IPPB1/415-211/09-3/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-211/09-3/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 1 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności za usługi pocztowe - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności za usługi pocztowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej zajmującej się e-handlem na A czy E. Opisana sytuacja ma charakter teoretyczny. Mając na uwadze otwarcie firmy o wskazanym profilu Wnioskodawca chciałby uzyskać informacje w przedstawionym poniżej zakresie.

Zamiarem Wnioskodawcy jest prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, jako dokumentacja prowadzona będzie podatkowa księga przychodów i rozchodów oraz zwolnienie podmiotowe z VAT.

Wnioskodawca zamierza sprzedawać towar wysyłkowo za pośrednictwem aukcji internetowych w portalu A lub E. Towar jest licytowany przez kupującego za pośrednictwem aukcji lub możliwy do kupienia po ustalonej z góry cenie z opcją "kup teraz". Do wylicytowanego towaru przez kupującego po cenie X doliczona jest cena wysyłki za pośrednictwem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej, którą to ponosi kupujący a która wynosi Y oraz jest zawarta informacja w aukcji o tym, że jest to dodatkowy koszt ponoszony przez kupującego w wystawionej przez Wnioskodawcę aukcji. Zawarty jest też regulamin aukcji w którym zawarte jest stwierdzenie "kupując na moich aukcjach akceptujesz warunki mojego regulaminu i udzielasz sprzedającemu pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w imieniu kupującego z pocztą Polska lub firmą kurierską w celu przesłania za ich pośrednictwem zakupionego towaru na mojej aukcji" Przekazane na ten cel środki pieniężne nie stanowią dodatkowego dochodu sprzedającego (zgodnie z rozporządzeniem z dnia 1 stycznia 2007 r. w kwestii kosztów wysyłki, odstąpienia od opłat z tytułu pełnomocnictw".

W ramach dostawy towarów świadczone są usługi akcesoryjne, za które nie jest pobierana dodatkowa opłata, a które są wkalkulowane cenę towaru są to np.: koszty opakowania towar oraz koszty obsługi, wysyłki towaru do odbiorcy. Wnioskodawca zamierza wysłać towar na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa w imieniu i na rachunek kupującego. Ma zamiar zawrzeć umowę o świadczenie usług pocztowych z Pocztą Polską lub firmą kurierską. Zgodnie z umową kupujący przekaże pieniądze aby w jego imieniu i na jego rachunek Wnioskodawca mógł skutecznie zawrzeć umowę z dostawcą przesyłki i opłacić należność względem poczty/firmy kurierskiej. Odbiorca-kupujący przeleje na rachunek bankowy Wnioskodawcy pieniądze, którymi zapłaci w jego imieniu i na jego rachunek jako jego pełnomocnik - poczcie/firmie kurierskiej za zakupioną przez tego odbiorcę usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji (zawarcie umowy w imieniu kupującego) przelane środki pieniężne na pokrycie zobowiązań kupującego względem poczty Polskie lub firmy kurierskiej stanowią dla sprzedającego podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem dochodowym.

Wnioskodawca uważa, iż kwoty przekazane przez kupującego na uiszczenie zobowiązań wobec Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej nie będą stanowić podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wskazana kwota nie jest obrotem gdyż nie jest w jakiejkolwiek postaci wynagrodzeniem za towar, czy za świadczoną usługę. Co więcej środki pieniężne te nie są przekazywane sprzedającemu na własność. Wynagrodzenie sprzedającego jest zawarte w cenie towaru. Ponadto zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy VAT, obrotem jest całość świadczenia należnego od nabywcy towaru czy usługi w tym przypadku kwota przekazana na pokrycie długu kupującego względem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej nie jest świadczeniem należnym sprzedającemu ale świadczeniem należnym Pocznie lub firmie kurierskiej wobec, której występować będzie sprzedający jako pełnomocnik kupującego.

Na potwierdzenie słuszności swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na interpretację wydaną przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy z dnia 10 października 2007 r. Nr ITPB1/443-39/07/PS w której stwierdza, iż kwoty uzyskane przez pełnomocnika na potrzeby wykonania czynności prawnej objętej pełnomocnictwem nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w konsekwencji tego nie stanowią również postawy opodatkowania podatkiem dochodowym z tych samych względów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) pozarolnicza działalność gospodarcza jest jednym ze źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (przychód z działalności gospodarczej) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie nie powstaje przychód w rozumieniu ww. przepisów, gdyż kwoty otrzymane od kupującego nie są kwotami należnymi Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży towarów lub usług. Zainteresowany działając jako pełnomocnik zobowiązany jest do przekazania otrzymanych kwot na rzecz Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej.

Należy jednak podkreślić, iż warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji kwot otrzymanych od kupującego jest działanie przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz (rachunek) kupującego na podstawie umowy zawartej z kupującym i udzielonego pełnomocnictwa, bowiem tylko w takiej sytuacji stanowisko Wnioskodawcy można uznać za prawidłowe.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby - mocodawcy - na mocy którego inna osoba - pełnomocnik - staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Zatem, mając na uwadze powyższe należy uznać, iż w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę nie powstanie przychód w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, a co za tym idzie środki pieniężne, które będą wpływać na rachunek Wnioskodawcy w związku ze zobowiązaniem do wykonania polecenia mocodawcy, tj. kwoty, które Wnioskodawca zobowiązany jest przekazać wskazanemu przez mocodawcę podmiotowi, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl