IPPB1/415-1533/12-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1533/12-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu robót około budowlanych (wykończenia, remonty, prace budowlane), jego wiodącym PKD jest 41.20Z. Przedsiębiorca w ramach prowadzonej działalności planuje nabyć pakiet Usług oferowanych przez A. sp. z o.o. w ramach ubezpieczeń oraz usług bezpośrednich w wariantach podstawowym i rozszerzonym, dalej "Pakiet", które obejmują:

Dla pakietu podstawowego (Basic):

Insurance Assistance - kompleksową obsługę ubezpieczeniową przedsiębiorstwa obejmującą całość czynności formalnych, administracyjnych i finansowych związanych z zawarciem i obsługą umów ubezpieczeniowych w firmie klienta, w tym prowadzenie administracji umowami ubezpieczenia oraz przekazywanie składek ubezpieczeniowych dla umów. Przedsiębiorca ma zapewnioną opiekę dedykowanego doradcy klienta, wsparcie Infolinii telefonicznej oraz wirtualnej.

Obsługę brokerską klientów w ramach pakietu podstawowego prowadzi licencjonowana firma brokerska oraz wyspecjalizowani pośrednicy finansowi. Dodatkowo przedsiębiorca w podstawowym wariancie usługi ma możliwość skorzystania z Ubezpieczenia na życie z Ubezpieczeniowym Funduszem Kapitałowym a także Ubezpieczenia NNW.

Ubezpieczenia są bez składkowe i nieobowiązkowe.

Pakiety rozszerzone (Basic+, Silver, Gold, Platinum, Diamond) zawierają kolejne usługi Assistance dla Biznesu. M.in.:

Assistance Odszkodowań - fachowa pomoc kancelarii prawnej specjalizującej się w dochodzeniu roszczeń z tytułu odszkodowań;

Assistance BHP - usługa, w ramach której klienci otrzymują dostęp do fachowców BHP pomagających w zarządzaniu procesami BHP w przedsiębiorstwie;

Assistance Druku - fachowe wsparcie oraz dostęp do najtańszych rozwiązań drukarskich dostępnych na rynku;

Assistance Oszczędnościowy pomoc w optymalizacji kosztów działalności przedsiębiorstwa, w ramach której eksperci reprezentują klienta w negocjacjach z dostawcami określonych usług takich jak np. energia elektryczna, tel. komórkowe;

Assistance Szkoleniowy - pomoc fachowców przy planowaniu szkoleń dla pracowników, audyt dotychczasowych osiągnięć, a także wytyczanie celów szkoleniowych na przyszłość;

Assistance Finansowy - usługa zapewniająca bieżącą płynność przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu nowoczesnych mechanizmów finansowych. Gwarantuje dostęp do osobistego, mobilnego doradcy finansowego, audyt kondycji finansowej firmy pod kątem możliwości pozyskania kapitału;

Assistance Nieruchomości - zbiór usług związanych z wykorzystaniem, zakupem, wynajmem lokali na potrzeby E przedsiębiorstwa, od doradztwa w zakresie sposobów nabycia lub zbycia nieruchomości - kupno, najem, po zbadanie preferencji i oczekiwań klienta oraz dopasowanie dostępnych na rynku lokali użytkowych.

Assistance IT - merytoryczne wsparcie przy rozwiązywaniu problemów, przedzakupowy audyt sprzętu komputerowego w E firmie, pilotaż transakcji zakupu, a także rozliczenie zakupów sprzętu i oprogramowania oraz telefoniczną pomoc w diagnozowaniu usterek i ich usuwaniu,

Assistance Prawny pierwsza pomoc we wszelkich problemach natury prawnej przedsiębiorstwa. To zarówno konsultacje prawne związane z działalnością firmy i analiza dokumentów związanych z prowadzoną działalnością, jak i pakietowy udział w organizowanych szkoleniach oraz subskrybcja prawnego newslettera wydawanego przez kancelarie świadczące usługi w Assistance Prawnym,

Assistance Biurowy - doradztwo w zakresie możliwości wykorzystania wirtualnych biur oraz zaopatrzeniu biura w materiały niezbędne do jego funkcjonowania.

Assistance E-Marketingowy - pomoc w kształtowaniu wizerunku firmy w Internecie pod kątem SEO (pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych), kampanii reklamowej Google AdWords, strategii reklamowej SEM;

Assistance Lotniczy - obejmuje audyt potrzeb przedsiębiorstwa związany z nabyciem samolotu, konsultacje dotyczące form nabycia samolotu, doradztwo przy wyborze samolotu, sporządzenie kosztorysu oraz planu transakcji;

Assistance w Podróży - szereg usług, dzięki którym łatwiej zorganizować podróż służbową, wyjazdy motywacyjne i integracyjne. Doradztwo w zakresie organizacji wyjazdów - wyboru touroperatora, celu podróży, terminu i sposobu finansowania; wyszukiwanie optymalnych połączeń lotniczych i pośrednictwo przy zakupie biletów; rezerwacja miejsc hotelowych w kraju i za granicą; wynajem samochodów w kraju i za granicą; wsparcie przy wyborze ubezpieczenia osób i bagażu;

Assistance Flotowy - usługa umożliwiająca wykorzystanie procedur zakupu samochodów, do tej poty zarezerwowanych wyłącznie dla największych odbiorców. W jej zakresie m.in. audyt potrzeb i możliwości zakupu samochodów w przedsiębiorstwie, porady przy wyborze konkretnych modeli, przygotowanie oraz wdrożenie sposobu nabycia auta;

Assistance Motoryzacyjny - wsparcie ułatwiające skuteczne zarządzanie flotą samochodową w przedsiębiorstwie, kontrolę nad pojazdami i maszynami oraz pomoc w zabezpieczeniu przed kradzieżą. Assistance obejmuje doradztwo przy wdrażaniu monitoringu pojazdów, audyt potrzeb firmy w zakresie monitoringu pojazdów, pomoc techniczna związana z monitoringiem pojazdów dostępna codziennie przez 24h;

Assistance Marketingowy - serwis gwarantujący dostęp do najlepszych specjalistów z branży PR-u i marketingu. Obejmuje audyt działań reklamowych prowadzonych dotychczas, analizę działalności przedsiębiorstwa pod kątem użycia odpowiednich narzędzi marketingowych, sporządzenie planu marketingowego dla przedsiębiorstwa wraz z propozycją identyfikacji wizualnej oraz wykonanie kosztorysu I planu wdrożenia działań reklamowych.

Przy nabyciu każdego Pakietu istnieje możliwość skorzystania z dodatkowego, bez składkowego, nieobowiązkowego Ubezpieczenia na życie z UFK a także Ubezpieczenia na życie od Następstw Nieszczęśliwego Wypadku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki związane z opłacaniem Pakietu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej oraz czy możliwość skorzystania z dodatkowego, bez składkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie otrzymywanego jako dodatek do Pakietu ma wpływ na zaliczenie lub moment zaliczenia wydatku na nabycie pakietu do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy decyzja o nabyciu Pakietu podejmowana jest z punktu widzenia usług, które zdaniem przedsiębiorcy są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i zgodnie z przesłankami przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a więc stanowią koszt uzyskania przychodu. Zdaniem przedsiębiorcy usługi oferowane w ramach Pakietu nie zostały wymienione w katalogu kosztów wskazanych w art. 23 ustawy o PIT, które nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

W ramach prowadzonej działalności oraz przy nabyciu usług potrzebnych przedsiębiorcy do prowadzenia działalności gospodarczej w tym do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, często przedsiębiorca nabywa możliwość skorzystania z szeregu usług dodatkowych nabywanych w ramach pakietu, które nabywane osobno mogłyby nie zostać uznane za koszt uzyskania przychodu. Przykładem powyższego mogą być produkty firm ubezpieczeniowych oferujące nabycie ubezpieczenia OC pojazdu do którego dołączane jest nieodpłatnie ubezpieczenie na życie kierowcy czy oferty nabycia kompleksowego pakietu ubezpieczenia pojazdu wraz z ubezpieczeniem NNW obejmującym naprawienie szkody na wypadek następstw nieszczęśliwych wypadków wszystkich pasażerów pojazdu.

Wydaje się więc, że otrzymywanie możliwości i skorzystanie przez przedsiębiorcę z dodatkowego, bez składkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie nie ma wpływu na zaliczenie lub moment zaliczenia wydatku na nabycie Pakietu do kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem przedsiębiorcy, nabycie wybranego Pakietu niezależnie od wyboru opcji ubezpieczenia na życie, znajduje uzasadnienie gospodarcze wprowadzonej działalności gospodarczej i jako takie może stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Natomiast momentem zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów powinien być stosownie do przepisu art. 22 ust. 6b dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu dokumentującego nabycie wybranego przez przedsiębiorcę Pakietu.

Określenie "pakiet usług" użyte we wniosku oznacza zbiór dostępnych usług za które Wnioskodawca będzie opłacał miesięczny lub roczny abonament. Usługi te w pakiecie podstawowym dotyczą w większości obsługi ubezpieczeniowej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w wersji rozszerzonej dodawane są kolejne usługi - w ramach Assistance. Ich zakres oraz dostępność uzależniona jest od wysokości opłacanego przez Wnioskodawcę abonamentu. Każdy z droższych pakietów zawiera w sobie elementy tańszego oraz rozszerzenie o kolejne usługi.

Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą zdecydowanie korzystniejszym w ocenie Wnioskodawcy jest opłacanie stałego abonamentu, niż zatrudnianie na stałą umowę kolejnych pracowników odpowiadających za ryzyko ubezpieczeniowe, pozyskiwanie kapitału, optymalizację energetyczną, marketing itp. Rozwiązanie abonamentowe Bezpieczny Biznes pozwoli również na zredukowanie kosztów opieki prawnej, dając dostęp do konsultacji prawnych. Nabycie pakietu Bezpieczny Biznes daje możliwość otrzymania abonamentowego wsparcia specjalistów z każdej z tych dziedzin, które dzięki zebraniu w "pakiet" są tańsze pod względem ekonomicznym niż kupowane osobno, nawet przy założeniu korzystania z nich sporadycznie. Wnioskodawca uważa, iż dostęp do wymienionych specjalistów wpływa bezpośrednio na zabezpieczenie źródeł uzyskania przychodu - chociażby ze względu na zminimalizowanie ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej (porady prawne, ubezpieczeniowe, optymalizacja transportowa). Według jego obliczeń korzystanie z innych elementów pakietu Bezpieczny Biznes (Assistance Finansowy, Marketingowy, Marketingowy) może potencjalnie wpłynąć na zwiększenie przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Z tytułu nabycia pakietu Bezpieczny Biznes Wnioskodawca nie będzie opłacał oddzielnej składki ubezpieczeniowej. Koszt który ponosi związany jest ze stałym abonamentem za usługi Bezpieczny Biznes, opłacanym w cyklu miesięcznym lub rocznym. Koszty ubezpieczenia jako część pakietu Bezpieczny Biznes pokrywane są przez Ubezpieczającego, tj. A. sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na podstawie umów grupowych z Towarzystwami Ubezpieczeń stworzonych dla korzystających z produktu Bezpieczny Biznes Warunkiem przystąpienia do poruszanych we wniosku umów ubezpieczenia jest korzystanie z pakietu Bezpieczny Biznes. Oczywiście, mając taką możliwość, Wnioskodawca chce skorzystać z ubezpieczenia na życie oferowanego w ramach pakietu Bezpieczny Biznes Ubezpieczenie na życie oferowane w ramach pakietów Bezpieczny Biznes jest dla mnie jako klienta "bonusowe", tzn. niezależnie od tego czy będzie korzystał z ochrony czy tez nie cena wybranego przez Wnioskodawcę pakietu nie ulegnie zmianie. Skorzystanie z ochrony ubezpieczeniowej nie rodzi dla Wnioskodawcy żadnych dodatkowych kosztów, natomiast jeśli się nie zdecyduje się na przystąpienie do tego ubezpieczenia (jest ono dobrowolne) cena opłacanego abonamentu za pakiet Bezpieczny Biznes pozostanie niezmienna.

Sformułowanie bezskładkowe użyte w niniejszym wniosku rozumiem jako takie za które jako korzystający (ubezpieczony - objęty ochroną - czyli Wnioskodawca) nie ponosi dodatkowych kosztów. Wnioskodawca nie musi z tytułu tych umów odprowadzać osobno składek ubezpieczeniowych, gdyż jako korzystający z abonamentu Bezpieczny Biznes otrzymuje te świadczenia w "bonusie" W związku z tym cena pakietu nie jest uzależniona od korzystania z umowy ubezpieczenia na życie. Jako klient Wnioskodawca może z niej skorzystać lecz nie jest ona obowiązkowa Cena pakietu pozostanie niezmienna niezależnie od tego czy przystąpi do grupowego ubezpieczenia na życie czy też nie.

Korzystanie z pakietu podstawowego ma służyć zabezpieczeniu przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej przy zastosowaniu mechanizmów ubezpieczeniowych Prowadząc działalność gospodarczą chciałbym mieć pewność, iż w przypadku nastąpienia negatywnych zdarzeń interesy Wnioskodawcy, przychody będą odpowiednio chronione przed roszczeniami innych. Mechanizmy ubezpieczeniowe są jednym z podstawowych w obrocie gospodarczym. Dostęp do specjalistów pozwoli na odpowiednio wczesną identyfikację ryzyka i potencjalne mu zapobiegnięcie. Bieżący monitoring pozwala dopasować mechanizmy ubezpieczeniowe do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej.

Większość z wymienionych we wniosku usług dotyczy kwestii z którymi prowadząc działalność gospodarczą Wnioskodawca ma do czynienia na każdym kroku. Rozwiązanie abonamentowe daje dostęp do usług które kupowane osobno, jednorazowo są zdecydowanie drożej wyceniane. Wnioskodawca uważa, iż jego przedsiębiorstwo zwiększy przychody korzystając z zewnętrznych konsultantów ds. marketingu, wizerunku. Usługi Assistance Finansowego pozwolą na optymalizację finansowania prowadzonej działalności a także na pozyskanie kolejnych środków obrotowych. Assistance Lotniczy to gama usług związana z wykorzystaniem transportu lotniczego, który stanowi najbardziej dynamicznie rozwijającą się gałąź transportu biznesowego. Dostęp do konsultacji prawnych jako część szerszego rozwiązania abonamentowego stanowi podstawę funkcjonowania nowoczesnego Biznesu.

Ubezpieczenie NNW obejmuje ochronę życia ubezpieczonego i gwarantuje wypłatę określonego świadczenia w przypadku zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego. W przypadku tej umowy - grupowej umowy ubezpieczenia NNW - świadczenie zostanie wypłacone jeśli zgon ubezpieczonego nastąpi w wyniku Nieszczęśliwego Wypadku. Ubezpieczonym w tej umowie jest Wnioskodawca, jako osoba korzystająca z pakietu usług Bezpieczny Biznes. Podobnie jak w poruszanej wcześniej kwestii ubezpieczenia na życie - ubezpieczenie NNW jest dobrowolne, z jego tytułu Wnioskodawca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów, a cena pakietu nie jest uzależniona od korzystania (lub nie) z tego ubezpieczenia. Ubezpieczenie ma formę grupową i jest skierowane dla klientów korzystających z rozszerzonych pakietów usług Bezpieczny Biznes. Samo ubezpieczenie NNW nie ma bezpośredniego związku z przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu, stanowi jednak część nabywanego pakietu na tych samych zasadach co ubezpieczenie na życie omówione wyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodu, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Tak więc, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

* został poniesiony przez podatnika,

* jest definitywny, a więc bezzwrotny,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* nie jest kosztem wymienionym w art. 23 ust. 1 ustawy,

* został właściwie udokumentowany.

Jednocześnie należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje nabyć pakiet Usług oferowanych przez A. sp. z o.o. w ramach ubezpieczeń oraz usług bezpośrednich w wariantach podstawowym i rozszerzonym.

Przy nabyciu każdego Pakietu istnieje możliwość skorzystania z dodatkowego, bez składkowego, nieobowiązkowego Ubezpieczenia na życie z UFK a także Ubezpieczenia na życie od Następstw Nieszczęśliwego Wypadku.

Zauważyć należy, iż wydatki z tytułu opłat stricte związanych z prowadzeniem rachunku bankowego i jego obsługą stanowią bez wątpienia koszt uzyskania przychodu z działalności gospodarczej. Jednakże w opisanym przypadku, bank umowę prowadzenia rachunku bankowego powiązał z umowami prowadzenia innych usług finansowych. Określił przy tym jedną opłatę, jako należną z tytułu prowadzenia rachunku bankowego. W przypadku braku możliwości wydzielenia wydatków wynikających tylko z realizacji umowy rachunku bankowego (tylko za prowadzenie rachunku) - opłaty takie nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że opłaty za prowadzenie rachunku bankowego, związanego z działalnością gospodarczą są ukrytą płatnością za pakiet "darmowych" ubezpieczeń, które mają charakter osobisty. Stąd też opłaty ponoszone za ubezpieczenie, nie jest bezpośrednio związane z prowadzeniem rachunku, lecz jest również odpłatnością za polisę ubezpieczeniową.

Z uwagi na brak możliwości wydzielenia wydatków wynikających tylko z realizacji umowy rachunku bankowego (tylko za prowadzenie rachunku) - opłaty takie nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl