IPPB1/415-196/07-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-196/07-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2007 r. (data wpływu 20 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych należności zagranicznej wypłacanej żołnierzowi zawodowemu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych należności zagranicznej wypłacanej żołnierzowi zawodowemu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i jako żołnierz zawodowy został wyznaczony z dniem 1 sierpnia 2005 r. na mocy rozkazu Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (w imieniu Ministra Obrony Narodowej) - rozkaz Nr 00 Szefa Sztabu generalnego Wojska Polskiego z dnia 15 czerwca 2005 r.) do pełnienia służby poza granicami państwa na stanowisku podoficera prewencji (nr stanowiska w strukturach NATO: IS 002007700390- Międzynarodowa Policja Wojskowa) w dowództwie sił połączonych Północ, NATO (JFC HQ NORTH) w B. w Holandii, które zajmował będzie do dnia 31 lipca 2008 r. (t.j. na okres od dnia 1 sierpnia 2005 r. do dnia 31 lipca 2008 r.)

W czasie pełnienia służby wnioskodawca mieszka w Holandii wraz z rodziną i otrzymuje na podstawie art. 71 ustawy a dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 179, poz. 1750 z późn. zm.) comiesięczne uposażenie (wynagrodzenie za pracę w złotówkach na konto krajowe - w Polsce) oraz od dnia objęcia stanowiska (tj. 1 sierpnia 2005 r.) na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia MON z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1698) comiesięczną należność zagraniczną w walucie euro na konto zagraniczne w Holandii).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy należność zagraniczna wypłacona żołnierzom zawodowym wyznaczonym do pełnienia służby poza granicami państwa na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wolna od podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, należność zagraniczna wypłacana żołnierzom wyznaczonym do służby poza granicami państwa na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna jest od podatku dochodowego od osób fizycznych ponieważ wyznaczenie żołnierza zawodowego do pełnienia służby w strukturach dowodzenia NATO ma na celu wzmocnienie sił państw sojuszniczych współpracujących w ramach NATO, przy czym zwolnienie nie ma zastosowania do uposażenia i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na zajmowanym stanowisku służbowym.

Wnioskodawca na poparcie swojego stanowiska powołuje się na:

- postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Urzędu Skarbowego w Przeworsku sygn. Akt US.I/1-415/1/07 z dnia 21 lutego 2007 r. który uznał, iż "należność zagraniczna wypłacana żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do służby poza granicami państwa na podstawie art. 21 ust, 1 pkt 83 ustawy (...) korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych",

* uzasadnienie wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego sygn. Akt II FSK 163/06, w którym szczegółowo określono m.in. strony podmiotowe i przedmiotowe zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy. W uzasadnieniu czytamy m.in. " iż z dniem 1 stycznia 2003 r. zakres powyższego zwolnienia uległ rozszerzeniu na wszystkie składniki należności pieniężnych otrzymywanych przez określone w przepisie osoby, w okresie w jakim pełnią służbę poza granicami państwa (...) żołnierz w trakcie zagranicznej służby zachowuje przez czas jej trwania swoje dotychczasowe uposażenie przysługujące mu w kraju, a oprócz tego otrzymuje dodatkowe należności pieniężne, związane z faktem odbywania służby poza granicami państwa takie jak np. należność zagraniczna. Ustawodawca określając zakres zwolnienia wskazuje jednoznacznie na należności pieniężne, nie wymienia natomiast uposażenia. Uposażenie jest opodatkowane jako przychód ze stosunku służbowego i nie obejmuje go zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 83 tej ustawy..."

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 83 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej, pracownikom jednostek wojskowych, jednostek policyjnych i jednostek organizacyjnych Straży Granicznej użytych poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, a także należności pieniężne wypłacone policjantom, żołnierzom, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej i pracownikom, pełniącym funkcje obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych; zwolnienie nie ma zastosowania do wynagrodzeń za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby na ostatnio zajmowanym w kraju stanowisku służbowym.

Z treści ww. przepisu wynika zatem, że zastosowanie powyższego zwolnienia uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch przesłanek:

* wypłacone należności pieniężne muszą być bezpośrednio związane z użyciem wymienionych w tym przepisie osób poza granicami państwa,

* należności te muszą wynikać z celów określonych w zwolnieniu.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku jako żołnierz zawodowy otrzymuje Pan należność zagraniczną na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1698 z późn. zm.).

Na podstawie tego przepisu natomiast należność zagraniczną otrzymuje żołnierz, o którym mowa w § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia tj. żołnierz wyznaczony na stanowisko służbowe w:

* polskim przedstawicielstwie wojskowym przy organizacji międzynarodowej oraz przy międzynarodowych strukturach wojskowych,

* organizacji międzynarodowej i międzynarodowych strukturach wojskowych,

* jednostce organizacyjnej podległej ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mającej siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej "placówką zagraniczną".

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa przez żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe albo skierowanych poza granice państwa należy rozumieć:

1.

żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w:

a.

polskich przedstawicielstwach wojskowych przy organizacjach międzynarodowych oraz przy międzynarodowych strukturach wojskowych,

b.

organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych,

c.

jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "placówkami zagranicznymi";

2.

żołnierzy zawodowych skierowanych:

a.

w charakterze obserwatorów wojskowych lub osób posiadających status obserwatora wojskowego do misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,

b.

do kwater głównych, dowództw i sztabów misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,

c.

do pełnienia służby w składzie jednostek wojskowych użytych poza granicami państwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117) w celu udziału w:

- konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,

- misji pokojowej,

- akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,

d.

do pełnienia służby w składzie jednostek wojskowych, których pobyt poza granicami państwa zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w lit. c), ma na celu udział w:

- szkoleniach i ćwiczeniach wojskowych,

- akcjach ratowniczych, poszukiwawczych lub humanitarnych,

- przedsięwzięciach reprezentacyjnych.

Powyższy przepis zatem wyraźnie wymienia dwie różne grupy żołnierzy zawodowych. Żołnierze, o których mowa w pkt 1 tego paragrafu i do których Pan się również zalicza, to nie żołnierze zawodowi skierowani w charakterze obserwatorów wojskowych lub osób posiadających status obserwatora wojskowego do misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych lub do pełnienia służby w składzie jednostek wojskowych użytych poza granicami państwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117) w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Przepisy dotyczące zwolnień podatkowych jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, nie mogą być natomiast przedmiotem wykładni rozszerzającej i powinny być one ściśle interpretowane.

W świetle powyższego, nie wszystkie kategorie żołnierzy zawodowych, o których mowa w § 2 ww. rozporządzenia, odpowiadają jednocześnie zakresowi art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, należność zagraniczna wypłacana żołnierzowi zawodowemu na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1698 z późn. zm.) nie stanowi należności pieniężnej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych i nie jest wolna od podatku dochodowego na podstawie tego przepisu.

W związku z powyższym, należy uznać że wnioskodawcy nie przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanej przez wnioskodawcę interpretacji przepisów prawa wydanej przez Urząd Skarbowy w Przeworsku jak i wyroku NSA należy stwierdzić, iż orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl