IPPB1/415-22/07-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-22/07-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2007 r. (data wpływu 30 lipca 2007 r.), uzupełnionym w dniu 27 sierpnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151 z późn. zm.), oferującym ubezpieczenie na życie (inaczej:osobowe) tj. ubezpieczenia z Działu I zgodnie z załącznikiem do tej ustawy.

Wnioskodawca zamierza wprowadzić na rynek dwa nowe produkty ubezpieczeniowe o zbliżonej konstrukcji (szczegółowo opisanej poniżej), dalej łącznie jako "Nowe Ubezpieczenia".

Zgodnie z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczeń przedmiotem Nowych Ubezpieczeń będzie życie ubezpieczonego, a zakres ubezpieczenia będzie obejmował:

* śmierć ubezpieczonego w okresie odpowiedzialności,

* dożycie przez ubezpieczonego końca okresu odpowiedzialności.

Z tytułu Nowych Ubezpieczeń ww. spółka będzie wypłacała następujące świadczenia ubezpieczeniowe:

* w przypadku śmierci ubezpieczonego - określony procent składki zainwestowanej (w szczególności, dla pierwszego produktu - 100%, a dla drugiego produktu - 102%);

* w przypadku dożycia przez ubezpieczonego końca okresu odpowiedzialności - wyższą kwotę spośród:

* składki zapłaconej/zainwestowanej, powiększonej o wartość udziału w różnicy stóp zwrotu pomiędzy określonymi indeksami w okresie odpowiedzialności (zwanej czasem premią) lub

* składki zapłaconej/zainwestowanej.

W szczególności, dla pierwszego produktu suma ubezpieczenia w przypadku dożycia przez ubezpieczonego końca okresu odpowiedzialności uzależniona będzie od wartości indeksu giełdowego i będzie wyrażona wzorem:

Suma ubezpieczenia= max, gdzie:

Wnps% = wpłata na poczet składki dokonana przez ubezpieczonego, powiększona o odsetki netto za okres od jej dokonania do dnia zapłaty składki ubezpieczeniowej przez ubezpieczającego (bank), wg stopy oprocentowania kwota na rachunku ubezpieczającego (banku) wskazanej w indywidualnym potwierdzeniu;

Partycypacja = wskazany w indywidualnym potwierdzeniu udział we wzroście indeksu giełdowego;

Index start = wskazana w indywidualnym potwierdzeniu wartość zamknięcia indeksu giełdowego z dnia przystąpienia do ubezpieczenia;

Index end = średnia arytmetyczna miesięcznych zamknięć indeksu giełdowego z ostatnich 6 miesięcy trwania okresu odpowiedzialności, przy czym pomiary poziomu zamknięć indeksu giełdowego odbędą się w dniach wskazanych w indywidualnym potwierdzeniu (daty pomiaru).

Natomiast dla drugiego produktu, suma ubezpieczenia w przypadku dożycia przez ubezpieczonego końca okresu odpowiedzialności będzie równa 100% składki zainwestowanej. Suma ubezpieczenia zostanie powiększona o premię dla ubezpieczonego wyliczoną jako wyższą z kwot:

1.

0 PLN;

2.

Współczynnik udziału * składka ubezpieczeniowa * WX, gdzie:

Współczynnik udziału - wielkość określona procentowo, ustalana będzie w 7 dniu okresu ubezpieczenia; sposób ustalania premii w stosunku do ubezpieczonego będzie stały przez cały okres ubezpieczenia; dla wszystkich ubezpieczonych, którzy przystąpią do ubezpieczenia w danym okresie subskrypcji, ustalany będzie jednakowy współczynnik udziału dla ubezpieczonego; ubezpieczony w dniu przystąpienia do ubezpieczenia, informowany będzie o przedziale procentowym, w którym będzie się mieścić ostateczny współczynnik udziału;

WX - będzie różnicą stóp zwrotu pomiędzy indeksem X a indeksem Y w okresie odpowiedzialności; różnica obliczana będzie w następujący sposób:

WX = SXk/SXp - SYk/SYp, gdzie:

SXp-wartość początkowa indeksu X z dnia określonego w indywidualnym potwierdzeniu;

SXk-wartość końcowa indeksu X z dnia określonego w indywidualnym potwierdzeniu;

SYp-wartość początkowa indeksu Y z dnia określonego w indywidualnym potwierdzeniu;

SYk-wartość końcowa indeksu Y z dnia określonego w indywidualnym potwierdzeniu.

Źródłem indeksów będzie serwis B.

Ogólne Warunki Ubezpieczenia nie określają sposobu inwestowania składki ubezpieczeniowej.

W przypadku śmierci ubezpieczonego prawo do świadczenia będzie przysługiwało uposażonemu (wskazanemu przez ubezpieczonego). Natomiast w przypadku dożycia przez ubezpieczonego końca okresu odpowiedzialności, prawo do świadczenia będzie przysługiwało ubezpieczonemu.

Składka ubezpieczeniowa będzie przekazywana jednorazowo z góry, za cały okres odpowiedzialności. Także świadczenie ubezpieczeniowe wypłacane będzie w formie jednorazowej w pełnej należnej kwocie.

Umowy Nowych Ubezpieczeń będą zawierane na okres 1 roku i będą automatycznie przedłużane na kolejne okresy roczne, o ile żadna ze stron nie postanowi inaczej.

Nowe ubezpieczenia będą kwalifikowane do działu I grupy 1 zgodnie z załącznikiem do ustawy ubezpieczeniowej, tj. jako ubezpieczenia na życie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenia ubezpieczeniowe wypłacane z tytułu nowych produktów ubezpieczeniowych o zbliżonej konstrukcji (szczegółowo opisanej we wniosku) będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z czym na wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z niniejszego tytułu.

Zdaniem wnioskodawcy świadczenia ubezpieczeniowe wypłacane z tytułu nowych produktów ubezpieczeniowych o zbliżonej konstrukcji (szczegółowo opisanej we wniosku) będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z czym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z niniejszego tytułu. W ocenie spółki powyższe wynika z następujących przesłanek:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są m.in. kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń osobowych, z wyjątkiem dochodu o którym mowa w art. 24 ust. 15 tej ustawy.

W świetle wspomnianego art. 24 ust. 15 ww. ustawy, dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia, a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy. Jednocześnie na podstawie art. 5a pkt 14 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych, oznacza to m.in. ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy oznacza - w ubezpieczeniu, o którym mowa w dziale I grupa 3 załącznika do ustawy, wydzielony fundusz aktywów, stanowiący rezerwę tworzoną ze składek ubezpieczeniowych, inwestowany w sposób określony w umowie ubezpieczenia;

Biorąc powyższe pod uwagę, co do zasady, świadczenia wypłacane z tytułu ubezpieczeń osobowych korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. W drodze wyjątku, jedynie świadczenia wypłacane z tytułu ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi mogą podlegać opodatkowaniu tym podatkiem (na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Aby jednak dane ubezpieczeniowe można było uznać za związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, musi zostać spełniony szereg warunków wynikających z ustawy o działalności ubezpieczeniowej (do której bezpośrednio odnoszą się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a w szczególności:

1.

umowa ubezpieczenia musi określać sposób inwestowania składek oraz

2.

ubezpieczenie musi być kwalifikowane do działu I grupy 3 zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

Zdaniem Spółki ani ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani ustawa o działalności ubezpieczeniowej (do której bezpośrednio odnoszą się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie definiują pojęcia "określenia sposobu inwestowania" składek ubezpieczeniowych. W ocenie wnioskodawcy, należy przez to rozumieć zapisy, które umożliwiają ubezpieczającemu zrozumienie ryzyka inwestycyjnego, w jakie instrumenty i w jakim zakresie inwestowane będą jego składki, a także przedstawiają dostępne opcje inwestycyjne. W przypadku ubezpieczeń związanych z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, takie zapisy znajdują się w regulaminie lokowania środków ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego obejmującego w szczególności charakterystykę aktywów wchodzących w skład tego funduszu, kryteria doboru aktywów oraz zasady ich dywersyfikacji oraz inne ograniczenia inwestycyjne.

Natomiast Ogólne Warunki Ubezpieczenia w żadnym przypadku nie będą określać sposobu inwestowania składek, co samo w sobie przesądza o niemożności uznania Nowych Ubezpieczeń na związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym na gruncie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej (do której bezpośrednio odnoszą się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Ubezpieczający nie decyduje bowiem o strategii inwestycyjnej oraz nie ma żadnego wpływu na sposób alokacji środków pieniężnych, które finansują rezerwę techniczną odzwierciedlającą ryzyko ubezpieczeniowe, a także zabezpieczającą wypłatę świadczenia ubezpieczeniowego w określonej w OWU wysokości. Sposób alokacji składki nie jest określony w żadnym regulaminie, uzależniony jest od decyzji Spółki i ma służyć pokryciu potencjalnych zobowiązań wynikających z zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego.

Według wnioskodawcy konsekwencją nie spełnienia warunków koniecznych do zaklasyfikowania Nowych Ubezpieczeń jako związanych z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym jest niemożność kwalifikowania ich do działu I grupy 3 zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Wnioskodawca będzie kwalifikować Nowe Ubezpieczenia do działu I grupy 1 zgodnie z załącznikiem do ustawy ubezpieczeniowej, tj. jako ubezpieczenie na życie.

Dodatkowo, w przypadku Nowych Ubezpieczeń, nie ma jednostek uczestnictwa, a tym samym wysokość świadczenia ubezpieczeniowego nie może zależeć od wartości takich jednostek (w przeciwieństwie do ubezpieczeń z funduszem kapitałowym). Ponadto, zdaniem Spółki Nowe Ubezpieczenia nie zawierają elementów charakterystycznych dla ubezpieczeń z funduszem kapitałowym, a w szczególności nie zawierają wykazu oferowanych funduszy kapitałowych, a także nie określają zasad alokacji składek ubezpieczeniowych w ich jednostki, zasad i terminów wyceny takich jednostek, zasad umarzania takich jednostek i terminów ich zamiany na środki pieniężne, itp.

Zdaniem Spółki, skoro Nowe Ubezpieczenia nie spełniają warunków wynikających z przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej (do której bezpośrednio odnoszą się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) do zaklasyfikowania ich jako związanych z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, a tym samym nie mogą być kwalifikowane do działu I grupy 3 zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, to świadczenia ubezpieczeniowe wypłacane z tytułu Nowych Ubezpieczeń będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji według wnioskodawcy nie będą na nim ciążyły obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z niniejszego tytułu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych z wyjątkiem:

a.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c,

b.

dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15.

W świetle art. 24 ust. 15 ww. ustawy, dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.

Dla określenia czy wypłacane kwoty korzystają ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zasadniczym elementem jest ustalenie czy przedmiotowe ubezpieczenia związane są z funduszami kapitałowymi.

Odwołując się do art. 14a i art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j.z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne). Na pisemny wniosek zainteresowanego Minister właściwy do spraw finansów publicznych wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji Podatkowej i stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych;

Stosownie do tej definicji, przepisy o działalności ubezpieczeniowej nie są przepisami prawa podatkowego. W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnień do interpretowania tych przepisów.

W związku z powyższym ocena stanowiska Wnioskodawcy dokonana została jedynie na podstawie przepisów prawa podatkowego i przy założeniu, iż zgodnie z oświadczeniem Spółki przedmiotowe ubezpieczenia nie są ubezpieczeniami związanymi z funduszami kapitałowymi, o których mowa w przepisach o działalności ubezpieczeniowej.

Część dotycząca szczegółowego wyliczenia sumy ubezpieczenia oraz przepisów o działalności ubezpieczeniowej i została potraktowana jak element opisanego stanu faktycznego.

Wobec powyższego uznanie stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe dotyczy tylko tej części tego stanowiska do oceny której Minister właściwy do spraw finansów publicznych jest upoważniony tj. przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Reasumując, jeżeli zgodnie z oświadczeniem Spółki przedmiotowe ubezpieczenia nie byłyby związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, to do wypłat z ich tytułu będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Jeżeli jednak przedmiotowe ubezpieczenia zostaną, w świetle przepisów o działalności ubezpieczeniowej, uznane za związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym to zgodnie z art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłaty z tego tytułu nie będą korzystały z ww. zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl