IPPB1/415-248/14-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-248/14-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 6 marca 2014 r.) uzupełnionego pismem z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22 maja 2014 r. nr IPPB1/415-248/14-2/KS, IPPB3/423-251/14-2/DP o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości opodatkowania wspólników SKA z tytułu wypłaty na rzecz tych spółek wynagrodzeń z wykupu certyfikatów inwestycyjnych/jednostek uczestnictwa oraz dodatkowymi świadczeniami dla uczestników funduszy - jest nieprawidłowe.

* skutków podatkowych wypłaty na rzecz SKA (będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych) wynagrodzeń związanych z wykupem certyfikatów inwestycyjnych/jednostek uczestnictwa oraz dodatkowymi świadczeniami dla uczestników funduszy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dotyczących wypłaty wynagrodzeń na rzecz SKA związanych z wykupem certyfikatów inwestycyjnych/jednostek uczestnictwa oraz dodatkowymi świadczeniami dla uczestników funduszy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Q. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. (dalej: Spółka lub Towarzystwo) działająca w imieniu własnym i na rzecz Q. P. Specjalistyczny Fundusz Inwestycyjny Otwarty i Q. A. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty wypłaca na rzecz spółek komandytowo-akcyjnych (dalej: Spółka SKA) wynagrodzenia związane z wykupem certyfikatów inwestycyjnych lub jednostek uczestnictwa oraz inne świadczenia związane z posiadanymi przez Spółki SKA certyfikatami inwestycyjnymi (dalej: CI) lub jednostkami uczestnictwa.

Do końca 2013 r. Towarzystwo stosowało w stosunku do wypłat wynagrodzeń na rzecz Spółek SKA zasady opodatkowania podatkiem dochodowym właściwe dla komandytariuszy (akcjonariuszy) takich podmiotów. W przypadku gdy komandytariuszem (akcjonariuszem) jest osoba fizyczna Spółka stosowała zasady opodatkowania wykazane w Ustawie o PIT.

W 2014 r. Spółka również zamierza wypłacać uczestnikom funduszy, w tym Spółkom SKA wynagrodzenia związane z:

* wykupem certyfikatów inwestycyjnych/jednostek uczestnictwa oraz

* dodatkowymi świadczeniami dla uczestników funduszy z tytułu zwrotu części opłaty za zarządzanie w postaci gotówki lub nabycia dodatkowych jednostek uczestnictwa.

Pismem z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22 maja 2014 r. nr IPPB1/415-248/14-2/KS, IPPB3/423-251/14-2/DP Wnioskodawca uzupełnił opisane zdarzenie przyszłe oraz uiścił brakującą opłatę od wniosku o wydania interpretacji indywidualnej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, że:

Podatnik - Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. (dalej: Spółka lub Towarzystwo) wypłaca na rzecz spółek komandytowo-akcyjnych (dalej: Spółka SKA) wynagrodzenia związane z wykupem certyfikatów inwestycyjnych lub jednostek uczestnictwa oraz inne świadczenia związane z posiadanymi przez Spółki SKA certyfikatami inwestycyjnymi (dalej: CI) lub jednostkami uczestnictwa.

Do końca 2013 r. Towarzystwo stosowało w stosunku do wypłat wynagrodzeń na rzecz Spółek SKA zasady opodatkowania podatkiem dochodowym właściwe dla komandytariuszy (akcjonariuszy) takich podmiotów. W SKA komandytariuszami mogą być zarówno osoby prawne (spółki kapitałowe), jak i osoby fizyczne. W przypadku gdy komandytariuszem (akcjonariuszem) jest osoba fizyczna, Spółka stosowała zasady opodatkowania wykazane w Ustawie o PIT.

W 2014 r. Spółka również zamierza wypłacać uczestnikom funduszy, w tym Spółkom SKA wynagrodzenia związane z:

* wykupem certyfikatów inwestycyjnych/jednostek uczestnictwa oraz

* dodatkowymi świadczeniami dla uczestników funduszy z tytułu zwrotu części opłaty za zarządzanie w postaci gotówki lub nabycia dodatkowych jednostek uczestnictwa.

Spółka posiada różnego rodzaju uczestników Funduszy, którym zamierza wypłacać stosowne wynagrodzenia. Uczestnikami funduszy są SKA, które mają rok podatkowy taki sam jak rok kalendarzowy. Uczestnikami funduszy są jednak także podmioty, w stosunku do których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy.

W odniesieniu do tego, jaki rok podatkowy mają SKA Spółka zamierza stosować odpowiednie zasady rozliczeń na gruncie ustaw podatkowych:

* albo stosując zasady dotychczasowe do czasu zakończenia przez SKA dotychczasowego roku podatkowego, jeśli rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i kończy się po 1 stycznia 2014 r.;

* albo stosując zasady zmienione, traktując SKA jako podatnika podatku CIT jeśli rok podatkowy takiej SKA jest identyczny jak rok kalendarzowy i zaczyna się od 1 stycznia 2014 r.

a. Charakter wypłacanych świadczeń i funkcjonowania funduszu.

Zgodnie z art. 6 Ustawy o funduszach uczestnikami funduszu inwestycyjnego są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

* na rzecz których w rejestrze uczestników funduszu są zapisane jednostki uczestnictwa lub ich ułamkowe części albo

* będące posiadaczami rachunku papierów wartościowych, na którym są zapisane certyfikaty inwestycyjne, albo będące osobami uprawnionymi z certyfikatów inwestycyjnych zapisanych na rachunku zbiorczym, albo

* uprawnione z certyfikatów inwestycyjnych w formie dokumentu, albo

* wskazane w ewidencji uczestników funduszu jako posiadacze certyfikatów inwestycyjnych, które nie mają formy dokumentu,

* Uczestnicy funduszu nie odpowiadają za zobowiązania funduszu.

CI reprezentują z kolei prawa majątkowe uczestników funduszu, określone ustawą i statutem funduszu inwestycyjnego. Fundusz Inwestycyjny zamknięty wydaje CI. CI mogą być przedmiotem oferty publicznej lub dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzenia do alternatywnego systemu obrotu, jeżeli statut funduszu tak stanowi.

Zgodnie z art. 121 Ustawy o funduszach CI funduszu inwestycyjnego zamkniętego są papierami wartościowymi i mogą stanowić papiery wartościowe imienne lub na okaziciela. CI publicznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego mogą być wyłącznie papierami wartościowymi na okaziciela. CI na okaziciela danego funduszu reprezentują jednakowe prawa majątkowe. CI jest niepodzielny. CI daje na zgromadzeniu inwestorów prawo do jednego głosu. Statut funduszu może przyznać nie więcej niż dwa głosy.

CI imienne można przekształcić w Cl na okaziciela. Przekształcenie wymaga zmiany statutu funduszu inwestycyjnego, a w niektórych przypadkach Cl imiennych wymagana jest także zgoda uczestnika wyrażonej w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

Co do zasady - zgodnie z art. 138 Ustawy o funduszach, Fundusz inwestycyjny zamknięty nie może nabywać CI, które wyemitował. Fundusz inwestycyjny zamknięty może wykupywać CI, które wyemitował, w sytuacji gdy statut funduszu tak stanowi. Fundusz może wykupywać tylko certyfikaty w pełni opłacone. Cena wykupu CI jest równa wartości aktywów netto funduszu, przypadającej na CI, według wyceny aktywów z dnia wykupu. Fundusz inwestycyjny zamknięty niezwłocznie dokonuje wypłaty kwoty za wykup CI w sposób określony w statucie funduszu. Z chwilą wykupienia przez fundusz inwestycyjny zamknięty CI są umarzane z mocy prawa.

Przy wykupywaniu CI mogą być pobierane opłaty manipulacyjne, jeżeli statut funduszu tak stanowi i określa maksymalną wysokość i sposób pobierania tych opłat.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt Ustawy o obrocie instrumentami papierem wartościowym są m.in. certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego. W stosunku do papierów wartościowych zastosowanie znajdują zasady ich obrotu określone Ustawą o obrocie instrumentami.

b. Certyfikaty Inwestycyjne emituje Fundusz.

c. Certyfikaty Inwestycyjne nie są dopuszczone do obrotu.

d. Opisane w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej świadczenia w 2014 r. wypłacane przez Spółkę będą dokonywane na rzecz SKA, w których co najmniej jednym wspólnikiem jest osoba fizyczna. Wspólnikami SKA są zarówno osoby prawne jak i osoby fizyczne.

e.

w sytuacji gdy Uczestnikiem funduszu jest SKA, Spółka (Wnioskodawca) uznaje, że jest to przedmiotem działalności gospodarczej tego podmiotu i nie weryfikuje już szczegółowo zasad prowadzenia przez SKA działalności gospodarczej.

* wypłata świadczeń następuje na rzecz SKA, które posiadając CI, są uczestnikami funduszu i występują w stosunku do funduszu jako uprawnione podmioty. Spółka wypłacając wynagrodzenie weryfikuje zasady opodatkowania SKA w odniesieniu do ich formy prawnej i zasad podatkowych (obecnie traktując SKA jako podatników podatku CIT, a w poprzednim okresie - w zależności od statusu wspólników SKA). Spółka nie weryfikuje zasad prowadzenia działalności gospodarczej przez SKA.

* Spółka będzie wypłacać świadczenia na rzecz SKA istniejących na dzień 31 grudnia 2013 r. i mających rok podatkowy identyczny jak rok kalendarzowy bądź też mających rok podatkowy inny niż rok kalendarzowy (co zostało opisane powyżej).

Z uwagi na zmiany wprowadzone do Ustawy o PIT oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowego od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) - dalej: Ustawa o CIT, za pomocą Ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1387) - dalej: Ustawa zmieniająca, Spółka ma wątpliwości odnośnie zasad opodatkowania wypłacanych świadczeń na rzecz Spółek SKA, które są uczestnikami funduszy, w zakresie podatku PIT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Spółka w odniesieniu do SKA, które mają inny rok podatkowy niż rok kalendarzowy oraz w zakresie podatku dochodowego PIT, zadaje następujące pytania:

Czy w przypadku SKA, które mają inny rok podatkowy niż rok kalendarzowy zastosowanie znajdują dotychczasowe uregulowania Ustawy o PIT w zakresie opodatkowania komandytariuszy tych SKA.

Czy po zakończeniu przez te SKA roku podatkowego zastosowanie znajdują nowe zasady opodatkowania SKA.

* Spółka w odniesieniu do SKA, które mają identyczny rok podatkowy niż rok kalendarzowy oraz w zakresie podatku dochodowego PIT, zadaje następujące pytania:

Czy w odniesieniu do SKA, które mają identyczny rok podatkowy jak rok kalendarzowy nie stosujemy do wypłat wynagrodzenia w 2014 r. zasad dotychczasowych Ustaw podatkowych PIT i CIT w odniesieniu do opodatkowania wspólników.

Czy w odniesieniu do SKA, które mają identyczny rok podatkowy jak rok kalendarzowy stosujemy do wypłat wynagrodzenia w 2014 r. zawsze zasady określone w Ustawie o CIT, traktując SKA jak podatnika podatku CIT.

* Spółka w odniesieniu do SKA, które mają inny rok podatkowy niż rok kalendarzowy oraz w zakresie podatku dochodowego CIT, zadaje następujące pytania:

Czy w przypadku SKA, które mają inny rok podatkowy niż rok kalendarzowy zastosowanie znajdują dotychczasowe uregulowania w zakresie opodatkowania komandytariuszy tych SKA do czasu zakończenia dotychczasowego roku podatkowego. Czy w przypadku, gdy komandytariuszem SKA jest spółka kapitałowa, zasady znajdują rozliczenia uregulowane w Ustawie o CIT dotyczące opodatkowania tych komandytariuszy1.

Czy po zakończeniu przez te SKA roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy, w nowym roku podatkowym zastosowanie znajdują nowe zasady opodatkowania SKA.

* Spółka w odniesieniu do SKA, które mają identyczny rok podatkowy niż rok kalendarzowy oraz w zakresie podatku dochodowego CIT, zadaje następujące pytania:

Czy w odniesieniu do SKA, które mają identyczny rok podatkowy jak rok kalendarzowy nie stosujemy do wypłat wynagrodzenia w 2014 r. zasad dotychczasowych Ustaw podatkowych PIT i CIT i w odniesieniu do opodatkowania wspólników lecz stosujemy zasady uregulowane w Ustawie o CIT dotyczące opodatkowania tym podatkiem SKA.

Czy w odniesieniu do SKA, które mają identyczny rok podatkowy jak rok kalendarzowy stosujemy do wypłat wynagrodzenia w 2014 r. zawsze zasady określone w Ustawie o CIT, traktując SKA jak podatnika podatku CIT.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 1 i 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytania oznaczone nr 3 i 4) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie).

Zdaniem Wnioskodawcy:

UZASADNIENIE

a. Rozliczenie SKA, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy.

W przypadku SKA, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy do końca dotychczasowego roku podatkowego Spółka wypłacając wynagrodzenia stosuje dotychczasowe zasady rozliczeń podatkowych. Spółka nie traktuje SKA jak osoby prawnej lecz sprawdza status komandytariuszy.

Spółka - w odniesieniu do statusu podatników - stosuje albo Ustawę o PIT (jeśli komandytariuszami są osoby fizyczne) lub Ustawę o CIT (jeśli komandytariuszami są osoby prawne).

W odniesieniu do komandytariuszy, którzy są osobami fizycznymi Spółka stosowała w 2013 r. następujące zasady rozliczeń:

* Spółka należy do funduszy kapitałowych zdefiniowanych w art. 5a ust. 1 pkt 14 Ustawy o PIT. Dochody uczestników uzyskiwane w związku z wykupem CI należy więc rozpatrywać w odniesieniu do opodatkowania dochodów z funduszy kapitałowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Przychodu z kapitału pieniężnego nie ustala się w przypadku umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z z wydzielonymi funduszami. W omawianym stanie faktycznym powyższa sytuacja jednak nie następuje co oznacza, iż przychody z tytułu udziału w funduszu inwestycyjnym ustalić należy:

* Opodatkowaniu w wysokości 19% podlega dochód uzyskany przez uczestnika funduszu z tytułu udziału w funduszu kapitałowym, co wynika wprost z art. 30a ust. 1 pkt 5 Ustawy o PIT. Jednocześnie, jeżeli nie jest możliwa identyfikacja wykupywanych CI w funduszu przyjmuje się, że kolejno są to odpowiednio CI począwszy od nabytych przez podatnika najwcześniej (zasada FIFO). Przedmiotowa zasada ma zastosowanie odrębnie dla każdego rachunku inwestycyjnego.

Podstawowe znaczenie w omawianym stanie faktycznym ma także fakt, iż opodatkowaniu podlega dochód wyliczany jako:

* Przychód uczestnika uzyskany w związku z wykupem CI przez TFI;

* Pomniejszany o wydatki poniesione przez uczestnika na nabycie wykupowanych następnie przez TFI CI.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT podmiotem zobowiązanym do wyliczenia, wykazania, pobrania i odprowadzenia podatku w odpowiedniej wysokości, występującym jako płatnik jest Towarzystwo.

Spółka uznaje, iż do czasu zakończenia roku podatkowego przez SKA stosuje w 2014 r. nadal powyższe zasady rozliczeń wypłat wynagrodzenia dla SKA, w której komandytariuszem jest osoba fizyczna.

b. Rozliczenie SKA, których rok podatkowy jest identyczny jak rok kalendarzowy.

W takim przypadku, bez względu na status komandytariuszy SKA (czy są to osoby fizyczne czy osoby prawne) Spółka stosuje zasady nowe, ustalające opodatkowanie SKA podatkiem CIT. Zasady te zostały opisane poniżej.

W takim przypadku Spółka traktuje SKA jak podatnika podatku CIT i zastosowanie znajdują uregulowania tej Ustawy do rozliczeń wypłacanych wynagrodzeń. W konsekwencji Spółka:

* nie pobiera podatku przy wypłacie wynagrodzenia SKA;

* SKA powinna doliczyć wynagrodzenie do swoich przychodów podatkowych i rozliczyć podatek na zasadach opodatkowania uregulowanych w ustawie o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* możliwości opodatkowania wspólników SKA z tytułu wypłaty na rzecz tych spółek wynagrodzeń z wykupu certyfikatów inwestycyjnych/jednostek uczestnictwa oraz dodatkowymi świadczeniami dla uczestników funduszy - uznaje się za nieprawidłowe.

* skutków podatkowych wypłaty na rzecz SKA (będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych) wynagrodzeń związanych z wykupem certyfikatów inwestycyjnych/jednostek uczestnictwa oraz dodatkowymi świadczeniami dla uczestników funduszy - uznaje się za prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie w celu prawidłowego ustalenia zasad opodatkowania wypłacanych przez Wnioskodawcę wynagrodzeń na rzecz spółek komandytowo-akcyjnych związanych z wykupem certyfikatów inwestycyjnych/jednostek uczestnictwa oraz dodatkowych świadczeń dla uczestników funduszy, niezbędne jest odwołanie się do przepisów nowelizujących ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2014 r. a więc przed dniem wejścia w życie ustawy z 8 listopada 2013 r., o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym spółka komandytowo-akcyjna, nie była podatnikiem podatku dochodowego, a więc traktowana była jako spółka niebędącą osobą prawną w rozumieniu art. 4a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 5a pkt 26 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Opodatkowaniu podlegały przychody wspólnika takiej spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Obecnie obowiązująca treść tego przepisu została nadana ustawą z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. poz. 1387) - dalej zwana: "ustawą zmieniającą" bądź "ustawą nowelizującą". Co do zasady więc, od dnia 1 stycznia 2014 r. spółki komandytowo-akcyjne stały się podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na podstawie regulacji art. 4 ust. 1 ustawy zmieniającej objęcie zakresem ustawy w stosunku do niektórych spółek komandytowo-akcyjnych zostało przesunięte w czasie. Zgodnie bowiem z tym przepisem w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób, prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej spółce, z zastrzeżeniem art. 6, w tym z tytułu objęcia (nabycia) udziałów takiej spółki, przepisy ustaw wymienionych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

Okoliczność ta dotyczy tych spółek, których rok obrotowy nie zakończył się z dniem 31 grudnia 2013 r. W odniesieniu do takich spółek komandytowo-akcyjnych ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych znajdzie zastosowanie z początkiem tego roku obrotowego, który rozpocznie się po tym dniu.

Zauważyć należy, że dyspozycja art. 4 ust. 1 Ustawy zmieniającej odwołuje się w swej treści do definicji "roku obrotowego" ale nie zawiera definicji tego pojęcia. Również ustawa o rachunkowości mimo, że zawiera definicję roku obrotowego, nie jest to ustawą podatkową.

W myśl bowiem art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej ilekroć w ustawie jest mowa o ustawach podatkowych, rozumie się przez to ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Zgodnie z art. 11 Ordynacji podatkowej rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej.

Wyjaśnić należy, że w odniesieniu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie zawarł żadnych regulacji dotyczących możliwości wyboru lub zmiany roku podatkowego (roku obrotowego). Z tego względu rokiem podatkowym (rokiem obrotowym) dla podatników będących osobami fizycznymi będzie zawsze rok kalendarzowy.

Powyższa zasada jest przestrzegana w podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż ustawa ta nie daje możliwości określenia roku podatkowego w inny sposób. Potwierdza to również brzmienie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń

W świetle powyższego stwierdzić należy, że dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych rokiem podatkowym zawsze jest rok kalendarzowy. Tak więc istniejące przed 31 grudnia 2013 r. spółki komandytowo-akcyjne (jeśli co najmniej jednym z jej wspólników była osoba fizyczna - podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych), na rzecz, których Wnioskodawca będzie wypłacał wynagrodzenia z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych/jednostek uczestnictwa oraz dodatkowe świadczeń dla uczestników funduszy, począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r. podlegają zawsze opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Natomiast do dochodów (przychodów) będących osobami fizycznymi wspólników spółek komandytowo-akcyjnych uzyskanych z tytułu uczestnictwa w tych spółkach, od 1 stycznia 2014 r. należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w "nowym" brzmieniu nadanym ww. ustawą zmieniającą.

Przez spółkę w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozumie się spółkę będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, w tym spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 5a pkt 28 lit. c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce lub spółdzielni, w tym również dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych, odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Jak wynika z art. 5a pkt 29 ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o udziale (akcji) - oznacza to również ogół praw i obowiązków wspólnika w spółce, o której mowa w pkt 28 lit. c i d.

Mówiąc zaś o udziale w zyskach osób prawnych - oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c i d, co wynika z pkt 31 art. 5a ustawy.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wynosi 19% dochodów (przychodów).

Według art. 41 ust. 4e ustawy spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e.

Konsekwencją nadania spółce komandytowo-akcyjnej podmiotowości na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest wprowadzenie odpowiedniego reżimu podatkowego, tzn. dwóch poziomów opodatkowania dochodu wypracowanego przez tę spółkę - podobnie jak ma to miejsce w odniesieniu do pozostałych spółek - podatników podatku dochodowego od osób prawnych, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjnej. Wspólnicy spółki komandytowo-akcyjnej, tj. zarówno jej akcjonariusz, jak i komplementariusz, zostaną opodatkowani od faktycznie uzyskanego przez nich dochodu z uczestnictwa w zysku takiej spółki. Żaden z nich - w tym komandytariusz będący osobą fizyczną nie jest więc opodatkowany na bieżąco z tytułu prowadzonej przez spółkę komandytowo-akcyjną działalności i osiąganych przez tę spółkę przychodów. Opodatkowanie z tego tytułu następuje bowiem na poziomie samej spółki według stosownych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe uregulowania zawarte w cytowanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, wypłata przez Wnioskodawcę wynagrodzeń na rzecz spółek komandytowo-akcyjnych w związku z wykupem certyfikatów inwestycyjnych/jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego oraz dodatkowymi świadczeniami dla uczestników funduszy nie spowoduje u wspólników tych spółek będących osobami fizycznymi powstania dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak bowiem zaakcentowano powyżej, przysporzenia które otrzymają spółki komandytowo-akcyjne, a które podlegają przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - należy podatkowo kwalifikować na gruncie tejże ustawy. Tym samym, powyższa okoliczność nie determinuje - dla Wnioskodawcy skutków podatkowych w zakresie obowiązku stosowania dotychczasowych zasad opodatkowania wspólników tych spółek, a w szczególności obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dokonywanych wypłat na rzecz spółek komandytowo-akcyjnych na podstawie art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji w przypadku istniejących przed 31 grudnia 2013 r. spółek komandytowo-akcyjnych, w których wspólnikiem jest co najmniej jedna osoba fizyczna wbrew stanowisku Wnioskodawcy nie znajdą zastosowania dotychczasowe uregulowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wspólników tych spółek. począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r. podlegają zawsze opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego mającego miejsce w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów (podatników, w tym spółki komandytowo-akcyjnej).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku,ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl