IPPB1/415-282/14-2/JB - Opodatkowanie dochodów uzyskanych z tytułu umowy zlecenia

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-282/14-2/JB Opodatkowanie dochodów uzyskanych z tytułu umowy zlecenia

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 18 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu umowy zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu umowy zlecenia

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca obecnie jestem członkiem i jestem zatrudniony w Stowarzyszeniu w ramach umowy zlecenie i zajmuje się między innymi wsparciem psychologicznym i konsultacjami. Wnioskodawca planuje założyć działalność gospodarczą w zakresie pomocy psychologicznej i psychoterapii. Zakres działalności gospodarczej pokrywałby się z zakresem pracy wykonywanej na podstawie umowy zlecenie.

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy - Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną. Celem Stowarzyszenia jest wspieranie inicjatyw i organizowanie działalności promujących zdrowie psychiczne, fizyczne oraz wyrównujących społeczne szanse dzieci, młodzieży oraz całych rodzin. W szczególności pomoc psychologiczna i prawna rodzinom dysfunkcyjnym oraz znajdującym się w sytuacji kryzysowej.

Przedmiotem umów zlecenia jest świadczenie przez określone osoby fizyczne na rzecz Stowarzyszenia usług psychologicznych, w tym usług w zakresie konsultacji, wsparcia psychologicznego oraz psychoterapii.

Wnioskodawca planuje założyć działalność gospodarczą nastawioną na świadczenie usług, które wchodziłyby w zakres umowy zlecenia zawartej z Stowarzyszeniem. Zamiar dalszego zawierania ww. umów zlecenia z osobami fizycznymi, poza planowaną przez nie działalnością gospodarczą wynika z konieczności wypełnienia warunku, aby zlecona przez Stowarzyszenie praca wykonana była osobiście przez określone osoby fizyczne, a nie przez podmiot prawny niebędący osobą fizyczną w charakterze podwykonawcy. "Zatrudnienie" osób fizycznych w ramach ich działalności gospodarczej oznaczałoby podzlecanie i wykluczałoby możliwość zaproszenia ich do współpracy. Potrzeba tego typu osobistego działania wynika przede wszystkim z faktu korzystania przez Stowarzyszenie z określonych programów samorządowych, gdzie osobiste świadczenie pracy przez osoby realizujące cele Stowarzyszenia jest warunkiem koniecznym wsparcia działań statutowych Stowarzyszenia.

Na tle wyżej wymienionego stanu faktycznego Wnioskodawca ma wątpliwość, co do sposobu i podstawy rozliczenia Jego przychodów z tytułu świadczenia ww. usług, wykonywanych w formie umowy zlecenia, poza prowadzoną działalnością gospodarczą, oraz rozliczenia przychodów w ramach planowanej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy Wnioskodawca może podpisywać umowę zlecenie jako osoba fizyczna w ramach działalność wykonywanej osobiście, oraz prowadzić równocześnie pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie pokrywającym się z działalnością gospodarczą?

2. Czy jeśli osoba prowadząca działalność gospodarczą podpisze w tym samym zakresie umowę zlecenia, to ma obowiązek rozliczenia podatku i innych obciążeń w ramach działalności?

3. Czy podatek (i inne obciążenia), które powstaną w przedstawionym stanie faktycznym może potrącić i odprowadzić zleceniodawca?

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na łączenie pracy w Stowarzyszeniu, którego jest członkiem, w ramach realizowanych zadań na zlecenie władz samorządowych w formie wsparcia działań statutowych i planowanej pozarolniczej działalności gospodarczej, Wnioskodawca uważa, że może podpisywać umowę zlecenie jako osoba fizyczna w ramach działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2) oraz prowadzić równocześnie pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3) w zakresie pokrywającym się z działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym przypadku może dojść do zawarcia umów zlecenia w zakresie pokrywającym się z działalnością gospodarczą jednej ze stron umowy zlecenia. Wówczas wypłata wynagrodzenia za wykonane usługi następowałaby na podstawie umowy zlecenia i wystawionego rachunku, nie zaś na podstawie faktury. Konsekwencją takiego sposobu "zatrudniania" przy świadczeniu usług na rzecz Stowarzyszenia byłoby wyłączenie przychodów uzyskiwanych na podstawie przedstawionych wyżej umów zleceń z kategorii przychodów z działalności gospodarczej strony umowy zlecenia - osoby fizycznej.

A zatem zleceniobiorca w omawianym przypadku, podpisując umowę zlecenia w takim samym zakresie co prowadzona w przyszłości przez niego działalność gospodarcza, nie ma obowiązku rozliczenia podatku i innych obciążeń wynikających z umów zlecenia w ramach swojej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody ww. osób fizycznych (stron umowy zlecenia) z tytułu świadczenia usług są przychodami z działalności wykonywanej osobiście, co pozwala Stowarzyszeniu zawierać z nimi umowy zlecenia pomimo, że Stowarzyszenie zawiera je w tym samym zakresie co planowana działalność gospodarcza tych osób.

Konsekwencją stanowiska Zleceniobiorcy jest wyłączenie przychodów uzyskiwanych na podstawie omawianych umów z kategorii przychodów z działalności gospodarczej w stosunku do tych, którym należy przypisać wykonywanie w ramach prowadzonej przez podatnika działalności jako osoba fizyczna.

Tym samym, jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalności gospodarczą, zawiera umowę zlecenia w celu świadczenia określonych usług na rzecz innego podmiotu prawa, której zakres pokrywa się z przedmiotem prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, a z treści umowy nie wynika, aby była ona zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wówczas przychody z tytułu takiej umowy będą kwalifikowane jako pochodzące ze źródła przychodów, o którym mowa w ad, 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. z działalności wykonywanej osobiście.

Wnioskodawca zamierza założyć pozarolniczą działalność gospodarczą i kontynuować pracę w ramach umowy zlecenie w Stowarzyszeniu. Umowa zlecenie pomiędzy Stowarzyszeniem a osobami świadczącymi na jej rzecz określonych usług, wykonywane będą, poza prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą.

W świetle powyższego, przychody z tytułu wykonywania usług na rzecz Stowarzyszenia uzyskiwane na podstawie umowy zlecenia przez osoby prowadzące pozarolniczą działalności gospodarczą będą kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w ad. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, że na Stowarzyszeniu jako zleceniodawcy (płatniku) będą ciążyły obowiązki przewidziane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z ad. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 osobom określonym w ad. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4 zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów, w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 pkt 3.

Reasumując, mając na uwadze powyżej przywołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca uważa, że jeżeli umowy zlecenia będzie zawierał jako osoba fizyczna i będą zawierane poza prowadzoną w przyszłości działalnością gospodarczą, to przychody z tytułu wykonywania usług na rzecz Stowarzyszenia uzyskiwane na podstawie tych umów będą kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Stowarzyszenie jako zleceniodawca (płatnik) będzie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego (w przypadku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a powoływanej ustawy) oraz przekazania kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku na rachunek urzędu skarbowego niezależnie od planowanej pozarolniczej działalności gospodarczej zleceniobiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl