IPPB1/415-264/10-4/RS - Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu spadkobiercy z tytułu sprzedaży nieruchomości, z której uprzednio został wywłaszczony spadkodawca.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-264/10-4/RS Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu spadkobiercy z tytułu sprzedaży nieruchomości, z której uprzednio został wywłaszczony spadkodawca.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przez spadkobiercę przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości, z której uprzednio został wywłaszczony spadkodawca - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przez spadkobiercę przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości, z której uprzednio został wywłaszczony spadkodawca.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 2 marca 1990 r. Benedykt K jako właściciel działki położonej w P został wywłaszczony za odszkodowaniem przez Skarb Państwa na mocy Aktu notarialnego. W 1994 r. Benedykt K zmarł, a majątek po nim (ziemia i dom) został przez Sąd Rejonowy w dniu 14 grudnia 1994 r. przyznany po 1/3 części: żonie Zofii K, córce Iwonie B i synowi Pawłowi K. W 2008 r. został złożony do Gminy Miasta P wniosek o zwrot wywłaszczonej w 1990 r. nieruchomości. Po otrzymaniu pozytywnej odpowiedzi zostało zwrócone do kasy miasta zwaloryzowane odszkodowanie. Zwrot wywłaszczonej nieruchomości nastąpił w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami na podstawie decyzji administracyjnej z dnia 28 października 2008 r. wydanej przez Starostwo Powiatu. W dniu 13 lutego 2009 r. nieruchomość została sprzedana na mocy aktu notarialnego. W dniu 6 kwietnia 2009 r. za pieniądze uzyskane ze sprzedaży powyższej nieruchomości zostało kupione mieszkania dla Pawła K w budynku wielomieszkaniowym w P na mocy Aktu notarialnego.

Wnioskodawca na wezwanie organu z dnia 19 lutego 2010 r. Nr IPPB4/415-24/10-2/JK2 nie udzielił odpowiedzi i nie doprecyzował, czy interpretacja ma być również wydana w zakresie podatku od spadków i darowizn oraz nie dokonał dodatkowej opłaty. W związku z powyższym przedmiotowy wniosek zostanie rozpatrzony w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zgodnie z prawem spadkobiercą wywłaszczonej nieruchomości Wnioskodawca stał się w momencie przyjęcia spadku po swoim ojcu Benedykcie K...

2.

Czy w sytuacji opisanej w poz. 54 Wnioskodawca musi zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych, w jakiej wysokości i w jakim terminie...

Wnioskodawca wnosi o zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych jako spadkobiercę, który sprzedał swój udział w nieruchomości, z której uprzednio został wywłaszczony spadkodawca. Stanowisko swoje Wnioskodawca uzasadnia tym, że zgodnie z literą prawa właścicielem wywłaszczonej nieruchomości stał się w dniu przyjęcia spadku po swoim zmarłym ojcu Banedykcie K (1994 r.), czyli w momencie zbycia nieruchomości (2009 r.) był jej właścicielem ponad 5 lat, co automatycznie zwalnia go z płacenia podatku dochodowego. Ponadto swój udział ze sprzedaży nieruchomości Wnioskodawca przeznaczył na zakup mieszkania dla siebie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu. Przy rozpatrywaniu przedmiotowej sprawy w kontekście zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, istotne jest ustalenie momentu nabycia przez Wnioskodawcę przedmiotowej nieruchomości.

Z analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w dniu 2 marca 1990 r. ojciec Wnioskodawcy jako właściciel działki położonej w P, został wywłaszczony za odszkodowaniem przez Skarb Państwa, na mocy aktu notarialnego. W 1994 r. ojciec Wnioskodawcy zmarł, a majątek po nim (ziemia, dom) został przez Sąd Rejonowy w dniu 14 grudnia 1994 r. przyznany po 1/3 części, żonie Zofi K, córce Iwonie B i synowi Pawłowi K. W 2008 r. złożono do Gminy Miasta, wniosek o zwrot wywłaszczonej w 1990 r. nieruchomości. Po otrzymaniu pozytywnej odpowiedzi, zwrócone zostało do kasy miasta, zwaloryzowane odszkodowanie. Zwrot wywłaszczonej nieruchomości nastąpił w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami na podstawie decyzji administracyjnej z dnia 28 października 2008 r., wydanej przez Starostwo Powiatu. W dniu 13 lutego 2009 r. nieruchomość została sprzedana na mocy aktu notarialnego. W przedmiotowej sprawie istotna jest więc kwestia, czy zwrot nieruchomości w trybie przedstawionym przez Wnioskodawcę stanowi nabycie nieruchomości w myśl powołanego uprzednio art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości. Wywłaszczenie nieruchomości jest instytucją, za pomocą której państwo wkracza w sferę indywidualnych praw obywateli dla osiągnięcia celów o szczególnej doniosłości publicznej. W drodze decyzji dochodzi, m.in. do pozbawienia dotychczasowego właściciela prawa własności nieruchomości, z drugiej zaś strony przejścia prawa własności na rzecz Skarbu Państwa lub gminy. Jednocześnie ww. ustawa zawiera swoistą gwarancję, że wywłaszczona nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie zgodnie z celem, na który dokonano wywłaszczenia. Gwarancją tą jest instytucja zwrotu nieruchomości, w przypadku, kiedy nieruchomość stała się zbędna z punktu widzenia celu na jaki dokonano wywłaszczenia.

Zgodnie z art. 136 ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy, w razie powzięcia zamiaru użycia wywłaszczonej nieruchomości lub jej części na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu, właściwy organ zawiadamia poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercę o tym zamiarze, informując równocześnie o możliwości zwrotu wywłaszczonej nieruchomości. Poprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub jej części, jeżeli, stosownie do przepisu art. 137, stała się zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Z wnioskiem o zwrot nieruchomości lub jej części występuje się do starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, zawiadamiając o tym właściwy organ. Warunkiem zwrotu nieruchomości jest zwrot przez poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercę odszkodowania lub nieruchomości zamienianej stosownie do art. 140. Decyzja o zwrocie nieruchomości pełni funkcję restytucyjną, przywraca bowiem prawo własności nieruchomości osobie lub spadkobiercy tej osoby, do której nieruchomość należała przed wywłaszczeniem. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie nie można mówić o przeniesieniu prawa własności na zasadach ogólnych wynikających z przepisów o charakterze cywilnoprawnym, ale jedynie o restytucji (przywróceniu) stanu sprzed wywłaszczenia.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa, należy uznać, iż skoro decyzja o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości na rzecz spadkobiercy byłego właściciela nie kreuje prawa do niej, lecz tylko przywraca stosunki własnościowe sprzed wywłaszczenia, to zwrot taki nie stanowi nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego przychód ze sprzedaży nieruchomości zwróconej po wywłaszczeniu spadkobiercy byłego właściciela nie podlega opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl