IPPB1/415-27/09-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-27/09-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 14 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odrębnego opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu lokali w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od przychodów uzyskiwanych z najmu prywatnego - jest prawidłowe.

ZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odrębnego opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu wynajmu lokali w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od przychodów uzyskiwanych z najmu prywatnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest właścicielem mieszkania "A", które wynajmuje na cele mieszkaniowe w ramach działalności prowadzonej indywidualnie. W związku z tym jest podatnikiem ryczałtu ewidencyjnego w wysokości 8,5% od przychodu uzyskiwanego z wynajmu ww. mieszkania.

Od drugiego kwartału 2009 r. Wnioskodawczyni będzie właścicielem dwóch innych mieszkań "B" i "C" zakupionych od developera i sfinansowanych wieloletnim kredytem bankowym. Celem zakupu tych mieszkań ("B" i "C") jest wynajmowanie ich na cele mieszkaniowe. Wynajmowanie tych mieszkań Wnioskodawczyni pragnie zacząć od trzeciego kwartału 2009 r.. W tym celu chce zarejestrować od połowy 2009 r. (po otrzymaniu aktu notarialnego) pozarolniczą działalność gospodarczą (wpis do ewidencji działalności gospodarczej o wynajmie "B" i "C" na cele mieszkaniowe - ma być przedmiotem działalności). Jako formę opodatkowania zamierza wybrać stawkę liniową 19%.

Związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można wynajmować mieszkanie "A" na zasadzie ryczałtu (niskie koszty - mieszkanie całkowicie spłacone) i jednocześnie mieszkania "B" i "C" w ramach działalności gospodarczej na zasadach podatku liniowego 19% (wysokie koszty - mieszkania na kredyt).

Jeżeli nie, czy Wnioskodawczyni powinna do końca roku 2009 pozostać płatnikiem zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych z tytułu prywatnego wynajmu mieszkania "A" i po stosownym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego (odnośnie do zmiany formy opodatkowania mieszkania "A" ze zryczałtowanego na podatek liniowy 19%) od początku 2010 r. włączyć je do ewidencji środków trwałych pozarolniczej działalności gospodarczej założonej dla wynajmu mieszkań "B" i "C".

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż wybór opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach podatku liniowego dotyczy wszystkich form prowadzenia działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają zastosowania do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanych na zasadach określonych w ustawie o podatku zryczałtowanym.

Jeśli składniki najmu nie są związane z działalnością gospodarczą, tak jak to ma miejsce w przypadku mieszkania "A" to przychody z jego najmu można traktować jako pochodzące z odrębnego źródła.

Zatem nie jest przeszkodą zastosowanie różnych form opodatkowania dochodów (przychodów) z pozarolniczej działalności gospodarczej, której przedmiotem jest najem mieszkania "B" i "C" w celach mieszkaniowych, podlegającej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przy zastosowaniu 19% stawki podatku. oraz działalności prowadzonej indywidualnie, której przedmiotem jest najem mieszkania "A" w celach mieszkaniowych, do którego mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku zryczałtowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów są m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza oraz najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 9a ust. 6 ww. ustawy dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie natomiast do art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Prawo do opodatkowania przychodów uzyskanych z prywatnego najmu w formie ryczałtu nie jest uzależnione od nieuzyskiwania przez podatnika przychodów z najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej.

Wprawdzie, jeżeli podatnik świadczy usługi wymienione w załączniku nr 2 do powołanej ustawy, a więc m.in. usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, to na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy nie może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Wyłączenie to nie dotyczy jednak przychodów z tzw. prywatnego najmu, co wynika z art. 6 ust. 1b ustawy.

Niezależnie od powyższego, przychody uzyskiwane z najmu winny być zaliczone do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, wymieniona w art. 10 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy.

W myśl uregulowań powołanego art. 5a pkt 6 pozarolniczą działalnością gospodarczą jest m.in. działalność zarobkowa wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przychody uzyskiwane z najmu zaliczonego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być opodatkowane - zgodnie z wolą podatnika - na zasadach ogólnych określonych w ww. ustawie o podatku dochodowym albo ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określonym w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Aby skorzystać z ryczałtowej formy opodatkowania należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze.

O zasadach składania wspomnianych oświadczeń stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 cytowanej ustawy, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 9 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio.

Powyższe uregulowania oznaczają, iż wybór opodatkowania w formie ryczałtu przychodów z najmu w jednym roku podatkowym skutkuje opodatkowaniem w tej formie na dalsze lata podatkowe (aż do odwołania dokonanego przez podatnika). Oznacza to również, że w ciągu roku nie ma obowiązku zgłaszania do Urzędu Skarbowego przerw w wynajmie lokalu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni prowadzi najem lokalu "A" jako najem prywatny, natomiast wynajem lokali "B" i "C" będzie prowadzony w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawne oraz przedstawiony stan sprawy należy stwierdzić, jeżeli najem mieszkania "A" odbywać się będzie jako najem prywatny, to przychody osiągane z tego tytułu nie będą zaliczane do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lecz stanowić będą odrębne źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód osiągany z tego tytułu może być opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Natomiast wynajem lokali mieszkalnych "B" i "C", który prowadzony będzie w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej może być opodatkowany 19% podatkiem, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcie, należy stwierdzić iż odpowiedź na pytanie drugie stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie odpowiadającej 2 zdarzeniom przyszłym, natomiast winna być uiszczona kwota odpowiadająca 1-mu zdarzeniu przyszłemu, opłata w wysokości 40 zł dokonana w dniu 12 stycznia 2009 r. będzie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej - na konto bankowego - Nr XXX

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl