IPPB1/415-231/11-2/IF - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu ze sprzedaży nieruchomości wydatkowanego na zakup gospodarstwa rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-231/11-2/IF Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu ze sprzedaży nieruchomości wydatkowanego na zakup gospodarstwa rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 8 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 19 lutego 2007 r. Wnioskodawca uzyskał przychody ze sprzedaży nieruchomości nabytej dnia 19 czerwca 2003 r.. W oświadczeniu złożonym w urzędzie skarbowym dnia 18 lutego 2009 r. Wnioskodawca zadeklarował, iż przychód ten wydatkuje w całości, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na cele mieszkaniowe. Między małżonkami istnieje wspólność majątkowa. Sprzedaż nieruchomości nie była przedmiotem działalności gospodarczej. Wydatki nie były przeznaczone na cele rekreacyjne. Do wydatkowanych kwot należy m.in. zakup zabudowanej nieruchomości z dnia 23 lipca 2007 r. - na kwotę 5.579,960,00 złotych o łącznej powierzchni 9.251,00 m#178;. Wg wypisu z rejestru gruntów nieruchomość ta obejmuje w całości użytki sklasyfikowane jako sady, użytki rolne zabudowane i grunty orne. Dla tej nieruchomości brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz brak jest przekwalifikowania tej działki. Działka jest położona na terenie przeznaczonym na funkcje usługowo techniczne. Na niej znajdują się zabudowania: murowany budynek mieszkalny, murowana obora i murowano-drewniana stodoła. Zabudowania te przeznaczone są do rozbiórki ze względu na ich zły stan techniczny. Teren nieruchomości położony jest w pasie dolotowym do lotniska. Nieruchomość ta stanowi gospodarstwo rolne o obszarze 0,9251 ha, co stanowi 1,0322 ha (przeliczeniowego). Należność została w całości uregulowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości w 2007 r. i wydatkowany na zakup nieruchomości położonej na terenie dzielnicy, w mieście, spełnia warunki do zwolnienia z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) u.p.d.o.f. w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r....

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku uzyskania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i przeznaczenia tychże środków na zakup również nieruchomości o podobnym charakterze, uprawnia do skorzystania ze zwolnienia podatkowego. Obecny status tej nieruchomości związany jest z brakiem planu zagospodarowania przestrzennego, co nie przesądza o tym, że w dalszej perspektywie budowa budynku mieszkalnego nie będzie możliwa. Tym bardziej, że w akcie notarialnym istniał budynek mieszkalny, co prawda do rozbiórki, ale ze względu na jego zły stan techniczny.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym.

W myśl art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., podatek od dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu.

Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, chyba, że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i lit. e) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

a.

w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części, własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b.

w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Zgodnie z ust. 2a przepis ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

W przypadku nie wydatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) wówczas, stosownie do treści art. 28 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca dnia 19 lutego 2007 r. dokonał sprzedaży nieruchomości nabytej w dniu 19 czerwca 2003 r. W 2009 r. Wnioskodawca złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie, w którym zadeklarował, iż przychód ten wydatkuje w całości, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na cele mieszkaniowe. Do wydatkowanych kwot należy m.in. zakup zabudowanej nieruchomości o łącznej powierzchni 9.251,00 m#178; - wg wypisu z rejestru gruntów nieruchomość ta obejmuje w całości użytki sklasyfikowane jako sady, użytki rolne zabudowane i grunty orne. Nieruchomość ta nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego oraz brak jest przekwalifikowania tej działki. Na ww. nieruchomości znajdują się zabudowania: murowany budynek mieszkalny, murowana obora i murowano-drewniana stodoła, które przeznaczone są do rozbiórki ze względu na ich zły stan techniczny.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Definicja zawarta w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym obejmuje jedynie grunty, bez ich części składowych, co uprawnia do stwierdzenia, że Wnioskodawca zakupił gospodarstwo rolne oraz zabudowania: murowany budynek mieszkalny, murowana obora i murowano-drewniana stodoła, które przeznaczone są do rozbiórki ze względu na ich zły stan techniczny.

Do podobnych wniosków prowadzi uwzględnienie definicji gospodarstwa rolnego zawartej w art. 55 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z nim za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami i obowiązkami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Budynek mieszkalny jest w nim traktowany jako część składowa gospodarstwa rolnego. Budynek mieszkalny nie traci swojego charakteru z uwagi na to, że położony jest na terenie gospodarstwa rolnego. Jednakże jak we wniosku podaje Wnioskodawca murowany budynek mieszkalny jest przeznaczony do rozbiórki - zły stan techniczny.

Z literalnego brzmienia cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wyliczenie zawartych w nim tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot uzyskanego przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości, ma charakter wyczerpujący (enumeratywny), a nie przykładowy.

Powyższe rozważania uzasadniają więc, że nabycie przez Wnioskodawcę gospodarstwa rolnego, w skład którego wchodzą zabudowania, nie powoduje zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym kwot wydatkowanych na ten cel, a stanowiących uprzednio uzyskany przychód z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie można by było skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłącznie do budynku mieszkalnego, jednakże pod warunkiem, gdyby zaspokajał on potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawcy. Skoro budynek mieszkalny, jak Wnioskodawca sam wskazuje w przedmiotowym wniosku, przeznaczony jest do rozbiórki ze względu na jego zły stan techniczny, to przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2003 r. nie został przeznaczony na cele mieszkaniowe w myśl cytowanego przepisu.

Zgodnie z utrwalonym już poglądem, przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania powinny być interpretowane ściśle, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.

Reasumując, przenosząc opisane wcześniej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na względzie ujęty we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż wydatkowanie pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości na nabycie gospodarstwa rolnego nie uprawnia Wnioskodawcy do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl