IPPB1/415-290/07-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-290/07-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2007 r. (data wpływu 18 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych

* w zakresie opodatkowania przychodów związanych z prowadzeniem przedszkola - jest nieprawidłowe.

* w zakresie zwolnienia przedmiotowego w związku z zakupem samochodu osobowego w ramach działalności przedszkola - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów związanych z prowadzeniem przedszkola oraz zwolnienia przedmiotowego w związku z zakupem samochodu osobowego w ramach działalności przedszkola.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi przedszkole niepubliczne wpisane do rejestru placówek niepublicznych prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego. W prowadzonej przez wnioskodawcę książce przychodów i rozchodów wszystkie przychody i koszty służą realizacji celów oświatowych (prowadzeniu przedszkola). Są to w szczególności koszty artykułów spożywczych, materiałów dydaktycznych, książek, wynagrodzeń personelu wraz z narzutami, koszty zajęć dodatkowych, koszty utrzymania samochodu, amortyzacja. W związku z tym Wnioskodawca nie wpłaca zaliczek na podatek dochodowy do urzędu skarbowego, a w rozliczeniu rocznym (PIT 36 zał. B) wykazuje przychody i koszty w kwocie 0. Z osiągniętego dochodu został zakupiony samochód osobowy, który służy do prowadzenia przedszkola (transport art. spożywczych, materiałów dydaktycznych, w tym do pracy w plenerze. Zakup samochodu również został potraktowany jako wydatek na cele oświatowe. Kosztem uzyskania przychodów w księdze przychodów i rozchodów jest amortyzacja samochodu oraz wszystkie inne koszty związane z jego utrzymaniem. Są to również koszty na cele prowadzenia przedszkola.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dochody osiągnięte z prowadzenia przedszkola przez osobę fizyczną są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy wydatki poniesione na zakup samochodu mieszczą się w katalogu wydatków poniesionych na cele oświatowe (prowadzenie przedszkola).

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 83a ustawy o systemie oświaty - do prowadzenia szkoły lub placówki nie mają zastosowania przepisy o działalności gospodarczej. Jednakże prowadzenie przedszkola niepublicznego przez osobę fizyczną stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 5a pkt 6 tejże ustawy. Tak więc osoba fizyczna prowadząca przedszkole niepubliczne podlega przepisom podatkowym.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty w części wydatkowanej na cele szkoły - są wolne od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 2 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje przedszkola, szkoły, placówki oświatowe, zakłady kształcenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne. Art. 2 ww. ustawy należy czytać w powiązaniu z art. 3 ust. 1 tejże ustawy, który mówi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole. Zatem art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy podatkowej zwalnia z podatku dochodowego również dochody z tytułu prowadzenia przedszkola niepublicznego.

W opinii Wnioskodawcy art. 21 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za wydatki o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się m.in. zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły.

Zakup samochodu jest dla Wnioskodawcy wydatkiem poniesionym na cele prowadzenia przedszkola, gdyż jest środkiem trwałym, nie był zaliczony do kosztów uzyskania przychodów i służy do realizacji celów przedszkola (prowadzenia przedszkola).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) system oświaty obejmuje m.in.:

1.

przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne,

2.

szkoły:

a.

podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b.

gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

c.

ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,

d.

artystyczne.

Stosownie do treści art. 3 pkt 1 powołanej ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Przechodząc na płaszczyznę prawa podatkowego należy podnieść, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

W myśl art. 21 ust. 7 pkt 1 powołanej ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się wydatki na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły.

Przy zaliczaniu poszczególnych wydatków do kategorii "inne urządzenia" należy oprzeć się na związku przyczynowym (także w kategoriach niezbędności) pomiędzy wydatkiem związanym z zakupem urządzenia a celem, na jaki ten wydatek został poczyniony (czyli prowadzenie przedszkola) oraz słownikowym rozumieniem pojęcia "urządzenie".

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje bowiem wprost rodzaju wydatków podlegających odliczeniu. W takiej sytuacji niezbędnym jest odwołanie się do wykładni językowej. Według Słownika Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1996, "urządzenie" zdefiniowane zostało jako: "rodzaj mechanizmu lub zespołu elementów, przyrządów służący do wykonania określonych czynności, ułatwiający pracę (...)"

Przychodów z działalności finansujących cel, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36, nie należy w ogóle wykazywać w deklaracjach podatkowych, podobnie jak wydatków, które zostały przez te przychody sfinansowane (jako koszty uzyskania przychodu).

Tak więc zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych będzie podlegał dochód z działalności polegającej na prowadzeniu przedszkola w części przeznaczonej na cele przedszkola, natomiast pozostały dochód będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 27 powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 44 ust. 1 ww. ustawy podatnicy osiągający dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według określonych przepisami prawa zasad. Podatnicy, o których mowa wyżej stosownie do postanowień art. 44 ust. 3 są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne. Obowiązek wpłacenia zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku. Zaliczkę stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w ustawie (po uwzględnieniu odliczeń i według skali).

Zaliczki miesięczne od przychodów z działalności gospodarczej za okres od stycznia do listopada uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień w wysokości należnej za listopad w terminie do dnia 20 grudnia. W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada podatnicy są obowiązani składać deklaracje według ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku (art. 44 ust. 6 ustawy). Za rok podatkowy do dnia 30 kwietnia następnego roku podatnicy są obowiązani składać zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (straty).

Odnośnie pytania drugiego należy stwierdzić iż zakup samochodu nie stanowi wydatku na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych. Nie może być również uznany za inne, niż pomoce dydaktyczne, urządzenie niezbędne do prowadzenia szkoły. Urządzenie jest bowiem mechanizmem działającym w jakimś układzie powiązanych ze sobą części składowych maszyny. Ponadto urządzenie takie musi być niezbędne do prowadzenia szkoły, a ten warunek nie został spełniony. Samochód, jako środek transportu bezpośrednio nie uczestniczy w procesie dydaktyczno-opiekuńczym i w konsekwencji nie może być uznany za urządzenie niezbędne do prowadzenia przedszkola.

Zatem chociaż samochód jest niewątpliwie pomocny przy prowadzeniu przedszkola, nie spełnia jednak warunku niezbędności (do prowadzenia przedszkola), o którym mowa w art. 21 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Trzeba bowiem pamiętać, iż cytowane przepisy art. 21 ust. 1 pkt 36 oraz art. 21 ust. 7 pkt 1 powołanej ustawy dotyczą ulg podatkowych i stanowią wyjątek od zasady równości i powszechności opodatkowania. Z tych przyczyn ich wykładnia rozszerzająca nie jest dopuszczalna.

Nadto należy zauważyć, że zwolnienie od podatku dochodowego o którym mowa w powyższych przepisach przysługuje tylko w przypadku, gdy wydatki na cele przedszkola (szkoły) nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Tak więc zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych (zgodnie z art. 22 ust. 8 powołanej ustawy) od wartości początkowej środka trwałego wyklucza ww. zwolnienie.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż wydatków poniesionych na zakup samochodu nie można zaliczyć do wydatków na cele przedszkola w rozumieniu powołanych wyżej przepisów. Reasumując w świetle opisanego we wniosku stanu faktycznego i powołanych przepisów należy stwierdzić, iż:

3.

zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych będzie podlegał dochód z działalności polegającej na prowadzeniu przedszkola niepublicznego tylko w części przeznaczonej na cele tego przedszkola zgodnie z ww. wykładnią, natomiast pozostały dochód będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach ogólnych;

4.

wydatki poniesione na zakup samochodu nie mieszczą się w katalogu wydatków na cele przedszkola (szkoły) w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl