz

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów w piśmie z dnia 16 czerwca 2010 r. nr ITPB1/415-269/10/DP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego s zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami.

Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, opłata za wodę, energię elektryczną, gaz), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie z zawartą umową najmu, to najemca zobowiązany jest do wnoszenia opłat związanych z eksploatacją przedmiotu najmu.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa, uznać należy, iż jedynie określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe Wnioskodawcy, jako wynajmującego, a tym samym generuje przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Natomiast otrzymane przez wynajmującego od najemcy należności z tytułu opłat związanych z przedmiotem najmu - skoro do ich ponoszenia zobowiązany jest najemca - nie stanowią przychodu ze źródła, jakim jest najem i tym samym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Opłaty te, bowiem nie mieszczą się w pojęciu "świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń", o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl