IPPB1/415-186/09-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-186/09-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wycofania nieruchomości z majątku spółki jawnej do majątku osobistego wspólnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wycofania nieruchomości z majątku spółki jawnej do majątku osobistego wspólnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

1.

Osoba fizyczna zamieszkała na terytorium Polski ("Wnioskodawca") jest wspólnikiem spółki jawnej, która prowadzi - na terenie Polski - pozarolniczą działalność gospodarczą ("Spółka Jawna"). Wnioskodawca posiada 50% udział w Spółce Jawnej.

2.

Drugim wspólnikiem Spółki Jawnej jest osoba fizyczna, zamieszkała na terytorium Polski, która pozostaje w związku małżeńskim (na zasadach wspólności ustawowej) ("Wspólnik"), który również posiada 50% udział w Spółce Jawnej.

3.

Spółka Jawna powstała w wyniku przekształcenia - na podstawie art. 26 § 4 Kodeksu Spółek Handlowych - spółki cywilnej (w której Wspólnik i Wnioskodawca mieli po 50% udziałów), ("Spółka Cywilna").

4.

W dniu 21 grudnia 2000 r., Wnioskodawca i Wspólnik, działający jako wspólnicy Spółki Cywilnej nabyli do Spółki Cywilnej - prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz własność budynku znajdującego się na nieruchomości ("Nieruchomość 1"). W dniu 22 kwietnia 2004 r., Spółka Jawna kupiła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego, do którego to lokalu została, w dniu 27 kwietnia 2004 r., na rzecz Spółki Jawnej ustanowiona - odrębna własność lokalu ("Nieruchomość 2"). Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2 są wykazane w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także w bilansie Spółki Jawnej.

5.

Obecnie Wnioskodawca i Wspólnik planują wycofanie Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2 ze Spółki Jawnej do majątku osobistego Wnioskodawcy i Wspólnika (na zasadzie współwłasności ułamkowej), przy czym wielkość udziałów Wnioskodawcy oraz Wspólnika we własności (prawie wieczystego użytkowania) Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2, będzie odpowiadała udziałowi Wnioskodawcy oraz Wspólnika w Spółce Jawnej.

6.

Po wycofaniu Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2 ze Spółki Jawnej do majątku osobistego, Wnioskodawca, Wspólnik i spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ("Spółka z o.o.") planują utworzenie spółki komandytowej ("Spółka Komandytowa"), gdzie Wnioskodawca i Wspólnik będą komandytariuszami, a ich udział w Spółce Komandytowej wyniesie po 47%, podczas gdy komplementariuszem zostanie Spółka z o.o. z udziałem 6%.

7.

Po utworzeniu Spółki Komandytowej, Wnioskodawca i Wspólnik zamierzają nieodpłatnie użyczyć Nieruchomość 1 na rzecz Spółki Komandytowej. W okresie nieodpłatnego użyczenia Nieruchomości 1 na rzecz Spółki Komandytowej: (i) udział Wnioskodawcy oraz Wspólnika we własności (prawie wieczystego użytkowania) Nieruchomości 1, będzie wynosił 50%, a (ii) udział Wnioskodawcy i Wspólnika w Spółce Komandytowej, będzie wynosił po 47%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT - wycofanie Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2 ze Spółki Jawnej, prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą do majątku osobistego (tj. majątku nie związanego z działalnością gospodarcza) Wnioskodawcy (wspólnika Spółki Jawnej), nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku PIT.

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT - nieodpłatne użyczenie Nieruchomości 1 na rzecz Spółki Komandytowej, nie powoduje powstania przychodu w podatku PIT u Wnioskodawcy oraz u Wspólnika.

Odpowiedź na pytanie nr 1 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Wniosek w zakresie pytania nr 2 zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 1:

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT - wycofanie Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2 ze Spółki Jawnej, prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą do majątku osobistego (tj. majątku nie związanego z działalnością gospodarcza) Wnioskodawcy (wspólnika Spółki Jawnej), nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku PIT.

Artykuł 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT stanowi, iż "przychodem z działalności gospodarczej są również: przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy < art. 14> ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio."

W sytuacji wycofania Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2 z majątku Spółki Jawnej do majątku osobistego Wnioskodawcy dochodzi, co prawda, do utraty przez Spółkę Jawnej własności (prawa wieczystego użytkowania) Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2 na rzecz majątku osobistego (tj. majątku nie związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą) Wnioskodawcy, jednakże w świetle braku podmiotowości podatkowej Spółki Jawnej w podatku dochodowym (art. 1 ustawy o PIT oraz art. 1 ustawy o CIT), czynność taka nie powoduje przesunięcia majątkowego pomiędzy "podatnikami" w rozumieniu art. 1 ustawy o PIT. Brak jest również odpłatności takiego przesunięcia majątkowego (ewentualne zbycie nie ma charakteru odpłatnego). Dodatkowo należy wskazać, iż wielkość udziałów Wnioskodawcy i Wspólnika we własności (prawie wieczystego użytkowania) Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2, będzie odpowiadała udziałowi Wnioskodawcy i Wspólnika w Spółce Jawnej.

Artykuł 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT stanowi, iż "przepisów < art. 10> ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia: składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat."

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, za "odpłatne zbycie", które skutkuje powstaniem przychodu w podatku PIT - należy uznać wyłącznie odpłatne zbycie składników majątku, które zostały wycofane z działalności gospodarczej (Nieruchomości 1 lub Nieruchomości 2), dokonane przed upływem 6 lat pomiędzy: (i) pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności oraz (Ii) dniem ich odpłatnego zbycia. Natomiast, w przedmiotowym stanie faktycznym planowana operacja nie nosi cech zbycia, jak również pozbawiona jest ona przymiotu "odpłatności".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl