IPPB1/415-198/07-2/AŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-198/07-2/AŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007 r. (data wpływu 21 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu objęcia akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu objęcia akcji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z kapitałem zakładowym wynoszącym 250.000 zł. Kapitał własny wnioskodawcy wynosi wg bilansu na dzień 31 grudnia 2006 r. - 30.717.916,90 zł. Wspólnikami Wnioskodawcy są osoby fizyczne.

Wnioskodawca zamierza połączyć się w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.) ze spółką akcyjną, która jeszcze nie rozpoczęła działalności gospodarczej, w ten sposób, że spółką przejmującą będzie ta spółka akcyjna, a spółką przejmowaną - Wnioskodawca. Zgodnie z art. 499 § 2 pkt 3 k.s.h. wymagane jest dla celów połączenia ustalenie wartości majątku spółki przejmowanej. Wnioskodawca zamierza ustalić w planie połączenia, że wartość majątku spółki przejmowanej (wnioskodawcy) będzie zbliżona do kapitału własnego Wnioskodawcy. Mając na uwadze powyższe, spółka przejmująca dokona podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę zbliżoną do wartości kapitału własnego Wnioskodawcy. Tym samym wspólnicy wnioskodawcy obejmą w zamian za udziały Wnioskodawcy akcje w spółce przejmującej o łącznej wartości nominalnej przekraczającej znacznie wartość nominalną posiadanych udziałów w spółce przejmowanej (Wnioskodawcy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wnioskodawca lub spółka przejmująca wnioskodawcę zobowiązana będzie zgodnie z art. 41 ust. 5 w związku z art. 41 ust. 4, art. 41 ust. 1 i art. 30a ust. 1 pkt 4, a także art. 24 ust. 5 pkt 4, art. 24 ust. 6, art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru, obliczenia i wpłacenia zryczałtowanego podatku od przychodów wspólników w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o wpisie połączenia.

Zdaniem wnioskodawcy pomimo, że przedstawione zdarzenie przyszłe w odniesieniu do wspólników wnioskodawcy, mogłoby podlegać kwalifikacji podatkowej, polegającej na tym, że wartość nominalna akcji objętych przez wspólników wnioskodawcy w spółce przejmującej, uznana by została jako przychód z kapitałów pieniężnych, w formie przychodu z udziału w zyskach osób prawnych, ze względu na przeznaczenie dochodu odłożonego na kapitałach własnych Wnioskodawcy innych niż zakładowy, na podwyższenie kapitału zakładowego spółki przejmującej, to jednak zgodnie z przepisem szczególnym art. 24 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód ten nie będzie podlegał opodatkowaniu w momencie połączenia, a w momencie zbycia akcji.

Dlatego przychód wspólników powinien zostać zakwalifikowany do innego rodzaju przychodu z kapitałów pieniężnych, do których zastosowanie będą miały przepisy art. 30b, art. 45 ust. 1a pkt 1 i art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy. Dlatego też ani wnioskodawca, ani spółka przejmująca wnioskodawcę jako płatnik nie będzie zobowiązana do obliczenia, poboru i wpłaty podatku we właściwym terminie organowi podatkowemu zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 491 § 1 ustawy z dnia 5 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) spółki kapitałowe mogą łączyć się między sobą oraz ze spółkami osobowymi.

Natomiast w myśl art. 492 § 1 pkt 1 i 2 Kodeksu Spółek Handlowych może być dokonane:

1.

przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie),

2.

przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki).

Konsekwencją takiego połączenia jest tzw. sukcesja generalna określona w art. 494 § 1 k.s.h., zgodnie, z którym spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

Na gruncie prawa podatkowego zasada sukcesji generalnej została określona w art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek.

Zgodnie z zasadą określoną w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się: nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Artykuł 24 ust. 8 ww. ustawy określa szczególne zasady opodatkowania dochodu udziałowca (akcjonariusza) w związku z łączeniem spółek. Zgodnie z tym przepisem w przypadku połączenia lub podziału spółek kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 7, dochód (przychód) udziałowca (akcjonariusza) spółki przejmowanej lub dzielonej, stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością nominalną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną a wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek; przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej udziałowiec (akcjonariusz) ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:

1.

art. 22 ust. 1f - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny,

2.

art. 23 ust. 1 pkt 38 - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny,

3.

wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub pkt 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca (akcjonariusza) wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem; pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z planowanym połączeniem spółka przejmująca przejmie majątek spółki przejmowanej, łącząc się w spółkę akcyjną i wyda w zamian wspólnikom Wnioskodawcy swoje akcje. Dochód (przychód) poszczególnych udziałowców spółki przejmowanej, stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością nominalną akcji przydzielonych przez spółkę przejmującą a wydatkami na nabycie udziałów w spółce przejmowanej nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia spółek.

Skutki podatkowe przekształceń spółek - z punktu widzenia ich akcjonariuszy - regulują wyżej cytowane przepisy art. 24 ust. 8 ww. ustawy, z których wynika, że w przypadku połączenia spółek, dochód (przychód) akcjonariusza spółki przejmowanej, stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością nominalną akcji przydzielonych przez spółkę przejmującą, a wydatkami na nabycie (objęcie) akcji w spółce przejmowanej nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia.

Ustawodawca postanowił przesunąć opodatkowanie tego dochodu na moment, gdy dojdzie do odpłatnego zbycia akcji spółki powstałej w wyniku połączenia, co wynika z treści art. 24 ust. 8 ww. ustawy.

Reasumując - należy stwierdzić, iż w momencie połączenia - u żadnego udziałowca spółki przejmowanej nie powstanie dochód (przychód) do opodatkowania, a co za tym idzie, ani Wnioskodawca (spółka przejmowana), ani spółka przejmująca nie wystąpi w roli płatnika i w związku z tym nie będzie zobowiązana do obliczenia, poboru i wpłacenia podatku dochodowego.

Powołane przez Wnioskodawcę przepisy art. 41 ust. 5 w związku z art. 41 ust. 4, art. 41 ust. 1 i art. 30a ust. 1 pkt 4, a także art. 24 ust. 5 pkt 4, art. 24 ust. 6, art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy nie będą miały zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl