IPPB1/415-163/14-4/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-163/14-4/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) oraz uzupełnieniu wniosku (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-163/14-2/MT z dnia 8 kwietnia 2014 r. (data nadania 8 kwietnia 2014 r., data doręczenia 10 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia usług doradczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia usług doradczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

M. ("Podatnik", "Wnioskodawca") od 2009 r. sprawuje w Spółce funkcję Prezesa Zarządu na podstawie uchwały Rady Nadzorczej w spółce kapitałowej (dalej "Spółka").

Jako Prezes zarządu Podatnik zajmuje się prowadzeniem spraw Spółki wspólnie z innymi członkami zarządu oraz jej reprezentowaniem na zewnątrz. W szczególności do jego obowiązków należy:

* Kierownictwo strategiczne dotyczące polityki komercyjnej Spółki w polskim środowisku medialnym,

* Kierownictwo strategiczne w definiowaniu rozwoju portfolio Spółki w zakresie usług, kanałów i programów w celu zapewnienia Spółce przewodniej roli na polskim rynku telewizyjnym,

* Kierownictwo w zakresie eksploatacji posiadanego kontentu,

* Ustalanie optymalnych celów ekonomicznych Spółki i zarządzanie Spółką dla ich osiągnięcia,

* Planowanie inwestycji i ogólny nadzór nad ich wdrożeniem,

* Zawieranie i utrzymywanie międzynarodowych relacji z głównymi grupami mediowymi pod kątem możliwej współpracy,

* Uczestnictwo w międzynarodowych forach, konferencjach, targach i wystawach w celu umocnienia przewodniej roli Spółki w zakresie innowacji na polskim rynku mediowym,

* Kierownictwo nad brandingiem i komunikacją z publicznością Spółki,

* Kształtowanie struktur organizacyjnych Spółki,

* Kształtowanie i prowadzenie polityki placowej i polityki Zarządu w Spółce.

Do końca 2013 r. za pełnienie funkcji Prezesa Zarządu Podatnik otrzymywał wynagrodzenie na podstawie uchwały Rady Nadzorczej, Natomiast 4 lutego 2014 r. został zawarty z Podatnikiem kontrakt menedżerski, na podstawie którego otrzymuje on wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki.

Zważywszy na fakt, że Spółka potrzebuje profesjonalnego wsparcia i doradztwa w zakresie opracowywania i wdrożenia strategii biznesowej, Spółka zawarła umowę o współpracę z Podatnikiem, na podstawie której Podatnik będzie świadczył usługi analityczne i konsultingowe dla Spółki w ramach prowadzonej przez siebie, zarejestrowanej działalności gospodarczej, polegającej między innymi na świadczeniu usług doradczych w zakresie rynku telewizyjnego.

Podatnik jest osobą, o której mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT, tj. osobą mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W ramach umowy o współpracę z Podatnikiem, usługi wykonywane przez Podatnika, prowadzącego działalność gospodarczą na rzecz Spółki, obejmują w szczególności:

* Analizę międzynarodowych trendów oraz kierunków rozwoju przemysłu medialnego pod kątem możliwości implementacji na polskim rynku,

* Poszukiwanie biznesowych możliwości zwiększenia aktywów Spółki,

* Ocenę działalności Spółki pod kątem międzynarodowych standardów,

* Monitorowanie trendów programowych na rynku globalnym pod kątem możliwości implementacji w Polsce,

* Doradztwo co do technologii odpowiednich do wykorzystania kontentu programowego Spółki w przyszłych modelach dochodów,

* Analizę strategiczną w odniesieniu do nowych rozwiązań handlowych z punktu wadzenia możliwości prawnych,

* Doradztwo w zakresie oceny zarządzania oraz efektywności i jakości pracy pracowników,

* Doradztwo strategiczne w odniesieniu do interesu akcjonariuszy pod kątem optymalizacji tworzenia wartości,

* Doradztwo strategiczne w odniesieniu do marketingu i komunikacji w branży telewizyjnej i rynku reklamy.

Podatnik ponosi pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej. Na Podatniku spoczywa również pełna odpowiedzialność za rezultat usług doradczych. Podatnik, jako niezależny przedsiębiorca nie podlega kierownictwu Spółki w związku z wykonywaniem na jej rzecz usług doradczych. Ponadto, usługi doradcze świadczone przez Podatnika, ze względu na ich charakter, nie wymagają ich wykonywania w miejscu wyznaczonym przez Spółkę i mogą być wykonywane w innym miejscu, w tym w siedzibie Podatnika.

W ramach umowy o współpracę, Podatnik wykonuje jedynie czynności doradcze i nie ma prawa do podejmowania decyzji. Wnioskodawca podkreśla, że zakres czynności wykonywanych w ramach współpracy nie dotyczy czynności wykonywanych przez Podatnika jako Prezesa Zarządu Spółki. W szczególności, w ramach umowy o współpracę, Spółka nie powierzyła Podatnikowi jakichkolwiek czynności kierowania (zarządzania) - przedmiotem umowy o współpracę są jedynie czynności, których istotą jest doradztwo i które są odrębne oraz nie pokrywają się ze świadczonymi przez Podatnika czynnościami zarządzania, wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji Prezesa Zarządu na podstawie uchwały Rady Nadzorczej (za czynności zarządcze Podatnik otrzymuje wynagrodzenie na podstawie kontraktu menedżerskiego).

Ponadto, Podatnik został zarejestrowany jako podatnik VAT i z tytułu świadczenia usług w ramach umowy o współpracę wystawia faktury VAT.

Podsumowując, obecnie Podatnik otrzymuje od Spółki wynagrodzenie:

a.

na podstawie kontraktu menedżerskiego, z tytułu obowiązków wykonywanych jako Prezes Zarządu, oraz

b.

z tytułu świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej, na podstawie faktur wystawianych zgodnie z postanowieniami umowy o współpracę.

Przedmiotem niniejszego wniosku są zagadnienia związane wyłącznie w odniesieniu do wynagrodzenia, o którym mowa w punkcie b) (wypłacanego na podstawie umowy o współpracę).

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 8 kwietnia 2014 r. Nr IPPB1/415-163/14-2/MT Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny o informację, że w ramach umowy o współpracę zawartej przez Wnioskodawcę ze spółką T. ("Spółka") w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, wykonywane są czynności o charakterze doradczym. Czynności te obejmują:

* Analizę międzynarodowych trendów oraz kierunków rozwoju przemysłu medialnego pod kątem możliwości implementacji na polskim rynku,

* Poszukiwanie biznesowych możliwości zwiększenia aktywów Spółki,

* Ocenę działalności Spółki pod kątem międzynarodowych standardów,

* Monitorowanie trendów programowych na rynku globalnym pod kątem możliwości implementacji w Polsce,

* Doradztwo co do technologii odpowiednich do wykorzystania kontentu programowego Spółki w przyszłych modelach dochodów,

* Analizę strategiczną w odniesieniu do nowych rozwiązań handlowych z punktu widzenia możliwości prawnych,

* Doradztwo w zakresie oceny zarządzania oraz efektywności i jakości pracy pracowników,

* Doradztwo strategiczne w odniesieniu do interesu akcjonariuszy pod kątem optymalizacji tworzenia wartości,

* Doradztwo strategiczne w odniesieniu do marketingu i komunikacji w branży telewizyjnej rynku reklamy.

Natomiast, w ramach zawartego pomiędzy Spółką oraz Wnioskodawcą, odrębnego od umowy o współpracę, cywilnoprawnego kontraktu menedżerskiego, wykonywane są czynności zarządzania sprawami Spółki.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, komentowana umowa o współpracę nie ma charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego ani umowy o podobnym charakterze.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia przez niego na rzecz Spółki usług doradczych, stanowią przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. i czy wynagrodzenie z tytułu tych usług podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30C u.p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia przez niego na rzecz Spółki usług doradczych, stanowią przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. i wynagrodzenie z tytułu tych usług podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia przez niego na rzecz Spółki usług doradczych stanowią przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. i wynagrodzenie z tytułu tych usług powinno podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art, 30c u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 5a u.p.d.o.f., za działalność gospodarczą przyjmuje się działalność zarobkową:

* wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

* polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 u.p.d.o.f.,

Zdaniem Wnioskodawcy, z opisanego stanu faktycznego wynika jednoznacznie, iż usługi doradcze spełniają przytoczony warunek.

Prawidłowość tego stanowiska potwierdza bowiem przedstawiona poniżej argumentacja, Zgodnie z art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., aby działalność mogła zostać uznana za działalność gospodarczą, wobec wykonywanych w ramach niej czynności nie mogą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego, Podatnik prowadzi samodzielną działalność gospodarczą, we własnym imieniu i jako niezależny przedsiębiorca, w ramach której świadczy usługi analityczne i konsultingowe. Wynagrodzenie za świadczone usługi doradcze jest wypłacane Podatnikowi na podstawie umowy o współpracę, zgodnie z wystawianymi fakturami. Podatnik ponosi pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej; na nim spoczywa również pełna odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat usług doradczych zleconych Podatnikowi przez Spółkę. W związku z wykonywaniem na rzecz Spółki usług doradczych Podatnik nie podlega kierownictwu Spółki. Ponadto, usługi doradcze świadczone przez Podatnika, ze względu na ich charakter, nie wymagają ich wykonywania w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności, tj. przez Spółkę.

Podatnik podkreśla, że zakres czynności wykonywanych w ramach współpracy nie dotyczy czynności wykonywanych przez Podatnika jako Prezesa Zarządu Spółki. W szczególności, przedmiotem umowy o współpracę nie są czynności związane z bieżącym prowadzeniem spraw Spółki i jej reprezentowaniem na zewnątrz w zakresie przewidzianym unormowaniami kodeksu spółek handlowych. Zakres usług doradczych nie pokrywa się zatem z ww. czynnościami Prezesa zarządu, a dodatkowo odnosi się wyłącznie do doradztwa w ściśle określonym zakresie, specjalistycznym, odrębnym od czynności wykonywanych jako członek zarządu.

Nie można również przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług doradczych zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, w szczególności nie można uznać, że są one świadczone na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, a tym samym, by zastosowanie znajdował tu art. 13 pkt 9 u.p.d.o.f. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają bowiem charakter wyłącznie doradczy i nie przewidują zarządzania Spółką ani reprezentacji Spółki. W szczególności w ramach Umowy o współpracy, Spółka nie powierza Wnioskodawcy jakichkolwiek czynności kierowania (zarządzania) - przedmiotem umowy o współpracę są jedynie czynności, których istotą jest doradztwo, odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi przez Wnioskodawcę czynnościami zarządzania, wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie uchwały Rady Nadzorczej.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, że przychody z tytułu usług, które Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych, mogą być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane do źródła przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, przychody te mogą również być przez niego opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

Zgodnie bowiem z art. 30c ust. 1 u.p.d.o.f. podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f., przy czym zgodnie z art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c u.p.d.o.f. i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f. oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści przywołanych powyżej przepisów wynika, iż możliwości wyboru opodatkowania przychodów 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali jedynie ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wnioskodawca zwraca uwagę, iż dotychczas nie był zatrudniony i nie zamierza zawierać umowy o pracę ze Spółką.

Ze względu na fakt, iż dochody z tytułu usług doradczych osiągane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oraz w związku z faktem, że Podatnik złożył stosowne oświadczenie do Spółki zgodnie z art. 41 ust. 2 u.p.d.o.f., Spółka nie odprowadza zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w tym zakresie. Podatek jest rozliczany w ramach prowadzonej indywidualnej działalności gospodarczej bezpośrednio przez Wnioskodawcę.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2012.04.17 (IPPB2/415-124/12-2/MG), z dnia 2013.01.17 (IPPB1/415~1503/12-4/EC) oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28.06.2013 (ILPB1/415-425/13-2/AA). Jednocześnie, Wnioskodawca chciałby nadmienić, że Podatnik otrzymał interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, o sygnaturze IPPB1/415-1193/13-6/AM, wydaną na podstawie analogicznego stanu faktycznego, zgodnie z którą świadczone przez niego usługi doradcze na podstawie umowy o współpracę mogą być zaliczone do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienie prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Krańcowo należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcia organów podatkowych dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego mającego miejsce w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Płocku Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl