IPPB1/415-310/10-2/MT - Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym według stawki 19% dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej w przypadku świadczenia usług doradztwa podatkowego na rzecz kancelarii prawnej, w której podatnik był wcześniej zatrudniony na stanowisku młodszego prawnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-310/10-2/MT Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym według stawki 19% dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej w przypadku świadczenia usług doradztwa podatkowego na rzecz kancelarii prawnej, w której podatnik był wcześniej zatrudniony na stanowisku młodszego prawnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 2 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 2008 r. Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w kancelarii prawniczej na stanowisku młodszego prawnika. Do zakresu zadań Wnioskodawcy należy m.in. przygotowywanie projektów opracowań i opinii prawnych oraz innych dokumentów dotyczących spraw klientów, przeglądanie akt sądowych i urzędowych. Wszelkie czynności w ramach stosunku pracy są przez Wnioskodawcę wykonywane pod nadzorem radcy prawnego, adwokata lub doradcy podatkowego. W lutym 2010 r. Wnioskodawca złożył z wynikiem pozytywnym egzamin na doradcę podatkowego. W związku z tym w najbliższym czasie zamierza złożyć wniosek o wpis na listę doradców podatkowych.

Po wpisaniu na listę doradców podatkowych Wnioskodawca zamierza rozwiązać umowę o pracę ze swoim dotychczasowym pracodawcą i rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług doradztwa podatkowego, o których mowa w ustawie z 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 73, poz. 443 z późn. zm.).

W ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę o świadczenie usług (umowę o współpracy) z kancelarią prawniczą będącą jego dotychczasowym pracodawcą. W ramach umowy o współpracę i zgodnie z uprawnieniami, Wnioskodawca będzie świadczyć na rzecz kancelarii usługi doradztwa podatkowego. Czynności wykonywane na rzecz byłego pracodawcy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej będą się zatem istotnie różnić od czynności wykonywanych obecnie na rzecz kancelarii w ramach stosunku pracy.

Przed rozpoczęciem prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług doradztwa podatkowego Wnioskodawca zamierza złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze metody opodatkowania, o której mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do wyboru sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku świadczenia usług doradztwa podatkowego na rzecz kancelarii prawniczej, w której był wcześniej zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku młodszego prawnika...

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do wyboru zasad opodatkowania określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo tego, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie świadczyć usługi na rzecz swojego byłego pracodawcy.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik ma prawo do wyboru sposobu opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast stosownie do art. 9 ust. 3 ww. ustawy podatnik traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania na zasadach wskazanych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli uzyska z działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego/obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonuje/wykonywał w ramach stosunku pracy (w danym roku podatkowym lub w poprzednim roku podatkowym).

W przypadku Wnioskodawcy usługi świadczone na rzecz kancelarii prawniczej nie będą odpowiadać czynnościom jakie wykonywał na rzecz kancelarii w ramach stosunku pracy.

Należy podkreślić że jako doradca podatkowy Wnioskodawca będzie wykonywał czynności doradztwa podatkowego, które są ustawowo zastrzeżone jedynie dla doradców podatkowych, radców prawnych, adwokatów i biegłych rewidentów.

Czynności doradztwa podatkowego nie mogły być zatem przez Wnioskodawcę wykonywane w ramach stosunku pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.

W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 9a ust. 3 tej ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

uchylony,

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek

W myśl art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższego wynika zatem, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania określonego w art. 30c - według liniowej stawki 19%, zostali pozbawieni ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał bądź wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy.

Ze złożonego wniosku wynika, iż czynności składające się na treść wykonywanego zawodu doradcy podatkowego, a więc na przedmiot usług które będą przez Wnioskodawcę świadczone w ramach wykonywanej działalności gospodarczej nie odpowiadają czynnościom wykonywanym dotychczas w oparciu o zawartą umowę o pracę.

Ponadto czynności doradcy podatkowego nie mogły być wykonywane przez Wnioskodawcę dotychczas (w ramach umowy o pracę) gdyż nie zezwalają na to przepisy ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 73, poz. 443 z późn. zm.).

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 73, poz. 443 z późn. zm.) czynności doradztwa podatkowego obejmują:

1.

udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych;

2.

(utracił moc);

2a.

prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;

3.

sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;

4.

(uchylony).

Stosownie do art. 2 ust. 2 ww. ustawy zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 3 ww. ustawy podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są:

1.

osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych;

2.

adwokaci i radcowie prawni;

3.

biegli rewidenci.

Z powyższego wynika zatem, że ustawa o doradztwie podatkowym wyraźnie wskazuje, co należy rozumieć przez czynności doradztwa podatkowego. Ww. ustawa zastrzega również, iż te czynności mogą być tylko i wyłącznie świadczone przez podmioty uprawnione w rozumieniu ustawy. Dlatego też w związku z tym, że będąc zatrudnionym na umowę o pracę Wnioskodawca nie był podmiotem uprawnionym w rozumieniu ww. ustawy do wykonywania powyższych czynności, należy stwierdzić, iż czynności z zakresu obowiązków na podstawie stosunku pracy, nie są tymi samymi, jakie planuje świadczyć na rzecz byłego pracodawcy, po uzyskaniu wpisu na listę doradców podatkowych.

Nie można również powiedzieć, iż czynności doradcy podatkowego i czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę mają charakter zbieżny. Jako pracownik Wnioskodawca był pod nadzorem przełożonego i wykonywał czynności na rzecz swojego pracodawcy. Za skutki działań Wnioskodawcy wobec osób trzecich odpowiadał pracodawca. W przypadku czynności doradztwa wykonywanych przez doradcę podatkowego - sam doradca (Wnioskodawca) będzie ponosił odpowiedzialność za szkodę na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Porównując zakres praw, jednoznacznie można stwierdzić, iż doradca podatkowy, w ramach świadczonych usług, ma szerszy zakres praw.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie zdarzenia przyszłego nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą mogły być opodatkowane 19% podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem wybrania tej formy opodatkowania, w stosownym, a określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych terminie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl