IPPB1/415-198/08-2/JK - Czy wydatki na poczęstunek dla uczestników szkolenia nie będą kosztami reprezentacji, o ile są wkalkulowane w cenę szkolenia?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-198/08-2/JK Czy wydatki na poczęstunek dla uczestników szkolenia nie będą kosztami reprezentacji, o ile są wkalkulowane w cenę szkolenia?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup artykułów spożywczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup artykułów spożywczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo usługowe "B". Zakres działalności - Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzanie. Przychody i koszty ewidencjonuje w podatkowej książce przychodów i rozchodów. Na potrzeby działalności przeprowadzania szkoleń z zakresu X dokonuje zakupu kawy, herbaty i innych artykułów spożywczych (ciastka), które przeznaczone są na poczęstunek dla pracowników firm które podpisały umowy na przeprowadzanie szkoleń. Wydatki te są udokumentowane fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki związane z zakupem kawy, herbaty czy ciastek, które są wykorzystywane przez firmę w trakcie szkoleń dla pracowników firm, które podpisały umowy na przeprowadzenie szkoleń, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów z działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy od 1 stycznia 2007 r. koszty reprezentacji w całości zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Tak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym. Z przepisu tego wynika, że do kosztów uzyskania przychodu nie zalicza się wydatków poniesionych na usługi gastronomiczne, żywności oraz napojów, ale ten przepis nie ogranicza do artykułów spożywczych przeznaczonych na rzecz pracowników. Wnioskodawca uważa, że zakup artykułów spożywczych w formie poczęstunku dla pracowników podczas szkoleń nie stanowi kosztów reprezentacji. Wydatki te przeznaczone na rzecz pracowników spożywane podczas trwania szkoleń stanowią koszt bieżącej działalności firmy.

W ustawach podatkowych nadal nie zdefiniowano pojęcia reprezentacji. Przyjmują definicję słownikową reprezentacja rozumiana jest jako "okazałość, wystawność" związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. w odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej reprezentacja polega na kształtowaniu oraz utrwalaniu korzystnego wizerunku firmy.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że kosztem reprezentacji będzie przykładowo zakup artykułów spożywczych przeznaczonych na poczęstunek dla kontrahentów. Natomiast kosztem reprezentacji nie będzie zakup kawy, herbaty czy ciastek, które są przeznaczone na poczęstunek dla pracowników firm w trakcie przeprowadzanych szkoleń.

Wydatki opisane w powyższym stanie faktycznym stanowią koszt uzyskania przychodów jako wydatki związane z bieżącą działalnością jednostki.

Wnioskodawca poza tym uważa, że poniesione wydatki przez jego firmę na poczęstunek w trakcie szkoleń pracowniczych mają charakter świadczeń dla pracowników, którym celem jest zwiększenie przychodu firmy i stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów art. 22 ust. 1 ustawy od podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest faktura VAT co spełnia wymogi art. 13 ust. 3 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej książki przychodów i rozchodów dotyczący podstawy zapisu w księdze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

*

pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zarachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

*

nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zdefiniowano jednak pojęcia reprezentacji, wobec czego należy posłużyć się definicją słownikową. Na gruncie języka polskiego słowo "reprezentacja" należy rozumieć jako "działanie zmierzające do wywołania jak najlepszego wrażenia przez okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem i pozycją społeczną, których celem jest kształtowanie pozytywnego obrazu firmy" (Słownik Języka Polskiego, W..... r.). Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do:

*

stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i

*

stworzenie korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.

Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej należy przyjąć, że reprezentacja to działalnie polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji i kontrahentów, uczestniczeniem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia.

Odnosząc powyższe do stanu przedstawionego we wniosku, należy stwierdzić, iż poniesione wydatki na zakup artykułów spożywczych takich jak kawa, herbata, ciastka, serwowane podczas przeprowadzanego szkolenia nie mają charakteru wydatków reprezentacyjnych, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy uznać, iż wydatki te są elementem standardowej obsługi szkoleń.

Reasumując - wydatki na poczęstunek dla uczestników szkolenia nie będą kosztami reprezentacji, o ile są wkalkulowane w cenę szkolenia oraz spełniają warunek określony w art. 22 ust. 1 cyt. ustawy tj. pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl