IPPB1/415-191/13-8/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-191/13-8/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) złożonym na wezwanie z dnia 3 kwietnia 2013 r. Nr IPPP1/443-123/13-2/AS, Nr IPPB1/415-191/13-2/MT, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od roku 1998 Wnioskodawczyni prowadzi działalność polegającą na wynajmie lokali własnych na nieruchomości składającej się z gruntu oraz budynku, położonych w O., która stanowi ustawową wspólność małżeńską.

W roku 2011, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawczyni zakupiła (jako ustawową wspólność majątkową małżeńska) grunt w miejscowości Wicie z zamiarem budowy budynku z pokojami na wynajem wakacyjny, krótkoterminowy. W 2012 r. Wnioskodawczyni wybudowała w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (jako ustawową wspólność majątkową małżeńska) budynek z pokojami na wynajem wakacyjny, krótkoterminowy. Wnioskodawczyni odliczała w trakcie budowy podatek naliczony od faktur związanych z budową, a budynek jako środek trwały będzie amortyzowała.

Ze względu na odległość 500 km pomiędzy nieruchomościami (miejscami prowadzenia działalności gospodarczej) i wynikające z tego tytułu problemy z właściwym zarządzaniem Wnioskodawczyni chce przekazać zorganizowaną część przedsiębiorstwa pod nazwą D. swojemu mężowi do wykorzystania w jego działalności gospodarczej. W zakres nieodpłatnego przekazania majątku do prowadzenia działalności gospodarczej wejdą przede wszystkim: grunt, budynek, wyposażenie, nazwa, logo, baza klientów, baza dostawców, umowy z dostawcami mediów i usług oraz wszystkie zobowiązania związane z D., a w szczególności kredyt zaciągnięty przez Wnioskodawczynię na jego budowę.

Na podstawie ewidencji prowadzonej w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do przekazywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Mąż Wnioskodawczyni będzie w stanie kontynuować działalność tylko w oparciu o nabyte składniki majątkowe, tzn. że przekazywany majątek będzie wyodrębniony organizacyjnie i funkcjonalnie.

Dotychczas nie doszło do nieodpłatnego przekazania na rzecz męża Wnioskodawczyni zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Majątek ten należy do małżeńskiej ustawowej wspólnoty majątkowej Planowane przekazanie nastąpi na podstawie dwustronnego protokołu przekazania majątku do używania w prowadzonej działalności gospodarczej pomiędzy małżonkami.

Przejęcie kredytu dotyczy przekazania przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności, po przejęciu protokolarnym przez męża, rat kapitałowych i odsetek od kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawczynię na zakup gruntu i budowę budynku oraz zakup wyposażenia.

Pismem z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 23 maja 2013 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego informując, iż wykreślenie kredytu - rat kapitałowych (amortyzacji) i odsetek od kredytu zaciągniętego przez Nią na zakup gruntu i budowę budynku oraz zakup wyposażenia z kosztów prowadzonej działalności dotyczy momentu od przekazania przez Wnioskodawczynię, po przejęciu protokularnym przez Jej męża zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą D.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zespół składający się z działki gruntu oraz budynku wraz z wyposażeniem pod nazwą D. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

2.

Jakie skutki podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych spowoduje nieodpłatne przekazanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą D. z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej do nowoutworzonej działalności gospodarczej prowadzonej przez męża.

3.

Jakie skutki podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług spowoduje nieodpłatne przekazanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą D. z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej do nowoutworzonej działalności gospodarczej prowadzonej przez jej męża.

4.

Czy opisany przez Wnioskodawczynię sposób określenia wartości początkowej zasobów zorganizowanej części przedsiębiorstwa pod nazwą D. oraz sposób przekazania są prawidłowe.

5.

Czy prawidłowe jest wykreślenie z kosztów prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej kosztów obsługi kredytu, po przekazaniu nieodpłatnym na rzecz męża który posłużył do sfinansowania budowy i zakupu wyposażenia D....

Odpowiedź na pytanie Nr 5 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odnośnie pytania Nr 1, Nr 2, Nr 3 i Nr 4 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad: 5

Wszystkie koszty służące zachowaniu, zabezpieczeniu zasobów przedsiębiorstwa stanowią koszty podatkowe. Koszty pozostające w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu są kosztami podatkowymi. Koszty obsługi kredytów, które posłużyły sfinansowaniu budowy i zakupów wszystkich zasobów przedsiębiorstwa D. stanowią koszty podatkowe. Wykreślenie z kosztów podatkowych wydatków na obsługę kredytu, który posłużył do sfinansowania inwestycji, po przekazaniu mężowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;

* musi być należycie udokumentowany.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów.

I tak w myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów) (...).

Stosownie natomiast do treści art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).

Stosownie natomiast do treści art. 23 ust. 1 pkt 33 ww. ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów również odsetki, prowizje i różnice kursowe od pożyczek (kredytów) zwiększające koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.

Przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uzależniają możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów, wydatków poniesionych na spłatę opłat, prowizji i odsetek bankowych przeznaczonych na sfinansowanie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, od klasyfikacji czy nazwy kredytów stosowanych przez instytucje finansowe, jak również od rodzaju zaciągniętego kredytu. Warunkiem uznania za koszt uzyskania przychodów, opłat, prowizji i odsetek od kredytu jest fakt ich zapłacenia oraz istnienie związku przyczynowo-skutkowego między kredytem, a przychodem z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 22 ust. 1 tej ustawy. Decydujące znaczenie dla ustalenia możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ma więc faktyczne przeznaczenie kredytu. Istotne dla oceny, czy ponoszone wydatki spełniają kryterium związku z uzyskiwanym przychodem z działalności gospodarczej, jest np. to, czy składniki majątku nabyto do majątku przedsiębiorstwa, co znajduje odzwierciedlenie w ewidencji środków trwałych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza nieodpłatnie przekazać swojemu mężowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Wraz ze wszystkimi składnikami wchodzącymi w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa mąż Wnioskodawczyni przejmie również kredyt zaciągnięty przez Nią na zakup gruntu i budowę budynku oraz zakup wyposażenia.

Reasumując mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż od momentu przekazania na rzecz męża zorganizowanej części przedsiębiorstwa wraz z kredytem, który posłużył sfinansowaniu zakupu gruntu i budowy budynku oraz zakupu wyposażenia wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni powinna zaprzestać ujmowania w kosztach uzyskania przychodów kosztów obsługi tego kredytu, albowiem koszty te nie będą już kosztami związanymi z prowadzeniem przez Nią pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl