IPPB1/415-197/11-4/IF - Określenie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do przychodów ze sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub za pośrednictwem Internetu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-197/11-4/IF Określenie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do przychodów ze sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub za pośrednictwem Internetu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych uzupełnionym pismem (data nadania 24 maja 2011 r., data wpływu 27 maja 2011 r. złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-197/11-2/IF z dnia 12 maja 2011 r. (data nadania 13 maja 2011 r., data doręczenia 23 maja 2011 r.) w zakresie określenia stawki właściwej do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów ze sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia stawki właściwej do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów ze sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 1 stycznia 2010 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz jest pracownikiem etatowym w prywatnej firmie i jest to jego pierwsze źródło dochodów.

Obecny zakres działalności Wnioskodawcy obejmuje sprzedaż detaliczną na straganach i targowiskach (PKWiU 47.89.Z), a także pozostałą sprzedaż detaliczną (PKWiU 47.99.Z). Wnioskodawca sprzedaje energooszczędne źródła światła i oświetlenie oraz zamierza uruchomić sklep internetowy, także sprzedaż poprzez serwisy aukcyjne. Docelowo sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej i internet (PKWiU 47.91.Z) ma być przeważającym rodzajem działalności. Do obecnie prowadzonej sprzedaży Wnioskodawca stosuje 3% zryczałtowany podatek od przychodów zgodnie z art. 12 pkt 5b ustawy o zryczałtowany podatku dochodowym.

Pojawia się u Wnioskodawcy wątpliwości jaką stawką ryczałtu opodatkować sprzedaż poprzez internet. Interpretacje w tym zakresie różnią się w zależności od Urzędu Skarbowego - czasami stosuje się 3% zryczałtowany podatek traktując sprzedaż przez internet jak działalność usługową w zakresie handlu, a czasami 20% zryczałtowany podatek traktując sprzedaż przez internet jako wolny zawód.

Pismem z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.) Wnioskodawca doprecyzował, iż w złożonym wniosku o interpretację indywidualną podał symbole PKD, a nie PKWiU. Poniżej Wnioskodawca podał cały zakres prowadzonej działalności gospodarczej zarejestrowanej 10.12.2009 według PKD z 2007 r.:

47.19 - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach

47.81 - Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach

47.82 - Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach

47.89 - Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach

47.91 - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet

47.99 - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami

56.21 - Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)

56.29 - Pozostała usługowa działalność gastronomiczna

95.11 - Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych.

Wnioskodawca podał również symbole PKWiU według klasyfikacji obowiązującej od 1 stycznia 2011 r. odpowiadające produktom, które są sprzedawane w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej:

27.40.1 - Żarówki i elektryczne lampy wyładowcze; lampy łukowe

27.40.2 - Lampy i sprzęt oświetleniowy

27.40.3 - Pozostałe lampy i oprawy oświetleniowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Jaką stawkę ryczałtu Wnioskodawca powinien zastosować do sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet (PKD 47.91).

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet powinna być objęta 3% stawką ryczałtu.

W opinii Wnioskodawcy sprzedaż przez internet nie jest wolnym zawodem. W świetle przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym lista wolnych zawodów obejmuje: lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, pielęgniarki, położne, architektów, tłumaczy, nauczycieli. Nie zawiera ona natomiast profesji związanych z handlem.

Według Wnioskodawcy stawki ryczałtu w myśl ustawy zależą od rodzaju wykonywanej działalności, a nie sposobu jej prowadzenia, dlatego sprzedaż prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet jest tylko jedną z form prowadzenia sprzedaży detalicznej. Zastosowanie w tym przypadku 20% stawki ryczałtu byłoby niesprawiedliwe w stosunku do podmiotów prowadzących sprzedaż "tradycyjną" które objęte są 3% stawką ryczałtu.

Zastosowanie 20% stawki ryczałtu dla sprzedaży prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet byłoby niekonstytucyjne ponieważ zasady tworzenia prawa podatkowego nie dopuszczają sytuacji, w której wskutek niejasnych przepisów podatnik obciążany jest dodatkowymi obowiązkami, których ustawodawca nie przewidział, a które wynikają z wykładni dokonywanej przez organ podatkowy.

W orzecznictwie sądów administracyjnych, a także w projekcie nowelizacji Ordynacji Podatkowej prowadzonej przez Komisję Przyjazne Państwo zawarta jest zasada "in dubio pro tributario" - w razie wątpliwości na korzyść podatnika, oznaczającą nakaz rozstrzygania na korzyść podatnika, albo przynajmniej zakaz rozstrzygania na jego niekorzyść wszelkich wątpliwości faktycznych oraz prawnych. W związku z powyższym Wnioskodawca twierdzi, że w razie wątpliwości co do stawki ryczałtu jaka powinna być zastosowana przy sprzedaży internetowej powinno się zastosować 3% stawkę ryczałtu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 2011 r., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) i pkt 5 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy,

* 3,0% - przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 2011 r., "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa przetworzone, zatem aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. I tak według Słownika języka polskiego pod redakcją A. Więcek, Wydanie Naukowe PWN SA Warszawa 2005 str. 797, przetwarzać to: przerabiać, zmieniać, przekształcać.

Z przestawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika m.in., iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym - sprzedaż detaliczną na straganach i targowiskach, a także pozostałą sprzedaż detaliczną. Wnioskodawca sprzedaje energooszczędne źródła światła i oświetlenie oraz zamierza uruchomić sklep internetowy, także sprzedaż poprzez serwisy aukcyjne. Docelowo sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej i internet ma być przeważającym rodzajem działalności (PKD 47.91).

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli w wyniku czynności podjętych przez Wnioskodawcę nie dojdzie do przetworzenia nabytych przez niego rzeczy (towarów) w ww. rozumieniu, to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży nadal traktowane będą jako towary - odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z powyższym zastrzeżeniem, przychody uzyskane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej i Internet, stanowić będą przychody z działalności usługowej w zakresie handlu i podlegać będą opodatkowaniu 3% stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl