IPPB1/415-251/07-5/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-251/07-5/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2007 r. (data wpływu 12 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia momentu powstania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie określenia momentu powstania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na wynajmie. Wg zawartych umów przedmiot najmu określony jest jako: "część nieruchomości gruntowej Wynajmującego, oznaczonej na planie podziału stanowisk handlowych targowiska Wynajmującego jako stanowisko/a nr... ". Umowy zawierane są na czas nieokreślony z możliwością wypowiedzenia przez każdą ze stron z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia. Zapis w umowie dotyczący płatności czynszu brzmi: "czynsz najmu płatny jest z góry w dniach od 15 do 28 każdego miesiąca za miesiąc następny na podstawie faktury wystawionej przez Wynajmującego (...). Najemcy regulują należności terminowo. Przykładowo: 25 stycznia br. najemca opłaca czynsz zgodnie z umową, tj. za luty, firma wystawia fakturę VAT dokumentującą tą wpłatę i do podatku dochodowego wskazuje ją jako przychód stycznia na podstawie art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W dniu 25 stycznia br. najemca reguluje czynsz zgodnie z umową - tj. za luty i jednocześnie wnosi opłaty na poczet kolejnych miesięcy, a które to opłaty nie są jeszcze wymagalne na podstawie umowy - tj. za marzec i kwiecień. Wnioskodawca 25 stycznia wystawia trzy faktury VAT z datą sprzedaży 25.01. i z opisem zawierającym nazwę miesiąca, za który wnoszony jest czynsz.

Wnioskodawca do lipca bieżącego roku traktował takie wpłaty na poczet przyszłych miesięcy jako przychody w miesiącu uregulowania płatności (wg. podanego przykładu wpłata na poczet czynszu za marzec i kwiecień była uznana za przychód stycznia) na podstawie art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednak z powodu wątpliwości co do powyższego sposobu kwalifikacji przychodu, w miesiącu sierpniu wpłaty czynszów za kolejne miesiące (kolejne po miesiącu, za który obowiązek płatności wynikał z umowy najmu) zostały potraktowane jak zaliczki na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostały zaliczone do przychodów podatkowych sierpnia.

Jednocześnie pismem z dnia 17 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu Nr IPPB1/415-251/07-2/AM z dnia 5 grudnia 2007 r., firma X Sp. j. wyjaśniła, iż pomyłkowo podała we wniosku ORD-IN jako wnioskodawcę ww. spółkę zamiast prawidłowo Pana... wspólnika tej spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest ustalanie momentu uzyskania przychodu dla należności regulowanych przez kontrahentów zgodnie z postanowieniami umów najmu, tj. do 28-go dnia bieżącego miesiąca za miesiąc następny wg art. 14 ust. 1c tj. na dzień uregulowania należności i dzień wystawienia faktury jednocześnie, czy na podstawie art. 14 ust. 1e interpretując zapisy w umowie jako wskazujące na jednomiesięczny okres rozliczeniowy.

2.

Czy w przypadku dokonywania przez najemców, poza opłatą bieżącej należności, wpłat na poczet czynszów za dalsze miesiące niż wynikające z umów najmu w celu ustalenia momentu ujęcia przychodów ma zastosowanie art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czyli uznanie przychodu w dacie wystawienia faktury i zapłaty należności czy, art. 14 ust. 1e, uznając, że firma rozlicza usługi w okresach rozliczeniowych czy art. 14 ust. 3 pkt 1 tj. uznając wpłatę za zaliczkę, która zostanie zaliczona do przychodów podatkowych w miesiącu wykonania usługi.

Odpowiedź na pytanie drugie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek Pana w zakresie pytania pierwszego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Wnioskodawca w zakresie pytania drugiego prezentuje stanowisko, że wpłaty za dalsze miesiące, poza tymi wynikającymi z umowy stanowią rodzaj wpłaty wskazanej w art. 14 ust. 3 pkt 1, tj. zaliczki. Fakt, że w opisanym przypadku wpłaty stanowią zaliczki wynika z treści umowy, która konkretnie wskazuje co stanowi zobowiązanie najemcy w danym miesiącu, czyli co dokładnie stanowi "kwotę należną", o której mowa w art. 14 ust. 1. Wynika to także z faktury VAT dokumentującej dokonanie wpłaty, która zawiera w opisie nazwę miesiąca, za który przyjęta została wpłata. Opierając się na podanym w pytaniu przykładzie przyjmując wpłatę w styczniu za marzec mamy do czynienia z zaliczką na poczet usługi, która zostanie wykonana w marcu i wtedy też powstanie przychód podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl