IPPB1/415-288/09-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-288/09-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci znaku towarowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci znaku towarowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako osoba prowadząca działalność gospodarczą samodzielnie zarejestrował znak towarowy. Znak towarowy objęty jest prawem ochronnym na podstawie decyzji wydanej przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej i nadaje się do gospodarczego wykorzystywania. Aktualnie w ramach tej działalności gospodarczej wnioskodawca osiąga przychody z tytułu udzielenia licencji na korzystanie z przedmiotowego znaku towarowego.

W planach mających na celu rozwój prowadzonej działalności gospodarczej wnioskodawca rozważa zawiązanie spółki jawnej, do której planuje wnieść wkład niepieniężny w postaci wskazanego wyżej znaku towarowego po jego wartości rynkowej. Wnioskodawca dysponuje operatem szacunkowym zawierającym wycenę przedmiotowego znaku towarowego wykonanym przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego. W księgach prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej nie jest zaewidencjonowana wartość tego znaku, a jego wartość wyraża się w rozpoznawalności znaku na rynku i dochodach osiąganych ze sprzedaży produktów opatrzonych tym znakiem przez podmiot korzystający ze znaku towarowego. Spółka jawna potraktuje otrzymany znak towarowy jako wartość niematerialną i prawną i będzie udostępniała ten znak towarowy innym podmiotom na podstawie umowy licencyjnej. Wnioskodawca rozważa także możliwość nie zaliczenia przez spółkę jawną otrzymanego znaku towarowego do wartości niematerialnych i prawnych i jego sprzedaż przez spółkę jawną innemu podmiotowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wnosząc znak towarowy jako wkład niepieniężny do spółki jawnej wnioskodawca uzyska przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy wartość rynkowa znaku towarowego określona przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego, stanowiącego wkład niepieniężny do spółki jawnej będzie stanowiła jego wartość początkową jako wartości niematerialnej i prawnej dla potrzeb amortyzacji w przypadku udzielenia przez spółkę jawną licencji na znak towarowy.

3.

Czy wartość rynkowa znaku towarowego określona przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego stanowiącego wkład niepieniężny do spółki jawnej, będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu ze zbycia tego znaku towarowego, w przypadku jego sprzedaży.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie nr 1 wniosku. W zakresie pytania nr 2 i 3 wniosek zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 1:

Artykuł 17 ust. 1 pkt 9 p.d.o.f. stanowi, że za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Zatem sytuacja wniesienia aportu do spółki osobowej, czyli np. spółki jawnej nie stanowi w świetle powołanego przepisu źródła przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli ustawodawca chciałby opodatkować aporty do spółek osobowych wprowadziłby odpowiednią regulację.

Z interpretacji wydanych przez organy podatkowe wynika, że wkład niepieniężny do spółki osobowej nie powoduje po stronie wspólników takiej spółki powstania przychodu w rozumieniu p.d.o.f. - takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 13 stycznia 2009 r. Nr ILPB1/415-851/08-4/AA oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w Interpretacji indywidualnej z 30 stycznia 2009 r. Nr IBPB1/415-890/08/AB oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2008 r. Nr IPPB1/415-1146/08-2/AM, a także Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w Postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28 września 2007 r. Sygnatura DF/415-88923/07/FD. Podsumowując wnioskodawca stoi na stanowisku, że wnosząc do spółki jawnej wkład niepieniężny w postaci znaku towarowego nie uzyska przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 4 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) spółka jawna jest spółką osobową.

Stosownie do art. 8 § 1 ustawy - Kodeks spółek handlowych, spółka osobowa może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Spółka osobowa prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą.

Wniesienie do spółki osobowej wkładu niepieniężnego powoduje przeniesienie własności rzeczy lub prawa będącego przedmiotem wkładu, na spółkę. Na mocy art. 50 Kodeksu spółek handlowych, wnoszący wkład otrzymuje udział kapitałowy, równy wartości wkładu określonego w umowie spółki, który stanowi podstawę do określenia praw lub obowiązków wspólnika. Zatem z punktu widzenia prawa cywilnego dochodzi do odpłatnego zbycia rzeczy lub prawa.

Ponieważ spółka jawna nie ma podmiotowości prawnej odrębnej od wspólników, nie są one podmiotami obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego. Podmiotami takimi są natomiast wspólnicy takiej spółki. W zależności od tego, czy wspólnicy są osobami fizycznymi, czy prawnymi podlegają odpowiednio opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. i o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) albo opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale zysku, oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W myśl zasady określonej w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Wniesienie do spółki jawnej wkładu w postaci znaku towarowego, wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej wnoszącego wkład (wnioskodawcy) w zamian za udział kapitałowy spółki jawnej, stanowi odpłatne zbycie tego znaku towarowego. Wartość znaku towarowego określona w umowie spółki jawnej (stanowiąca podstawę do ustalenia udziału kapitałowego) stanowi, w rozumieniu przepisu art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z działalności gospodarczej wnoszącego wkład do spółki.

Brak jest zatem podstaw do uznania za zasadne stwierdzenie, że w przedmiotowej sytuacji nie powstaje przychód. Przy czym, stwierdzić należy, iż do przychodów, o których mowa art. 14

ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stosuje się zasad wynikających za art. 11 powołanej ustawy.

Nadmienić należy, iż przepis art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Przepis ten wyłącza z opodatkowania zdefiniowane kategorie wkładu niepieniężnego, jednakże jego dyspozycja odnosi się wyłącznie do przychodów ze źródła, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie dotyczy natomiast przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Z kolei, zasadnie wskazano we wniosku, iż przepis art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma w niniejszej sprawie zastosowania.

Reasumując należy stwierdzić, wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci znaku towarowego przez wnioskodawcę do spółki jawnej stanowi odpłatne zbycie tego znaku towarowego. Wartość znaku towarowego określona w umowie spółki jawnej (stanowiąca podstawę do ustalenia udziału kapitałowego) stanowi, w rozumieniu przepisu art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy przychód z działalności gospodarczej wnoszącego wkład do spółki, tj. wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl