IPPB1/415-256/11-4/EC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-256/11-4/EC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2011 r. (data nadania 6 czerwca 2011 r., data wpływu 8 czerwca 2011 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-256/11-2/EC z dnia 23 maja 2011 r. (data doręczenia 26 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu oraz wyboru formy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu oraz wyboru formy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 1 listopada 2010 r. wynajmowane jest mieszkanie Wnioskodawcy (na podstawie notarialnego pełnomocnictwa), który na stałe mieszka w Kanadzie. Wnioskodawca posiada obywatelstwo kanadyjskie i polskie. Mieszkanie w Polsce jest jego własnością i zostało zakupione przez Wnioskodawcę, aby mogła w nim mieszkać mama. Jednak mama w sierpniu 2010 r. zmarła.

Od 1 listopada 2010 r. mieszkanie zostało wynajęte dla pracownika firmy B. Umowa z firmą przez pełnomocnika wnioskodawcy została podpisana w grudniu 2010 r., natomiast przez B. w styczniu 2011 r. i w styczniu 2011 r. została pełnomocnikowi przekazana.

Rachunki za wynajem zostały wystawione w grudniu 2010 r. - po podpisaniu przez pełnomocnika Wnioskodawcy umowy. Firma B. uregulowała należności za wystawione rachunki dopiero w styczniu 2011 r. (13 i 20 styczeń).

W dniu 21 stycznia 2011 r. pełnomocnik Wnioskodawcy zgłosił się do Urzędu Skarbowego, aby uiścić podatek od osiągniętych przychodów, oświadczając jednocześnie, że wybrany zostaje ryczałt jako forma opodatkowania.

Urząd skarbowy przyjął oświadczenie, ale poinformował pełnomocnika Wnioskodawcy, iż 20 stycznia minął termin wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania, a po tym terminie powinno się płacić podatek od najmu wg zasad ogólnych. Wnioskodawca nie zgodził się z decyzją urzędu skarbowego, ponieważ zgodnie z interpretacją Ministra Finansów zamieszczonej na stronie: WWW.mf.gov.pl - na wybór formy opodatkowania Wnioskodawca ma czas:

* do 20 stycznia roku podatkowego, lub

* jeżeli rozpoczynamy najem, dzierżawę w trakcie roku podatkowego - nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęliśmy pierwszy przychód z najmu, dzierżawy albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnęliśmy w grudniu roku podatkowego.

W przypadku Wnioskodawcy najem rozpoczęty został w trakcie roku podatkowego (od 1 listopada 2010 r.), natomiast pierwszy przychód z najmu został osiągnięty 13 stycznia 2011 r.

W ramach czynszu jaki Wnioskodawca otrzymuje od firmy B. za najem mieszkania (1.100,00 zł miesięcznie) Wnioskodawca opłaca czynsz za wynajem mieszkania (246 zł miesięcznie).

Wnioskodawca pismem z dnia 5 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) dostarczył pełnomocnictwo oraz doprecyzował opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku ORD-IN, poprzez wskazanie, iż:

1.

najem lokalu mieszkalnego jej Brata jest i będzie prowadzony jako najem prywatny,

2.

czynsz najmu lokalu, który opłacała firma B. wynosił 1.100,00 zł + koszty zużycia energii elektrycznej. Czynsz w wysokości 246 zł dotyczy czynszu za mieszkanie, który pełnomocnik sam ponosił i odprowadzał do wspólnoty mieszkaniowej z dochodu, który uzyskiwał z firmy B. Firma B. nie ponosiła dodatkowych wydatków z tego tytułu,

3.

umowa najmu została przez siostrę jako pełnomocnika faktycznie popisana w grudniu 2010 r., ale jest to Umowa z dnia 29 października 2010 r.,

4.

w umowie był wskazany najem lokalu od 1 listopada 2010,

5.

w umowie zapisano, ze należności będą regulowane przez firmę B. miesięcznie w terminie 14 dni od dnia otrzymania przez najemcę prawidłowo wystawionego rachunku. W każdym przypadku zapłata miała być dokonywana w 1 lub 3 czwartek miesiąca, a za dzień zapłaty uznawany był dzień obciążenia rachunku bankowego wskazanego w umowie,

6.

podatek (ryczałt 8,5%) odprowadzany do US liczony był od kwoty: 1.100,- zł, również z tej kwoty opłacany był czynsz do wspólnoty mieszkaniowej w wysokości 246,- zł.

Dla potwierdzenia opisanego zdarzenia Wnioskodawca przesłał kserokopię umowy najmu mieszkania popisaną z firmą B.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w Wnioskodawca ma prawo do wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania.

2.

Czy podatek Wnioskodawca płaci od 1.100,00 zł, czy od kwoty pomniejszonej o czynsz płacony za lokal. Jaka jest kwota do opodatkowania na ryczałcie.

W opinii Wnioskodawcy, ma on prawo do wybrania ryczałtu jako formy opodatkowania, ponieważ umowa została zawarta w listopadzie 2010 r., natomiast pierwszy przychód z najmu został osiągnięty w styczniu 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien on płacić ryczałt od kwoty wskazanej w umowie najmu jako czynsz miesięczny płacony przez firmę. Wnioskodawca nie jest pewien czy od tej kwoty można odliczyć koszt czynszu za mieszkanie, które opłaca jako najemca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) dochody osiągane ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy, czyli m.in. z najmu, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Aby skorzystać z ryczałtowej formy opodatkowania należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze. O zasadach składania wspomnianych oświadczeń stanowi art. 9 ust. 1 ustawy, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 4 w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, (czyli z najmu, podnajmu) przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Powyższe oznacza, że podatnicy, którzy osiągają przychody z wynajmu:

* od początku roku - oświadczenie o wyborze ryczałtu składają do 20 stycznia danego roku;

* nie od początku roku - oświadczenie o wyborze ryczałtu składają nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach najmu prywatnego od listopada 2011 r. wynajmuje lokal mieszkalny. Umowa najmu została podpisana przez pełnomocnika Wnioskodawcy w grudniu 2010 r., natomiast przez najemcę w styczniu 2011 r. Pierwszy przychód z tytułu wynajmu Wnioskodawca osiągnął w dniu 13 stycznia 2011 r. W dniu 21 stycznia pełnomocnik Wnioskodawcy złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania wybierając jako formę opodatkowania zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

A zatem, w związku z tym, iż pierwszy przychód Wnioskodawca uzyskał w styczniu 2011 r., miał prawo wyboru formy opodatkowania do 20 lutego 2011 r.

Odnosząc się natomiast do opodatkowania przychodu uzyskanego od najemcy wskazać należy, iż w myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z cytowanym wyżej art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami.

Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, opłata za wodę, energię elektryczną, gaz, ścieki), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w umowie z najemcą określone jest, że najemca będzie uiszczać czynsz za wynajem (rozumiany jako wynagrodzenie za oddanie przedmiotu najmu w używanie) oraz będzie ponosił koszty zużycia energii elektrycznej. Najemca nie ponosi natomiast opłat związanych z zapłatą czynszu do wspólnoty mieszkaniowej. Czynsz ten w wysokości 246 zł opłacany jest przez pełnomocnika Wnioskodawcy z dochodów, które uzyskiwał Wnioskodawca od najemcy, tj. firmy B.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, iż przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym będą otrzymywane kwoty czynszu (odstępnego), tj. kwota 1.100,00 zł kwota ta nie może zostać pomniejszona o koszt czynszu opłacanego do wspólnoty mieszkaniowej w wysokości 246 zł.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy, iż w związku z tym, że Wnioskodawca w ustawowym terminie złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu najmu nieruchomości w ramach najmu prywatnego, osiągnięte w 2011 r. mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%. Przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym są otrzymane kwoty czynszu miesięcznego, tj. 1.100.00 zł.

Krańcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji, gdyż tutejszy organ w toku wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl