IPPB1/415-169/08-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-169/08-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty za czesne studiów podyplomowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty za czesne studiów podyplomowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od stycznia 2007 r. prowadzi działalność gospodarczą. Rozlicza się na podstawie księgi przychodów i rozchodów. Przedmiotem działalności jest:

1.

Działalność komercyjna postała, gdzie indziej niesklasyfikowana/działalność doradców (innych niż inżynierowie i technicy), gdzie indziej niesklasyfikowana (74.87.B),

2.

Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowana (80.42.B),

3.

Praktyka lekarska (85.12.Z),

4.

Działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana (85.14.F).

Aktualnie świadczy usługi na rzecz jednego kontrahenta, w związku z brakiem nowych zleceń w wyniku wysokich wymagań od potencjalnych kontrahentów, Wnioskodawca postanowił zwiększyć swoje kwalifikacje podejmując studia podyplomowe.

W styczniu 2008 r. poniósł koszt związany z pierwszym semestrem 3-semestralnych studiów podyplomowych (" M dla Kadry X"), który zaewidencjonował w księdze przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest lekarzem, w profilu jego działalności gospodarczej jest zawarte zarządzanie placówkami ochrony zdrowia. Zajmuje się również doradztwem i konsultowaniem rozwiązań organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem placówek. Na polskim rynku brakuje lekarzy z wiedzą i umiejętnościami, które można uzyskać w trakcie powyższych studiów. Program studiów ma zapewnić słuchaczom:

* przekazanie nowoczesnej wiedzy w zakresie ekonomii, finansów i zarządzania, z uwzględnieniem specyfiki ochrony zdrowia,

* znajomość polskiego systemu opieki zdrowotnej na tle rozwiązań zagranicznych,

* stworzenie podstaw metodologicznych do samodzielnego studiowania i analizowania i rozwiązywania problemów w zakresie ochrony zdrowia,

* poznanie skutecznych technik zarządzania,

* zdobycie i doskonalenie praktycznych umiejętności kierowniczych

Ukończenie podyplomowych studiów "M dla Kadry X" podniesie kwalifikacje i wartość dla Zleceniodawców, przez co przełoży się na większą liczbę zleceń, które zaowocują większymi przychodami.

Poza tym, wiedza z zakresu ekonomii, finansów i zarządzania pozwoli Wnioskodawcy łatwiej kierować firmą i jej rozwojem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w myśl przepisów zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów opłaty poniesione w związku z rozpoczętą nauką na studiach podyplomowych "M dla Kadry X".

Zdaniem Wnioskodawcy koszt wspomnianych studiów podyplomowych powinien być zaliczony w koszty uzyskania przychodu, gdyż jest to szkolenie, które bezpośrednio wpłynie na zwiększenie ilości pojawiających się w firmie zleceń. Wnioskodawca powołuje się na broszurę Ministerstwa Finansów o działalności gospodarczej, w której szkolenie jest ujęte jako koszt podstawowy firmy.

Profil działalności gospodarczej - 74.87.B,80.42.B, 85.12.Z, 85.14.F - opiera się głównie na doradztwie i konsultacjach, w związku z tym można powiedzieć, iż Wnioskodawca " handluje" wiedzą, którą nieustannie powinien także zdobywać i uaktualniać, a podyplomowe studia "M dla Kadry X" dają taką możliwość.

Wiedza zdobyta na ww. studiach będzie miała bezpośredni wpływ na podniesienie kwalifikacji zawodowych i pozwoli w przyszłości na rozszerzenie oferty świadczonych usług, pojawienie się nowych kontrahentów, co z kolei wpływać będzie na wzrost uzyskiwanych przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W art. 23 ww. ustawy określony jest katalog wydatków, które nie należą do kosztów uzyskania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów nie są bowiem wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wskazania owego związku spoczywa na Wnioskodawcy, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Kosztami uzyskania przychodu są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Zatem, aby określony wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi być faktycznie poniesiony i spełnione winny być łącznie dwie przesłanki:

* wydatek służy osiągnięciu przychodu, czyli został poniesiony w celu jego osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz

* nie może to być wydatek wymieniony w zamkniętym katalogu, nie uznawanym ustawowo za koszt podatkowy.

Wydatki na opłatę studiów nie zostały wymienione w katalogu zawartym w art. 23 ww. ustawy, a zatem w przypadku spełnienia pozostałych przesłanek mogą być one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Do stwierdzenia, czy wydatek poniesiony przez Wnioskodawcę na opłacenie studiów podyplomowych może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej przez stronę działalności gospodarczej, istotnym jest ustalenie:

* czy taki wydatek związany jest z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i które mają z nią związek,

* czy taki wydatek służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia nie związanego z działalnością, a więc który co do zasady ma charakter osobisty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca podjął naukę na studiach podyplomowych w zakresie ekonomii, finansów i zarządzania z uwzględnieniem specyfiki ochrony zdrowia, w związku z czym nabywa wiedzę, która przyczyni się do podniesienia kwalifikacji zawodowych i pozwoli w przyszłości rozszerzyć ofertę świadczonych usług.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, należy uznać, iż opłaty za czesne studiów podyplomowych mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl