IPPB1/415-194/09-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-194/09-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych przez Krajową Izbę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych przez Krajową Izbę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Krajowa Izba (dalej jako: "K" lub Wnioskodawca") jest samorządem zawodowym zrzeszającym biegłych rewidentów powołanym na mocy ustawy z dnia 19 października 1991 r. o badaniu i ogłaszaniu sprawozdań finansowych oraz biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U. Nr 111, poz. 480 z roku 1991). 13 października 1994 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił odrębną ustawę o biegłych rewidentach i ich samorządzie, poświęconą wyłącznie sprawom samorządu zawodowego.

Zgodnie z przepisami powyższej ustawy Krajowa Izba jest niezależna w wykonywaniu swoich zadań i działa na podstawie przepisów ustawy oraz postanowień statutu. Przynależność do Krajowej Izby jest obowiązkowa i powstaje po wpisaniu do rejestru biegłych rewidentów.

Zgodnie z art. 19 powyższej ustawy K. posiada osobowość prawną.

Statut K. wskazuje, iż organami Wnioskodawcy są:

* Krajowy Zjazd - organ stanowiący K.,

* Krajowa Rada - organ stanowiący K.,

* Krajowa Komisja - organ nadzorująco - kontrolny K.,

* Krajowy Sąd - organ nadzorująco - kontrolny K.,

* Krajowy Rzecznik - organ nadzorująco - kontrolny K.,

* Krajowa Komisja N. - organ nadzorująco - kontrolny K.,

* oraz inne komisje Krajowej Rady jako również organy nadzorująco - kontrolne.

Członkom poszczególnych organów wypłacane są wynagrodzenia m.in. z następujących tytułów:

a.

Wynagrodzenia z tytułu udziału w posiedzeniach (wypłacane na rzecz członków Krajowej Rady, Krajowa Komisji, Krajowej Komisji N., Krajowego Sądu oraz Komisji Krajowej Rady),

b.

Wynagrodzenia z tytułu narady wypłacane dla Krajowego Rzecznika oraz członków Krajowego Sądu.

Powyższe wynagrodzenia wypłacane są z tytułu powołania do pełnienia danej funkcji na posiedzeniach i naradach, niezależnie od faktycznie wykonanych czynności.

a.

Wynagrodzenie za prowadzenie spraw, w szczególności dotyczących wniosków o aplikacje, weryfikacje odwołań i dokumentów (wypłacane na rzecz członków Komisji Egzaminacyjnych), wizytacji podmiotów (wypłacane na rzecz członków Krajowej Komisji N.), rozpatrywanie spraw przez Krajowego Rzecznika.

b.

Wynagrodzenie za sprawowanie nadzoru przez członków Krajowej Komisji Nadzoru.

c.

Wynagrodzenie za sporządzanie opinii przez członków Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, Krajowego Rzecznika oraz członków komisji Krajowej Rady.

d.

Wynagrodzenie z tytułu reprezentacji Izby przez członków Komisji Międzynarodowej Krajowej Rady w gremiach międzynarodowych.

Powyższe wynagrodzenia są wypłacane z tytułu dokonywania określonych czynności w ramach umocowania poszczególnych osób, na podstawie odrębnych umów określających zakres dokonywanych czynności, zawieranych z poszczególnymi osobami pełniącymi dane funkcje.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wynagrodzenia, o których mowa w pkt a) i b) z tytułu udziału w posiedzeniach i naradach:

- Krajowej Rady jako organu stanowiącego, - Komisji Egzaminacyjnej jako jednej z komisji K., - Komisji Rewizyjnej jako organu nadzorująco - kontrolnego,

- Krajowej Komisji N. jako organu nadzorująco - kontrolnego,

- Krajowego Sądu, w tym wypłacane na rzecz Krajowego Rzecznika jako organu wykonującego role kontrolne, analogiczne jakie spełniają komisje K.,

- oraz innych komisji Krajowej Rady

stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwalifikowane jako przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 powyższej ustawy).

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym do powyższych przychodów (pyt. nr 1) powinno stosować się koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 - 111,25 PLN miesięcznie, nie więcej niż 1 335 PLN rocznie, bez względu na ilość tytułów wypłat w miesiącu, a w przypadku gdy dany członek organu uzyskuje tego samego rodzaju przychody od innego podmiotu lub uzyskuje od Wnioskodawcy przychody z tytułu innych stosunków prawnych, koszty uzyskania przychodów nie mogą przekraczać łącznie 2 002,05 PLN zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym jest on zobowiązany do potrącania powyższych kosztów (pyt. nr 2) przy poborze zaliczki z tytułu wypłacanego wynagrodzenia na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednocześnie wykazania wartości potrąconych kosztów w Informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

4.

Czy wynagrodzenia z tytułów, o których mowa w pkt c), d), e), f) wypłacane na podstawie umów zlecenia zawieranych z członkami poszczególnych organów Wnioskodawcy stanowią przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

5.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym do wynagrodzeń z tytułu zawartych umów zlecenia, o których mowa powyżej stosuje się koszty uzyskania przychodów wysokości 20% na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednocześnie wykazuje wartości potrąconych kosztów w Informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca, uważa iż w odniesieniu do:

Ad. 1.

Zgodnie z ustawą o biegłych rewidentach i ich samorządzie Krajowa Rada ma szereg kompetencji stanowiących które obejmują m in.

* Ustanawianie norm wykonywania zawodu biegłego rewidenta

* Uchwalanie wymagań kwalifikacyjnych oraz programów i zasad przeprowadzania egzaminów na biegłych rewidentów,

* Podejmowanie uchwało wpisie do rejestru i na listę

* Uchwalanie regulaminu postępowania dyscyplinarnego wobec biegłych rewidentów

Biorąc pod uwagę powyższe Krajowa Rada jest organem stanowiącym K.

Pozostałe organy wymienione w pytaniu nr 1 czyli Krajowa Komisja, Krajowy Sąd, Krajowy Rzecznik, Krajowa Komisja N. oraz inne komisje Krajowej Rady są organami kontroli wewnętrznej wypełniającymi przede wszystkim funkcje nadzorująco - kontrolne.

W świetle powyższego wynagrodzenie wypłacane na rzecz członków wszystkich powyższych organów z tytułu udziału w posiedzeniach i odpowiednio naradach powinno być kwalifikowane zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychodów otrzymywanych przez osoby niezależnie od sposobu ich powoływania należące do składów zarządów rad nadzorczych komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zadaniem Wnioskodawcy zgodnie z wykładnią gramatyczną i celowościową art. 13 pkt 7 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby niezależnie od sposobu ich powoływania należące do składów zarządów rad nadzorczych komisji i organów stanowiących.

Powyższe zostało potwierdzone również w piśmiennictwie - pismo z dnia 7 listopada 2006 r. Izby Skarbowej w Rzeszowie - IS.I/1-42171/20/06 w którym zawarto stwierdzenie iż zaliczenie określonego świadczenia do przychodów otrzymywanych w związku z członkostwem w zarządzie, komisji, organie stanowiącym osoby prawnej wyklucza możliwość uznania go za przychód związany z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich przychody członków walnego zgromadzenia zarządu i komisji izb rolniczych z tytułu uczestnictwa w nich stanowią przychód określony w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zaś w punkcie 5 tego artykułu

Jak również w Komentarzu Jacka Kulickiego - "Działalności wykonywane osobiście - przychody członków zarządu rad nadzorczych, komisji i innych organów stanowiących osób prawnych" - zgodnie z którym: Postanowienia art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f. dotykają członków organów wykonawczych, nadzorczych lub stanowiących każdej osoby prawnej, bez względu na status tej osoby strukturę własności jej formę organizacyjną, sposób powoływania członków tych organów".

Ze względu na charakter funkcji jakie pełnią poszczególne organy K. w opinii Wnioskodawcy wszystkie organy wymienione w pytaniu 1 są organami wskazanymi w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym wynagrodzenie uzyskiwane przez członków przedmiotowych organów będzie traktowane jako przychód z działalności wykonywanej osobiście jako przychody otrzymywane przez osoby niezależnie od sposobu ich powoływania należące do składu zarządów rad nadzorczych komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Ad 2

W świetle art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 określa się w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 (czyli w wysokości 111,25 PLN miesięcznie a za rok podatkowy nie więcej niż 1 335 PLN), a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu ale z tytułu kilku stosunków prawnych w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2 (czyli nie mogą one przekroczyć łącznie 2 002, 05 PLN za rok podatkowy).

Biorąc pod uwagę powyższe koszty uzyskania przychodów z tytułu udziału w posiedzeniach i naradach organów K. osiągane przez członków poszczególnych organów wynoszą 111,25 PLN miesięcznie niezależnie od liczby wypłat wynagrodzeń w danym miesiącu w przypadku gdy dany członek uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku prawnego.

Ad. 3

Zgodnie z art. 41 ust. 1ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby prawne, które dokonują świadczeń z tytułu działalności o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz potrącane przez płatnika w danym miesiącu składki, najniższą stawkę podatkową określoną w skali o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zatem zdaniem Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu powinny być uwzględniane przy obliczaniu przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń otrzymywanych przez osoby należące do składów organów K.

Biorąc pod uwagę powyższe w opinii Wnioskodawcy jest on zobowiązany do potrącania powyższych kosztów przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych wynagrodzeń oraz wykazywania wysokości potrąconych kosztów w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 4

Zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy uważa się również przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów o których mowa w pkt 9.<

W pkt 9, o którym mowa powyżej, określone zostały przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż przedmiotowe wynagrodzenia nie są wypłacane w związku z wykonywaną przez dane osoby działalnością gospodarczą K. jako osoba prawna zawiera z członkami wskazanych organów umowy cywilnoprawne, które nie są zawierane w ramach prowadzonej przez członków organów działalności gospodarczej. Przychody uzyskiwane na podstawie przedmiotowych umów nie stanowią również przychodów o których mowa w pkt 9 art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż przychody wypłacane przez K. na podstawie umów zlecenia kwalifikowane powinny być jako przychody, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy.

Ad. 5

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych m.in. w art. 13 pkt 8 - określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Uwzględniając powyższe zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do tych wynagrodzeń wypłacanych z tytułu zawieranych umów cywilnoprawnych z członkami poszczególnych organów K. zastosowanie znajdą koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% obliczone od przychodu pomniejszonego o potrącone w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy jest on obowiązany do wykazania wartości potrąconych kosztów w Informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl