IPPB1/415-259/10-3/KS - Zwolnienie z opodatkowania przychodu z tytułu dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-259/10-3/KS Zwolnienie z opodatkowania przychodu z tytułu dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu (wynagrodzenia) z tytułu dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu (wynagrodzenia) z tytułu dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako współwłaściciel spółki jawnej M. spółka jawna z siedzibą w L., (zwana dalej Spółką) realizującą działalność w zakresie edukacji w formach pozaszkolnych - zwolnioną z podatku VAT.

Spółka jako Beneficjent - reprezentowana przez właścicieli m.in. Annę P (Wnioskodawczynię) zawarła umowy z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych - Instytucją Wdrażającą (Instytucja Pośrednicząca II Stopnia) o dofinansowanie w 100 % niżej wymienionym Projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1.1 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85 % kosztów kwalifikowanych i środków budżetu państwa w wysokości 15 % kosztów kwalifikowanych.

Instytucją Zarządzającą jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Projekty objęte są Programem 2007-2013.

1.

Projekt "Profesjonalny kadrowiec" - rozwój kwalifikacji i większe możliwości na okres realizacji od 1 września 2009 r. do 30 maja 2010 r. na kwotę 304.951,40 zł,

2.

Projekt "Nowoczesny handlowiec - nowe kwalifikacje, nowe szanse" okres realizacji od 1 listopada 2009 r. do 30 września 2010 r. na kwotę 474.278,25 zł.

Dotacje rozwojowe na realizację projektów przekazywane są w formie zaliczek w kolejnych transzach i uzależnione od wydatkowania przez Beneficjenta kwoty co najmniej 70 % otrzymanych transz dotacji rozwojowej i wykazania poniesionych wydatków we wniosku o płatność.

W ramach Projektów Spółka zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektów i taką ewidencje prowadzi.

Celem Projektów jest realizacja szkoleń ogólnych, stacjonarnych dla osób pracujących na terenie woj. mazowieckiego. W Projektach są również działania związane z "Zarządzaniem i organizacją Projektów, promocją, rekrutacją, ewaluacją efektów miękkich i twardych oraz inne. W ramach Projektów rozliczane są koszty kwalifikowane zarówno bezpośrednie jak i pośrednie.

Wnioskodawczyni (Anna P), osoba fizyczna, współwłaściciel Spółki świadczy pracę w ramach Projektów na stanowisku "Kierownika projektu" w obu Projektach. Wynagrodzenie "Kierownika projektu" za wykonaną pracę jest kosztem bezpośrednim w budżecie Projektów i jest rozliczane miesięcznie na podstawie umownej "Listy płac" wystawianej przez Beneficjentkę, która sama z sobą nie może zawrzeć umowy przez cały okres trwania Projektów.

Pismem dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) Wnioskodawczyni dokonała sprostowania informacji przedstawionych w złożonym wniosku o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej oraz uzupełniła wniosek o dodatkowe informacje:

I. Projekt: "Profesjonalny kadrowiec - rozwój kwalifikacji i większe możliwości" okres realizacji Projektu od 1 października 2009 r. do 31 maja 2010 r. na kwotę 304.951,40 zł,

Projekt realizowany z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:

Priorytet: VIII - Regionalne kadry gospodarki,

Działanie:8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w Regionie,

Poddziałanie: 8.1.1. - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw,

Nr konkursu:xx,

instytucja Wdrażająca:..Jednostka Wdrażania Programów Unijnych,

Umowa zawarta w dniu 22 września 2009 r.,

II. Projekt "Nowoczesny handlowiec - nowe kwalifikacje, nowe szanse" okres realizacji Projektu od 1 listopada 2009 r. do 30 września 2010 r. na kwotę 474.278,25 zł,

Projekt realizowany z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,

Priorytet: VIII - Regionalne kadry gospodarki,

Działanie: 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w Regionie,

Poddziałanie: 8.1.1. - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw,

Nr konkursu: 1xx,

Instytucja Wdrażająca:..Jednostka Wdrażania Programów Unijnych,

Umowa zawarta w dniu 22 września 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie otrzymywane przez Beneficjentkę, Annę P, osobę fizyczną, współwłaściciela spółki jawnej prowadzącą działalność gospodarczą - świadczącą również prace w ramach Projektów jako "Kierownik projektu" korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, a pobierane wynagrodzenie z tytułu pracy w Projektach nie powinno być doliczane do dochodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wolne od podatku dochodowego są dotacje w zrozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymywane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczenia, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów zwane dotacjami rozwojowymi.

Dotacje rozwojowe w zrozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych mogą być udzielane m.in. podmiotom, którym w ramach Programu Operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do Beneficjentów (Instytucjom Zarządzającym, Instytucjom Pośredniczącym i Instytucjom Pośredniczącym II stopnia - Instytucjom Wdrażającym). Beneficjentami natomiast, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowy o dofinansowanie projektu i takim Beneficjentem jest Spółka.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać Beneficjenci realizujący projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawczyni dofinansowanie jakie otrzymała Spółka jawna, której jest współwłaścicielem, w formie dotacji rozwojowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1.1 - Wspieranie kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw powinno korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jak również pobierane z tego tytułu wynagrodzenie dla "Kierownika projektu", którym jest współwłaściciel spółki jawnej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (...).

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem w świetle ww. przepisów otrzymana dotacja na realizację projektu w 2009 i 2010 r. co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jako właściciel Spółki jawnej korzysta ze wsparcia współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w nowym okresie programowania 2007-2013, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego, objętego okresem programowania 2007-2013, Wnioskodawczyni jako wspólnik Spółki jawnej jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te stanowić będą przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Pamiętać przy tym należy, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Należy zauważyć, iż wcześniej powoływana ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), została zmieniona ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1241). Jako termin wejścia w życie nowelizacji, poza wyjątkami, wskazano dzień 1 stycznia 2010 r.

Do 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), zgodnie, z którym unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa.

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśli art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).

W myśl art. 111 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż umowę o dofinansowanie Spółka jako beneficjent zawarła w 2009 r. a okres realizacji projektów dotyczy 2009 i 2010 r.

Mają na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w porównaniu z obowiązującą do 31 grudnia 2009 r. ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, obwiązująca od 1 stycznia 2010 r. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadza odrębną klasyfikację środków publicznych oraz nowe zasady przepływu środków związanych z realizacją programów (projektów). Jeżeli jednak środki pochodzą z programów uruchomionych do 31 grudnia 2009 r., środki te traktuje się jak dotacje rozwojowe. Podlegają one opodatkowaniu na dotychczasowych zasadach jako przychody określone w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które korzystają ze zwolnienia od opodatkowania przewidzianego art. 21 ust. 1 pkt 129 powoływanej ustawy.

Zauważyć przy tym należy, iż w związku z uzyskanym dofinansowaniem przez Spółkę jawną Wnioskodawczyni jako wspólnik tej spółki, realizuje projekty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a nie jako pracownik spółki czy też jej zleceniobiorca. Praca świadczona przez Wnioskodawczynię na rzecz projektów jest zawsze wykonywana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Zatem otrzymane dofinansowane nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni (wspólnika Spółki jawnej), lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Reasumując na tle powołanych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni realizuje projekt w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w formie Spółki jawnej, a nie jako zatrudniona osoba fizyczna na stanowisku "Kierownika projektu". W konsekwencji otrzymane przez spółkę dofinansowanie ze wskazanego powyżej tytułu, nie stanowi dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia z tytułu pracy w Projektach na stanowisku "Kierownika projektu", lecz jest przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, korzystającym ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pomimo tego, że otrzymane dofinansowanie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania stanowisko należało uznać za nieprawidłowe. Nie można bowiem podzielić poglądu, iż przedmiotowe dofinansowanie stanowi dla Wnioskodawczyni wynagrodzenie dla "Kierownika projektu". Wnioskodawczyni realizuje bowiem projekt w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w formie Spółki jawnej, a nie jako zatrudniony pracownik spółki, czy też jej zleceniobiorca.

Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek w zakresie stanu faktycznego w wysokości 75 zł, nadpłata w wysokości 35 zł dokonana w dniu 17 marca 2010 r. będzie zwrócona, na wskazany rachunek bankowy zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20 - 029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl