IPPB1/415-26/11-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-26/11-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przez spadkobiercę przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przez spadkobiercę przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na mocy ostatecznej decyzji Starosty z dnia 31 grudnia 2008 r. (decyzja stała się ostateczna z dniem 16 września 2010 r.) dokonano zwrotu niezabudowanej nieruchomości stanowiącej działkę nr ew. 2/54, o obszarze 2.393,00 m 2 powstałej w wyniku podziału działki nr ew. 2/27 wywłaszczonej decyzją z dnia 24 sierpnia 1968 r. Zwrotu dokonano na rzecz: Jerzego Ś. w udziale wynoszącym 2/3 części oraz Władysława Ś. (Wnioskodawcy) w udziale wynoszącym 1/3. Wraz ze zwrotem nieruchomości zobowiązano ww. osoby do zwrotu na rzecz Miasta zwaloryzowanego odszkodowania wypłaconego za wywłaszczoną nieruchomość, co uczyniono w oznaczonym w decyzji terminie.

Decyzja Prezydium Rady Narodowej z dnia 24 sierpnia 1963 r. orzeczono o wywłaszczeniu na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości o obszarze 5.210,00 m 2 uregulowanej w księdze wieczystej, w skład której wchodziła m.in. działka nr ew. 2/27. Wywłaszczenie nastąpiło od Haliny D. i Jerzego D. współwłaścicieli nieruchomości. Spadek po Jerzym Mieczysławie D., na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 6 maja 1999 r. nabyła Halina D. Spadek po Halinie D., na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 9 listopada 2006 r. nabył Jerzy Ś. oraz Władysław Ś.

Wniosek o zwrot wywłaszczonej części nieruchomości złożyli spadkobiercy Haliny D., tj. Jerzy Ś. oraz Władysław Ś. W związku z tym, iż ustalono że cel wywłaszczenia został zrealizowany na części wywłaszczonej nieruchomości dokonano zwrotu niewykorzystanej części nieruchomości (działki nr ew. 2/54) - zgodnie z wnioskiem - wydając powołaną na wstępie decyzję. Współwłaściciel wywłaszczonej nieruchomości chce dokonać zbycia przysługującego mu udziału w przedmiotowej nieruchomości stanowiącej działkę nr ew. 2/54.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji zwrot wywłaszczonej uprzednio nieruchomości na rzecz spadkobierców a następnie zbycie przysługującego spadkobiercy - Wnioskodawcy udziału w tej nieruchomości przed upływem pięciu lat od nabycia tego udziału w nieruchomości, będzie stanowiło źródło przychodów o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie podlegało opodatkowaniu tym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy zwrot nieruchomości w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami nie stanowi nabycia w rozumieniu powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wynika z art. 112 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami "wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu w drodze decyzji prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa na nieruchomości". Ustawodawca dał gwarancje w postaci zwrotu niewykorzystanej nieruchomości uprzednio wywłaszczonej, w przypadku gdy wywłaszczona nieruchomość nie będzie wykorzystana wyłącznie z celem, na który dokonano wywłaszczenia. Celem gwarancji a wiec zwrotu nieruchomości jest przywrócenie stanu stosunków własnościowych panujących przed wydaniem decyzji o wywłaszczeniu przez zniesienie skutków jakie ta decyzja wywołała. Zwrot nieruchomości jest wiec restytucją, czyli przywróceniem stosunków prawnych sprzed wywłaszczenia. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, zwrot wywłaszczonej nieruchomości nie kreuje prawa do nieruchomości, lecz tylko przywraca stosunki własnościowe sprzed wywłaszczenia i zwrot taki nie stanowi nabycia nieruchomości w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a ewentualny przychód uzyskany ze sprzedaży zbytej nieruchomości nie stanowi źródła przychodów podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data jej nabycia. W tej sytuacji więc nabyciem jest data śmierci Haliny D., a więc 12 lipca 2006 r., a nie data zwrotu wywłaszczonej nieruchomości. Przyjmując za datę nabycia tej nieruchomości chwilę śmierci Haliny D., w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. Oznacza to, zdaniem Wnioskodawcy, że nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego z uwagi na zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., który stanowił, ze wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych m.in. w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) w całości, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku. Tym samym u Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości przed upływem pięciu lat od daty nabycia tegoż udziału.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl