IPPB1/415-1631/12-2/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1631/12-2/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012 r. (data wpływu 14 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodów z tytułu zawartej umowy o świadczenie usług zarządzania (kontraktu menedżerskiego) oraz obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodów z tytułu zawartej umowy o świadczenie usług zarządzania (kontraktu menedżerskiego) oraz obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Członkowie Zarządu sp. z o.o., od 16 października 2012 r. oraz od 1 stycznia 2013 r. będą wynagradzani na podstawie zawartej Umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania (kontraktu menadżerskiego), polegających na osobistym zarządzaniu powierzonymi obszarami działalności Spółki, wraz z reprezentacją Spółki wobec organów państwowych, organów samorządu terytorialnego i innych podmiotów trzecich. W kontrakcie zapisano wysokość przysługującego im wynagrodzenia, składającego się z części stałej i części zmiennej (premii), po czym dodano, iż wynagrodzenie zostanie " zwiększone o należny od niego podatek VAT". Należność Zarządzających będzie płatna na podstawie wystawionej faktury VAT, po zakończeniu danego miesiąca kalendarzowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia Spółce faktury VAT z tym, że faktura taka powinna zostać wystawiona i doręczona Spółce do 20 dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, którego dotyczy dana faktura. Zarządzający mają zarejestrowaną działalność gospodarczą, w ramach której podpisali umowę o zarządzanie Spółką, będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług (VAT). Przedmiotem Umowy (kontraktu menadżerskiego) jest sprawowanie Zarządu nad Spółką na stanowisku Prezesa/Wiceprezesa/Członka Zarządu, prowadzenie spraw Spółki z najwyższą starannością i sumiennością ocenianą przy uwzględnieniu profesjonalnego charakteru działalności Zarządzających oraz charakteru i zakresu działalności Spółki, z zachowaniem lojalności wobec Spółki i troski o materialne i niematerialne interesy Spółki, przy przyjęciu zasady podejmowania ryzyka uzasadnionego gospodarczo i z uwzględnieniem ryzyka uzasadnionego z punktu widzenia realizowanych przez Spółkę zadań, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności Kodeksu Spółek Handlowych i Kodeksu Cywilnego i jednocześnie są oni odpowiedzialni za niezachowanie takiej staranności. Wszelkie czynności z zakresu zarządzania Zarządzający będą wykonywali samodzielnie i osobiście, co stosownie do przepisów Kodeksu Spółek Handlowych, Umowy Spółki i Regulaminu Zarządu nie uchybia obowiązkowi wspólnego współdziałania. W celu należytego wykonywania obowiązków umownych jak również w celu zapewnienia zachowania poufności informacji, Zarządzający zobowiązani są do przestrzegania wszelkich procedur i regulacji wewnętrznych obowiązujących w Spółce, w tym do stosowania wszelkich środków służących ochronie informacji - w szczególności, lecz nie wyłącznie do korzystania z pozostawionych do ich dyspozycji przez Spółkę powierzchni biurowej wraz z wyposażeniem, w tym przenośnym komputerem osobistym z bezprzewodowym dostępem do sieci Internet, środków łączności w tym telefonu komórkowego oraz telefonii stacjonarnego a także samochodu służbowego. Zarządzający mają prawo do uczestnictwa w konferencjach, seminariach lub spotkaniach o charakterze biznesowym korzystnych dla Spółki oraz, o ile jest to konieczne, dla realizacji zobowiązań wynikających z Umowy odbywania podróży służbowych w kraju i zagranicą. Spółka zapewnia Zarządzającym zwrot innych uzasadnionych i udokumentowanych wydatków. Zarządzający ponoszą odpowiedzialność wobec Spółki lub osób trzecich - za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez nich przedmiotu Umowy, będące następstwem niewykonania obowiązków Zarządzającego wynikających z Kontraktu, z tym, że odpowiedzialność ta jest niezależna od odpowiedzialności Zarządzającego, którą ponoszą oni z tytułu pełnienia funkcji Prezesa/Wiceprezesa/Członka Zarządu. Odpowiedzialność w stosunku do Spółki - za szkody wyrządzone z winy nieumyślnej ograniczona jest do kwoty równej 12 - krotności stałego miesięcznego wynagrodzenia podstawowego, przy czym Spółka zobowiązana jest w pierwszej kolejności do wystąpienia z roszczeniem do ubezpieczyciela. W celu zagwarantowania realnego wykonania przez Zarządzających zobowiązania wynikającego z odpowiedzialności Zarządzającego, Zarządzający zawarli na własny koszt umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą z sumą gwarancyjną 1.000.000,- złotych. Na dowód powyższego, w dacie zawarcia Umowy Zarządzający przekazali Spółce kopię polisy potwierdzającej zawarcie umowy ubezpieczenia.

Zawarcie umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej stanowi jednocześnie przesłankę wyłączenia zastosowania do Zarządzających ustawy kominowej, zgodnie z art. 3 ust. 2 tej ustawy. Z przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychody uzyskiwane przez Zarządzających będą opodatkowane na zasadach właściwych dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście za pośrednictwem Spółki jako płatnika, dochód Zarządzających będzie opodatkowany na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, a zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych będzie pobierał Zleceniodawca.

Na zasadach ogólnych rozliczane będą również przez Spółkę (Zleceniodawcę) składki ZUS. Przedmiotowy kontrakt menadżerski obie strony potraktowały jako czynności wykonywane w ramach prowadzonej przez Zarządzającego działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Członkowie Zarządu Spółki z o.o., posiadający kontrakt menadżerski, na podstawie którego zarządzają spółką kapitałową na zasadach określonych w Umowie (kontrakcie), są podatnikami podatku od towarów i usług i czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych przez Zarządzających faktur VAT.

2.

Czy wynagrodzenie Zarządzających (Prezesa/Wiceprezesa/Członka Zarządu) zostało prawidłowo zakwalifikowane przez Spółkę do przychodów z działalności wykonywanej osobiście o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozliczane w sposób określony w art. 41 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., oraz czy składki ZUS z tytułu świadczonych usług zarządzania winny być liczone i odprowadzane do ZUS na zasadach ogólnych tzn. tak jak dla zleceniobiorców.

3.

Czy wydatki z tytułu wypłacanych wynagrodzeń, ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem czynności zarządzania przez Zarządzających (Prezesa/Wiceprezesa/Członka Zarządu) a także czy dodatkowe koszty wynikające z Umowy (Kontraktu) do których pokrycia Spółka się zobowiązała (tekst jedn.: podróże służbowe np. bilety kolejowe, koszty związane z dysponowaniem samochodu oraz inne uzasadnione wydatki) będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki w myśl przepisów ustawy o p.d.o.p.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 2 w części dotyczącej kwalifikacji przychodów z tytułu zawartej umowy o świadczenie usług zarządzania (kontraktu menedżerskiego) oraz obowiązków płatnika. W pozostałej części pytania oznaczonego nr 2 oraz w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 1), podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 3) zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymywane przez Zarządzających na podstawie zawartego kontraktu menadżerskiego stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem: ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych do osobnych źródeł przychodów zalicza m.in. działalność wykonywaną osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2); pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3). Definiując pozarolniczą działalność gospodarczą dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych ustawodawca określił charakter tej działalności (jest to działalność zarobkowa, wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa - prowadzona we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły) przy równoczesnym uwarunkowaniu, iż przychody z tej działalności nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-2 i 4-9 cytowanej ustawy. Wyłączenie to obejmuje m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Poszczególne kategorie przychodów uzyskiwanych z działalności wykonywanej osobiście zostały określone w art. 13 przedmiotowej ustawy. W myśl tego przepisu do źródeł przychodów uzyskiwanych z działalności wykonywanej osobiście zalicza się m.in. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich jak i umów o podobnym charakterze. Skutkiem takiej klasyfikacji dla osoby fizycznej jest brak możliwości opodatkowania dochodów uzyskanych na podstawie kontraktu menadżerskiego podatkiem liniowym, natomiast dla Spółki (zleceniodawcy) występuje konieczność pełnienia funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w sposób określony w art. 41 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. Zatem więc, wystawianie faktur przez podatnika jako przedsiębiorcę nie stanowi przeszkody dla zakwalifikowania przedmiotowych przychodów do przychodów z działalności wykonywanej osobiście oraz nie zwalnia płatnika od obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Oznacza to, że Spółka wypłacająca Zarządzającemu z tego tytułu wynagrodzenie, zobowiązana jest jako płatnik do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych stosownie do wypłacanego świadczenia pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów tj. ryczałtowe koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o potrącone przez płatnika składki na ubezpieczenia społeczne. Jeżeli umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem (kontrakt menadżerski) lub umowa o podobnym charakterze stanowi jedyny tytuł do ubezpieczeń ZUS, to Zarządzający podlega tym ubezpieczeniom na zasadach przewidzianych dla zleceniobiorców. W takim przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 6 ust. 2 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zgodnie z którym ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu podlegają obowiązkowo osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Jeżeli Zarządzający (menadżer) jest czynnym podatnikiem VAT (i wystawia faktury VAT), do jego przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług (art. 155 ustawy VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

* pkt 2 - działalność wykonywana osobiście,

* pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić zatem należy, iż przychody osiągane z tytułu usług zarządczych świadczonych na rzecz Wnioskodawcy stosownie do zawartych umów, zaliczyć należy do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 tej ustawy.

Konsekwencją traktowania przychodów z tytułu świadczenia usług zarządzania jako przychodów z działalności wykonywanej osobiście jest opodatkowanie za pośrednictwem Wnioskodawcy jako płatnika, na zasadach określonych w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cytowanej na wstępie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Reasumując, przychody osiągane z tytułu usług zarządczych świadczonych na rzecz Wnioskodawcy stosownie do zawartych umów, zaliczyć należy do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które należy opodatkować za pośrednictwem Wnioskodawcy jako płatnika, na zasadach określonych w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawca z tytułu wypłaty przedmiotowych świadczeń spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Krańcowo zastrzec należy, iż tut. Organ podatkowy dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie objętym zadanymi przez niego pytaniami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl