IPPB1/415-153/07-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-153/07-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2007 r. (data wpływu 11 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 18 października 2005 r. prowadzi działalność gospodarczą, która polega na wybudowaniu małego budynku wielorodzinnego (dziewięciu mieszkań) i ich sprzedaży. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Strona podpisała umowy wstępne sprzedaży sześciu lokali mieszkalnych. Od otrzymanych zaliczek zgodnie z ustawą od podatku od towarów i usług strona naliczyła i odprowadziła podatek. Budynek został wybudowany w dniu 27 sierpnia 2007 r. Odbył się również odbiór budynku przez nadzór budowlany. Obecnie strona czeka na wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu budynku do użytkowania, po otrzymaniu którego nastąpi wydanie towaru (lokali mieszkalnych) oraz ich sprzedaż. Podpisanie aktów notarialnych nastąpi w terminie późniejszym. Wspólnota mieszkaniowa może powstać dopiero po podpisaniu pierwszego aktu notarialnego. Do tego czasu strona zgodnie z zawartymi umowami przedwstępnymi oraz obowiązującymi przepisami jest zobowiązania do zarządzania nieruchomością wspólną. Za zarządzanie nie będzie pobierane żadne wynagrodzenie. W celu należytego utrzymania lokali ich właściciele zobowiązani są do uiszczenia zaliczek w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych budynku. Zaliczki te do czasu powstania wspólnoty będą wpłacane na konto sprzedającego. Strona będzie również otrzymywała faktury za media, sprzątanie itp.

Do dnia złożenia wniosku nie zostały sprzedane trzy mieszkania. Do każdego z tych lokali przyporządkowany jest ułamek (liczony stosownie do powierzchni lokalu) za pomocą którego liczy się udział w częściach wspólnych i koszty utrzymania tych części.

Przedstawiony stan faktyczny został uzupełniony pismem z dnia 7 listopada 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.) w którym doprecyzowano, iż wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W roku 2007 wydatki są księgowane w dacie poniesienia kosztu. Na koniec 2006 r. w remanencie końcowym były wykazane koszty budowy poniesione w 2006 r. oraz koszt zakupu działki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy jako sprzedający i równocześnie zarządzający nieruchomością wspólną nie naliczam podatku VAT do zaliczek na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości i nie odliczam podatku VAT z faktur, którymi jestem obciążana za utrzymanie budynku.

Czy w części, która dotyczy trzech niesprzedanych mieszkań, za które jako właściciel ponoszę koszty ich utrzymania mogę zaliczyć je do kosztów sprzedaży mieszkań i odliczyć część podatku VAT.

Zdaniem wnioskodawcy koszty utrzymania w części przynależnej trzem niesprzedanym lokalom (odpowiedni ułamek) stanowią koszt uzyskania przychodów.

Odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej.

Wniosek wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W powołanym wyżej przepisie ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie, jakie konkretne wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wskazuje jedynie, że aby określony koszt mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu:

* musi pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;

* nie może być wymieniony w katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 ustawy);

Zwrot "w celu" użyty w ww. przepisie oznacza, że aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągniętym przychodem musi zachodzić związek przyczynowy - poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca ponosi koszty związane z utrzymaniem (zabezpieczeniem) lokali, które nie znalazły dotychczas nabywcy.

Biorąc pod uwagę powyższe, wydatki poniesione przez wnioskodawcę związane z utrzymaniem lokali, które nie znalazły dotychczas nabywcy stanowić będą koszt uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl