IPPB1/415-171/14-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-171/14-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2014 r. (data wpływu 18 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej usług fryzjerskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej usług fryzjerskich.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza otworzyć działalność jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie usług fryzjerskich (według klasyfikacji PKD 2007 przewidywana przeważająca działalność Wnioskodawcy mieści się pod kodem 96.02.Z i obejmuje: mycie, obcinanie i układanie, czesanie, suszenie, farbowanie, prostowanie włosów, wykonywanie trwałej ondulacji oraz podobne czynności świadczone dla mężczyzn i kobiet, golenie i przycinanie brody, masaż twarzy, manicure i pedicure, robienie makijażu itp., oraz pozostałe zabiegi kosmetyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane).

Po złożeniu wniosku i uzyskaniu decyzji o opodatkowaniu działalności w formie karty podatkowej, Wnioskodawca planuje świadczyć samodzielnie usługi fryzjerskie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Wnioskodawca rozważa także, rozpoczęcie świadczenia usług fryzjerskich na rzecz klientów spółki z o.o., zainteresowanej taką formą współpracy z Wnioskodawcą. Klienci spółki z o.o., na rzecz których świadczone będą usługi fryzjerskie są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Wykonanie usług zleconych przez sp. z o.o. na rzecz jej klientów zostanie potwierdzone wystawieniem rachunku dla sp. z o.o.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nawiązanie współpracy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością polegające na przyjęciu zlecenia wykonywania usług fryzjerskich dla wskazanych klientów tej spółki stanowi podstawę utraty możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Artykuł 23 Ustawy wskazuje, iż zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do Ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do Ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Po lekturze przepisów Ustawy w przedmiotowym zakresie oraz podanych poniżej interpretacji podatkowych - Wnioskodawca wnioskuje, że nawiązanie współpracy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością polegające na przyjęciu zleceń wykonywania usług fryzjerskich dla wskazanych klientów tej spółki, nie stanowi podstawy do utraty możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

1. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 lutego 2013 r., sygn. ITPB1/415-1235a/12/HD;

2. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 27 listopada 2009 r., sygn. ILPB1/415-952/09-2/AK;

3. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 listopada 2007 r., sygn. ITPB1/415-308/07/HDO;

4. Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 16 stycznia 2007 r., US.I-1.415/14/2006;

5. Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legionowie z dnia 13 września 2005 r., sygn. 1409/PDG/415-13/05/MJ;

6. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 września 2013 r., sygn. IPPB1/415-648/13-2/IF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi fryzjerskie zostały sklasyfikowane pod poz. 86 i 87 załącznika Nr 3 do ww. ustawy. Zakres tych usług obejmuje "strzyżenie, upinanie i fryzowanie włosów. Strzyżenie oraz pielęgnacja zarostu (brody, wąsów). Golenie twarzy i głowy. Farbowanie i rozjaśnianie włosów. Farbowanie wąsów i brody. Farbowanie brwi i rzęs, regulowanie brwi. Komputerowy dobór fryzur. Wykonywanie masażu twarzy i głowy, z wyjątkiem masaży leczniczych. Usługowe ostrzenie brzytew. Usługowy wyrób peruk."

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność w zakresie usług fryzjerskich. Wnioskodawca rozważa rozpoczęcie świadczenia usług fryzjerskich na rzecz klientów spółki z o.o. Klientami spółki z o.o., na rzecz których świadczone będą usługi fryzjerskie są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy powołanej ustawy nie zawierają podmiotowego ograniczenia ze względu na odbiorców tego rodzaju usług.

Zatem, fakt wykonywania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług fryzjerskich na rzecz klientów spółki z o.o. nie powoduje utraty prawa do opodatkowania ww. usług zryczałtowanym, podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy, wskazać należy, że nawiązanie współpracy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością polegające na przyjęciu zleceń wykonywania usług fryzjerskich dla wskazanych klientów tej spółki nie stanowi podstawy utraty możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Krańcowo wskazać należy, iż przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnej sprawie i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Płocku Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl