IPPB1/415-318/09-5/ES - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze zbycia części działki wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, nabytej w wyniku podziału majątku dorobkowego małżonków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-318/09-5/ES Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze zbycia części działki wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, nabytej w wyniku podziału majątku dorobkowego małżonków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) oraz piśmie (data nadania 12 sierpnia 2009 r., data wpływu 14 sierpnia 2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-318/09-2/ES z dnia 16 lipca 2009 r. (data nadania 16 lipca 2009 r., data doręczenia 5 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni na mocy aktu notarialnego z dnia 26 marca 2009 r., Rep. sprzedała działkę Nr 79 obszaru 5.400,00 metrów kwadratowych, położoną w gminie Ż., miejscowości O. pochodzącą z nieruchomości o obszarze 15,092 metry kwadratowe. Opisaną działkę gruntu Wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem na podstawie umowy zniesienia współwłasności sporządzonej przez Małgorzatą M. dnia 9 stycznia 2001 r. za numerem Repetytorium A-. Następnie na mocy umowy o wyłączenie wspólności ustawowej oraz o podział majątku wspólnego bez spłat i dopłat, sporządzonej przez Małgorzatę M., z dnia 8 maja 2007 r. za numerem Repetytorium opisana działka przypadła Wnioskodawczyni w całości.

W ocenie Wnioskodawczyni tytuł prawny do całości wywodzi umowy z 2001 r.

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Ż., zatwierdzonym Uchwałą Nr 37/2000 Rada Gminy Ż. z 27 kwietnia 2000 r., działka Nr 79 znajduje się w części przy drodze powiatowej w odległości 60 (sześćdziesięciu) metrów w terenie zabudowy mieszkaniowo-usługowej (symbol na planie MU), w pozostałej części na terenie rolnym (symbol w planie R1). Zgodnie z danymi z ewidencji gruntów, działka gruntu Nr 79 pod względem rodzaju użytków stanowi grunty orne oznaczone symbolami RIIIb i RIVa. W związku z dokonaniem niniejszej sprzedaży opisana nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego.

Opisana działka gruntu wchodziła w skład nieruchomości rolnej o powierzchni przekraczającej 1 ha i podlegała opodatkowaniu podatkiem rolnym.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 lipca 2009 r. Nr IPPB1/415-318/09-2/ES Wnioskodawczyni uzupełniła, że w wyniku sprzedaży części posiadanej ziemi, sprzedana część ziemi nie utraciła charakteru rolnego i jest użytkowana zgodnie z przeznaczeniem jako grunty rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym zbycie 1/2 części działki nabytej od męża w wyniku podziału majątku dorobkowego bez spłat i dopłat na podstawie art. 10 i 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też skorzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 28 powołanej ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy niniejsza sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu, jako że dla potrzeb zdefiniowania gospodarstwa rolnego z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się odpowiednio definicje gospodarstwa rolnego z ustawy o podatku rolnym, a wiec; za gospodarstwo rolne uważa się, obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności innej niż rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha.

Zdaniem Wnioskodawczyni tytuł prawny do całości działki wywodzi z umowy z roku 2001.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c)) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

1.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

2.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

3.

prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Natomiast w myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwa rolnego. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy do ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r., Nr 136, poz. 969).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

a.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

b.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

c.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jeżeli zostały spełnione powyższe przesłanki, przychód uzyskany ze sprzedaży takiego gruntu jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym w wysokości 19% podstawy obliczenia podatku.

O fakcie, czy dane grunty i budynki utraciły w wyniku ich sprzedaży charakter rolny decyduje cel ich nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów i budynków z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Nie przesądza zatem o tym wyłącznie oświadczenie kupującego czy treść planu zagospodarowania przestrzennego gminy wprowadzony uchwałą rady gminy, bowiem organy podatkowe rozstrzygające prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu ze sprzedaży, biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem sprzedaży była działka rolna o powierzchni 5.400 m2. Zgodnie z danymi z ewidencji gruntów, działka gruntu Nr 79 pod wzglądem rodzaju użytków stanowi grunty orne oznaczone symbolami RIlIb i RIVa i wchodziła w skład gospodarstwa rolnego. W związku z dokonaniem niniejszej sprzedaży opisana nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego i jest użytkowana zgodnie z przeznaczeniem jako grunty rolne.

Reasumując stwierdzić należy, że spełnione są przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawniające do skorzystania ze zwolnienia określonego w tym przepisie. Przychód ze sprzedaży przedmiotowego gospodarstwa rolnego wolny jest zatem od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Końcowo zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy w związku ze sprzedażą gospodarstwo rolne utraci charakter rolny. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Reasumując stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl