IPPB1/415-291/14-3/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-291/14-3/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2014 r. (data wpływu 21 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania działalności gospodarczej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 2001-03-12 prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, której działalność polega na produkcji instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych PKD 26.51.Z, produkcji sprzętu (tele)komunikacyjnego PKD 26.30.Z. Działalność powyższa była opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Od 2011 r. spółka ze względu na przekroczenie limitu 150.000 euro opodatkowuje przychody na zasadach ogólnych.

W dniu 2011-02-07 podczas aktualizacji wpisu do ewidencji działalności gospodarczej pomyłkowo do istniejącej spółki cywilnej została dodana jednoosobowa działalność gospodarcza. Wnioskodawca nie był świadomy, że we wpisie ma zgłoszoną dodatkową działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, gdyż nie było to powodem ani celem aktualizacji wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Nie zgłosił więc wyboru opodatkowania tej działalności i nigdy nie uzyskiwał z niej przychodów, ani nie ponosił kosztów związanych z jej prowadzeniem. O fakcie rejestracji działalności jako osoba fizyczna dowiedział się w lutym bieżącego roku. Niezwłocznie (dnia 2014-03-04) skorygował zaistniały błąd urzędnika we wpisie z datą 2011-02-07.

Dnia 6 marca 2014 r. Wnioskodawca otworzył nową działalność gospodarczą jako osoba fizyczna (PKD 26.51.Z, 26.30.Z, 27.90.Z; PKWIU 26.51.9, 26.30, 27.90) i wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pismem z dnia 27 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny o informację, że zamknął pomyłkowo otwartą działalność z datą jej otwarcia to jest z dniem 7 lutego 2011 r. Czynności tej dokonał w Urzędzie Gminy w dniu 4 marca 2014 r. Zgodnie z procedurą "jednego okienka" zgłoszone zmiany poprzez system CEIDG zostały przekazane do właściwego Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca miał prawo wyboru opodatkowania uzyskiwanych dochodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nowo założonej działalności w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do opodatkowania przychodów z jednoosobowej działalności jako osoba fizyczna o PKD 26.51.Z, 26.30.Z, 27.90.Z (PKWIU 26.51.9; 26.30; 27.70) w formie ryczałtu ponieważ jest to nowo założona działalność gospodarcza, a wyrejestrowanie działalności wpisanej omyłkowo do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej było naprawieniem błędu z 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zatem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, opłacają podatek dochodowy na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej bądź 19% stawki na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w formach zryczałtowanych: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych bądź karty podatkowej na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania podatnik dokonuje składając pisemne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Oznacza to, że jeżeli nie została zgłoszona likwidacja działalności gospodarczej, wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania dochodów podatnik dokonuje na dany rok podatkowy.

Natomiast w sytuacji, kiedy w ciągu roku podatnik w sposób trwały zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą i o tym fakcie zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, dokonał wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, sporządził spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) itp., a następnie ponownie rozpoczął (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, nie ma przeszkód do wyboru przez ten podmiot opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Stosownie do treści art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro.

Powyższy przepis odnosi się do sposobów obliczania limitu, gdy podatnik prowadzi działalność albo wyłącznie samodzielnie, albo wyłącznie w formie spółki.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

1.

odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo

2.

z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a, a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych osiąganych zarówno z działalności prowadzonej samodzielnie jak i z działalności prowadzonej w formie spółki osób fizycznych, pod warunkiem, że osiągnięte przychody rozpatrywane oddzielnie w odniesieniu do działalności prowadzonej samodzielnie i oddzielnie w odniesieniu do prowadzonej w spółce cywilnej nie przekroczą 150.000 euro.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy, którzy prowadzą inną pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 9 ww. ustawy pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od 2001-03-12 prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Od 2011 r. spółka ze względu na przekroczenie limitu 150.000 euro opodatkowuje przychody na zasadach ogólnych.

W dniu 2011-02-07 podczas aktualizacji wpisu do ewidencji działalności gospodarczej pomyłkowo do istniejącej spółki cywilnej została dodana jednoosobowa działalność gospodarcza. W dniu 4 marca 2014 r. Wnioskodawca zamknął pomyłkowo otwartą działalność z datą jej otwarcia to jest z dniem 7 lutego 2011 r. Zmiany poprzez system CEIDG zostały przekazane do właściwego Urzędu Skarbowego. Dnia 6 marca 2014 r. Wnioskodawca otworzył nową działalność gospodarczą jako osoba fizyczna (PKD 26.51.Z, 26.30.Z, 27.90.Z; PKWIU 26.51.9, 26.30, 27.90) i wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że nie ma przeszkód aby przychody osiągane przez Wnioskodawcę z otwartej w dniu 6 marca 2014 r. samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej były opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem wyboru odpowiedniej formy opodatkowania i o ile nie zachodzą inne, przewidziane w ustawach okoliczności, które spowodowałyby utratę tego prawa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Płocku Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl