IPPB1/415-193/09-2/IF - Prowadzenie niepublicznego przedszkola - zwolnienie z opodatkowania i obowiązku odprowadzania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-193/09-2/IF Prowadzenie niepublicznego przedszkola - zwolnienie z opodatkowania i obowiązku odprowadzania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów z prowadzenia niepublicznego przedszkola oraz odprowadzania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów z prowadzenia niepublicznego przedszkola oraz odprowadzania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna rozszerzył w 2007 r. działalność gospodarczą prowadzoną na zasadach ogólnych o niepubliczne przedszkole zarejestrowane w ewidencji Urzędu Miasta Z. Działalność przedszkola jest prowadzona na terenie zakupionej nieruchomości wraz z budynkiem po przeprowadzeniu generalnego remontu. Z uwagi na duże wydatki i organizację przedszkola, rok 2007 w rozliczeniu zamknął się stratą. Działalność gospodarcza i działalność przedszkola są prowadzone od chwili rozszerzenia w jednej książce przychodów i rozchodów. Od stycznia 2008 r. działalność przedszkola jest dotowana przez U. M. Z. Otrzymana dotacja jest zapisana w książce przychodów i rozchodów po stronie wydatków ze znakiem ujemnym (korekta) co pomniejsza koszty uzyskania przychodów, gdyż wydatki sfinansowane z tej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Od uzyskanych dochodów w poszczególnych miesiącach Wnioskodawca odprowadził zaliczki na podatek dochodowy. Księgowanie faktur do książki przychodów i rozchodów w poszczególnych miesiącach odbywały się zgodnie z ich datą wpływu.

Wnioskodawca nadmienia, iż w tym przypadku istnieje możliwość rozdzielenia - ustalenia wysokości przychodów i wydatków z działalności oświatowej i pozaoświatowej.

W 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął rozbudowę przedszkola o dodatkowe sale lekcyjne i zaplecze socjalne, biurowe oraz kuchenne. Z dniem 29 stycznia 2009 r. Wnioskodawca zlikwidował działalność pozaoświatową i prowadzi tylko przedszkole, zaś miesięczne zaliczki na podatek dochodowy odprowadza nadal. Działalność przedszkola finansowana jest z wpłat czesnego, dotacji Urzędu Miasta Z., dobrowolnych darowizn i zapisów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w myśl art. 21 ust. 1 pkt 36 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ustawy o systemie oświaty, tylko przy prowadzonej działalności oświatowej t. j. przedszkola, obowiązkiem Wnioskodawcy jest odprowadzanie miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego, czy może po jego zakończeniu następuje obowiązek zapłaty podatku.

2.

Czy dochód z tej działalności jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z przedstawionymi aktami prawnymi, prowadząc tylko niepubliczne przedszkole, nie ma on obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego.

Według Wnioskodawcy uzyskany dochód z tej działalności jest zwolniony z opodatkowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67 poz. 329 z późn. zm.) system oświaty obejmuje m.in.:

1.

przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne,

2.

szkoły:

a.

podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b.

gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

c.

ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,

d.

artystyczne.

Stosownie do treści art. 3 pkt 1 powołanej ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Przechodząc na płaszczyznę prawa podatkowego należy podnieść, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

W myśl art. 21 ust. 7 pkt 1 powołanej ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się wydatki na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły.

Tak więc zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych będzie podlegał dochód z działalności polegającej na prowadzeniu przedszkola w części przeznaczonej na cele przedszkola. Będzie to dochód przeznaczony na wydatki na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia przedszkola, o ile te wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Pozostały dochód, a więc jego część nieprzeznaczona na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia przedszkola, będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 27 powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy osiągający dochody:

1.

z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14,

2.

z najmu lub dzierżawy

*

są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W myśl art. 44 ust. 3 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne. Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 3f, ustala się w następujący sposób:

1.

obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,

2.

zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w art. 26, 27 i 27b,

3.

zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.

Stosownie do art. 44 ust. 6 ww. ustawy zaliczki miesięczne od dochodów wymienionych w ust. 1, za okres od stycznia do listopada, uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego (...).

Zgodnie z art. 24a ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne (...), wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, (...), z zastrzeżeniem ust. 3 i 5 (zastrzeżenia te nie dotyczą przedmiotowego stanu faktycznego), albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Z wyżej przytoczonego przepisu wynika, iż Wnioskodawca jest obowiązany do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Obowiązek ten dotyczy przychodów i kosztów mających wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku. Przychody i koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym, nie muszą być w Księdze ujmowane.

W związku z powyższym, w Księdze tej nie będzie Wnioskodawca musiał uwzględniać przychodów i kosztów, w części w jakiej przeznaczone będą one (przychody) lub ponoszone (koszty) na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia przedszkola. Co do pozostałych przychodów i kosztów to będą one musiały być wprowadzone do Księgi.

Reasumując w świetle opisanego we wniosku stanu faktycznego i powołanych przepisów należy stwierdzić, iż zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych będzie podlegał dochód z działalności polegającej na prowadzeniu przedszkola niepublicznego tylko w części przeznaczonej na cele tego przedszkola zgodnie z ww. wykładnią, natomiast pozostały dochód będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca będzie również obowiązany bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według określonych przepisami prawa zasad od tej części dochodu, która podlega opodatkowaniu. W składanych zeznaniach podatkowych winny być wykazywane tylko dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona w dniu 20 marca 2009 r. opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w wysokości 45 zł, różnica w kwocie 5 zł zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na rachunek bankowy podany we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl