IPPB1/415-298/14-4/IF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-298/14-4/IF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.) uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2014 r. (data nadania 2 czerwca 2014 r., data wpływu 3 czerwca 2014 r.) na wezwanie z dnia 27 maja 2014 r. Nr IPPB1/415-298/14-2/IF (data nadania 28 maja 2014 r., data odbioru 30 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia stawki ryczałtu:

* w części dotyczącej opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży wytwarzanych wyrobów z własnych materiałów na indywidualne zamówienia klientów - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia stawki ryczałtu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jako osoba fizyczna działalność gospodarczą, polegającą m.in. na produkcji bram, balustrad, ogrodzeń. Obecnie przeważającym rodzajem działalności jest produkcja konstrukcji metalowych elementów stolarki budowlanej (PKD 25.12.Z). Zakres prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza poszerzyć o wykonywanie obróbek mechanicznych elementów metalowych (PKD 25.62.Z) oraz wykonywanie innych specjalistycznych robót budowlanych (PKD 43.99.Z). Usługi są świadczone na rzecz osób fizycznych i innych producentów gospodarczych. Wnioskodawca wytwarza przedmioty (wyroby) z materiałów własnych jak również powierzonych. Działalność opodatkowana jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pismem z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 3 czerwca 2014 r.) Wnioskodawca wskazał, że prowadzoną działalność klasyfikuje według:

1. PKWiU 25.11.23.0 - pozostałe konstrukcje i ich części, płyty, pręty, kątowniki, kształtniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium,

2. PKWiU 25.62.20.0 - pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,

3. PKWiU 43.99.70.0 - roboty związane z montażem i wznoszeniem konstrukcji metalowych z elementów prefabrykowanych,

4. PKWiU 43.32.10.0 - roboty instalacyjne stolarki budowlanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy wykonując wyroby (m.in. furtki, poręcze, balustrady) z własnych materiałów do opodatkowania przychodu ma zastosowanie stawka ryczałtu 5,5%, natomiast w przypadku wyrobów wytworzonych z materiałów powierzonych stawka 8,5% ryczałtu.

Zdaniem Wnioskodawcy, do opodatkowania przychodu z wykonywanej działalności gospodarczej stosuje przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r.

Zgodnie z treścią ustawy wykonując z własnych materiałów takie wyroby jak bramy, ogrodzenia, balustrady na zamówienie bezpośredniego odbiorcy, do opodatkowania przychodu stosuje się stawkę 5,5% ryczałtu. Natomiast w przypadku, gdy materiały na wykonanie wyrobów są Jemu powierzone przez odbiorcę - stawką 8,5% ryczałtu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie określenia stawki ryczałtu:

* w części dotyczącej opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży wytwarzanych wyrobów z własnych materiałów na indywidualne zamówienia klientów - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Przy czym zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, t.j. "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Wyjaśnić jednak należy, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ww. ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

* działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

* działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Przychodem z działalności usługowej jest kwota należna za wykonanie usługi, która obejmuje wartość robocizny, materiałów, części i innych składników kalkulacyjnych ceny usługi.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i ich części.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jako osoba fizyczna działalność gospodarczą, polegającą m.in. na produkcji bram, balustrad, ogrodzeń. Wnioskodawca klasyfikuje prowadzoną działalność według PKWiU 25.11.23.0 - pozostałe konstrukcje i ich części, płyty, pręty, kątowniki, kształtniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium, PKWiU 25.62.20.0 - pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych, PKWiU 43.99.70.0 - roboty związane z montażem i wznoszeniem konstrukcji metalowych z elementów prefabrykowanych, PKWiU 43.32.10.0 - roboty instalacyjne stolarki budowlanej. Usługi są świadczone na rzecz osób fizycznych i innych producentów gospodarczych. Wnioskodawca wytwarza przedmioty (wyroby) z materiałów własnych jak również powierzonych.

Żadna ze wskazanych przez Wnioskodawcę Klasyfikacji PKWiU nie jest wymieniona w załączniku nr 2 ww. ustawy, a zatem nie wyłącza to Wnioskodawcy z możliwości opodatkowania osiąganych przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wyjaśnić jednak należy, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b tej ustawy);

* 8,5% - przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy);

* 5,5% - przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy).

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że do uzyskiwanych przez Wnioskodawcę przychodów z działalności wytwórczej, tj. działalności w wyniku której powstają nowe wyroby, niemające cech indywidualnych określonych przez zamawiającego ("na wymiar"), w tym sprzedaż wyrobów wykonanych z własnych materiałów, prowadzonej przez podatnika, zastosować należy 5,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z kolei Wnioskodawca wykonując wyroby na zamówienie klienta nie prowadzi działalności wytwórczej w tym zakresie, ponieważ produkowane przez niego przedmioty mają cechy indywidualnie określone przez zamawiającego. W konsekwencji do przychodów ze sprzedaży tych produktów nie znajduje zastosowania 5,5% stawka ryczałtu, określona w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawką ryczałtu właściwą do opodatkowania tych przychodów jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b i f) ww. ustawy.

Ponadto stawką ryczałtu właściwą do opodatkowania przychodów ze sprzedaży wyrobów wytwarzanych z materiału powierzonego przez zamawiającego, o których mowa we wniosku jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b i f) powołanej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu:

* sprzedaży nowych wyrobów, niemających cech indywidualnych, wytwarzanych z własnych materiałów - jest prawidłowe,

* sprzedaży wyrobów wytwarzanych z własnych materiałów na indywidualne zamówienia klientów - jest nieprawidłowe,

* sprzedaży wyrobów wytwarzanych z materiału powierzonego przez zamawiającego - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl