IPPB1/415-25/14-4/IF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-25/14-4/IF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2014 r. (data nadania 14 marca 2014 r., data wpływu 17 marca 2014 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-25/14-2/IF z dnia 6 marca 2014 r. (data nadania 7 marca 2014 r., data doręczenia 10 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych oraz wierzytelności w związku z przeprowadzeniem procesu likwidacji spółki osobowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu10 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych oraz wierzytelności w związku z przeprowadzeniem procesu likwidacji spółki osobowej.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca zamierza zostać udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), która będzie rezydentem podatkowym w Polsce, tj. spółką posiadającą siedzibę i zarząd w Polsce i podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka będzie prowadzić działalność prowadzącą do osiągnięcia dochodów opodatkowanych podatkiem dochodowym.

Niewykluczone jest również, że w przyszłości Spółka zostanie przekształcona w osobową spółkę prawa handlowego z siedzibą w Polsce, tj. spółkę jawną (dalej: Spółka jawna), której Wnioskodawca będzie wspólnikiem. Na moment przekształcenia, przewiduje się, iż w Spółce będą istnieć zyski niepodzielone, które zostaną opodatkowane w momencie przekształcenia. Wszelkie zyski z działalności Spółki jawnej osiągane przez nią po przekształceniu zostaną opodatkowane.

Jednocześnie mogą wystąpić sytuacje, które powodować będą likwidację Spółki jawnej. Jeśli taka sytuacja wystąpi, majątek Spółki jawnej zostanie podzielony pomiędzy wspólników (w tym Wnioskodawcę). W momencie likwidacji, w skład majątku Spółki jawnej mogą wchodzić w szczególności następujące składniki: środki pieniężne lub należności (wierzytelności) z tytułu sprzedaży jej składników majątku lub świadczenia usług (dalej: Wierzytelności). Likwidacja zostanie przeprowadzona zgodnie z przepisami ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: k.s.h.).

Pismem z dnia 14 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.) Wnioskodawca doprecyzował, że:

1. Głównym przedmiotem działalności Spółki jawnej będzie produkcja opakowań z tworzyw sztucznych. Jednocześnie, Spółka jawna będzie prowadzić działalność m.in. w zakresie holdingów finansowych, obrotu wierzytelnościami oraz pozostałą działalność finansową. Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jawnej będzie również obrót wierzytelnościami i czynności te będą stanowić realizację przedmiotu działalności gospodarczej Spółki jawnej.

2. Środki pieniężne zgromadzone w Spółce jawnej na dzień likwidacji mogą pochodzić z różnego rodzaju aktywności, które możliwe są do zgrupowania w trzech grupach przychodów podlegających uprzednio opodatkowaniu na zasadach wyrażonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) lub ustawie z dnia 26 lipca 1991 w o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), tj.:

* działalności gospodarczej i polegającej na zbyciu aktywów prowadzonej przez Spółkę z o.o. przed przekształceniem w Spółkę jawną,

* wartości niepodzielonych zysków znajdujących się w Spółce z o.o. na dzień przekształcenia w Spółkę jawną, oraz

* działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę jawną po przekształceniu ze Spółki z o.o.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że całość przychodów generowanych przez Spółkę z o.o. z prowadzonej działalności, (przed przekształceniem w Spółkę jawną) będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych określonych w ustawie o CIT (zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 12 lub art. 14 ustawy o CIT).

W sytuacji, gdy w Spółce z o.o. na dzień przekształcenia w Spółkę jawną znajdą się niepodzielone zyski, zostaną one również opodatkowane zgodnie z brzmieniem art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT. W związku z powyższym będą one podlegać opodatkowaniu u Wnioskodawcy.

Co więcej, wszelkie dochody osiągane z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę jawną (po przekształceniu ze Spółki z o.o.), zostaną opodatkowane u Wnioskodawcy zgodnie z uregulowaniami zawartymi w ustawie o PIT, ze źródła jakim jest działalność gospodarcza (stosownie do art. 5b ust. 2 ustawy o PIT).

Tym samym, środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach likwidacji Spółki jawnej będą każdorazowo pochodzić z przychodów, które podlegały wcześniej opodatkowaniu CIT lub PIT na zasadach określonych dla działalności gospodarczej (w przypadku opodatkowania CIT, jako przychody opodatkowane na zasadach ogólnych w toku działalności gospodarczej Sp. z o.o. z uwagi na brak odrębnych źródeł przychodu na gruncie ustawy o CIT).

3. Środki pieniężne otrzymane w ramach likwidacji Spółki jawnej nie będą pochodzić z przychodów z innych źródeł niż ww. wskazana działalność Sp. z o.o., ewentualnego opodatkowania zysków niepodzielonych w toku jej przekształcenia lub pozarolniczej działalności gospodarczej Spółki jawnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w świetle tak przedstawionego zdarzenia przyszłego, otrzymanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych lub wierzytelności z tytułu likwidacji Spółki jawnej, której Wnioskodawca będzie wspólnikiem skutkować będzie powstaniem przychodu podatkowego w świetle ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, że otrzymane przez niego w wyniku rozwiązania Spółki jawnej i związanego z nim podziału majątku tejże spółki składniki majątku, obejmujące tak środki pieniężne, jak i wierzytelności nie będą powodowały dla Wnioskodawcy, jako wspólnika likwidowanej Spółki jawnej, powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Spółki osobowe, w tym Spółka jawna są transparentne podatkowo, co oznacza, że dochody tych spółek nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej uzależniony jest od statusu wspólnika.

Zatem, jeżeli wspólnikiem spółki osobowej jest osoba fizyczna (Wnioskodawca) dochód z udziału w spółce osobowej będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, Wnioskodawca przy ustalaniu ewentualnego przychodu z tytułu likwidacji Spółki jawnej, będzie zobowiązany opierać się na regulacjach zawartych w ustawie o PIT.

Jednym ze źródeł przychodów, wskazanych w art. 10 ustawy o PIT, jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Stosownie zaś do art. 5b ust. 1 pkt 2, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce uznaje się za przychody z działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy PIT za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów oraz udzielonych bonifikat i skont. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. b ustawy o PIT, do przychodów z działalności gospodarczej zaliczają się przychody z odpłatnego zbycia składników majątku otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem wspólnika z takiej spółki.

Z kolei z przychodów opodatkowanych PIT w sposób wyraźny wyłączono mocą art. 14 ust. 3 pkt 10 oraz pkt 12 ustawy o PIT środki pieniężne oraz składniki majątku otrzymane w związku z likwidacją spółki osobowej.

W myśl bowiem art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o PIT, do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki. Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 3 pkt 12 ustawy o PIT, do przychodów nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku m.in. otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem wspólnika z takiej spółki - jeżeli od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja spółki niebędącej osobą prawną lub nastąpiło wystąpienie wspólnika z takiej spółki, do dnia ich odpłatnego zbycia upłynęło sześć lat i odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Mając na uwadze brzmienie art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o PIT, nie powinno, zdaniem Wnioskodawcy, budzić wątpliwości, iż otrzymanie przez niego środków pieniężnych pochodzących z likwidacji Spółki jawnej, nie będzie skutkować powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na gruncie ustawy o PIT.

Również otrzymanie przez Wnioskodawcę innych składników majątku, tj. wierzytelności w związku z likwidacją Spółki jawnej, nie będzie powodowało powstania dla niego przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT na gruncie art. 14 ust. 3 pkt 12 ustawy o PIT. Zdaniem Wnioskodawcy, dopiero późniejsza sprzedaż składników majątkowych otrzymanych w toku likwidacji spółki jawnej może skutkować po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (w sytuacji, w której Wnioskodawca zbędzie te składniki majątkowe przed upływem 6 lat od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja spółki jawnej).

Za poprawnością stanowiska Wnioskodawcy przemawia nie tylko wykładnia językowa art. 14 ust. 3 pkt 10 oraz art. 14 ust. 3 pkt 12 ustawy o PIT, ale również ich wykładnia autentyczna. Przepisy te wprowadzone zostały ustawą z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478),

W treści uzasadnienia do projektu tej ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można przeczytać, że: "W zakresie dotyczącym likwidacji spółki projekt zakłada zróżnicowanie zasad opodatkowania otrzymanego przez wspólnika likwidowanej spółki majątku, w zależności od tego, w jakiej formie majątek ten jest przez wspólnika otrzymywany, tj. w formie pieniężnej czy niepieniężnej.

I tak, w przypadku otrzymania przez wspólnika:

* środków pieniężnych - ich wartość nie będzie stanowiła przychodu; (...- edycja przez Wnioskodawcę);

* innych składników majątku - ich wartość będzie stanowiła przychód u wspólnika dopiero w momencie zbycia składnika majątku otrzymanego w wyniku likwidacji spółki. Będzie to skutkowało opodatkowaniem faktycznie uzyskanego przychodu (...- edycja przez Wnioskodawcę).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno wykładnia literalna jak i autentyczna art. 14 ust. 3 pkt 10 i 12 oraz art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. b ustawy o PIT, prowadzą do wniosku, że otrzymanie przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją spółki jawnej środki pieniężnych oraz wierzytelności nie będzie powodować powstania przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o PIT.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca pragnie wskazać na następujące interpretacje indywidualne wydane w analogicznych stanach faktycznych:

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 czerwca 2013 r., sygn. ILPB1/415-432/13-2/TW;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 lipca 2013 r., sygn. IBPBI/1/415-372/13/AP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Krańcowo należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcia organów podatkowych dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl