IPPB1/415-144/07-4/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-144/07-4/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania opłaconych składek wynikających z grupowego ubezpieczenia zdrowotnego pracowników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania opłaconych składek wynikających z grupowego ubezpieczenia zdrowotnego pracowników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza objąć swoich pracowników grupowym ubezpieczeniem zdrowotnym w jednym z Towarzystw Ubezpieczeniowych.

Przedmiotem ubezpieczenia będzie życie i zdrowie pracowników. Z tytułu zawarcia umowy ubezpieczenia zdrowotnego Spółka będzie opłacać składki ubezpieczeniowe w wysokości ustalonej przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka powinna zaliczyć kwoty opłaconych składek wynikających z grupowego ubezpieczenia zdrowotnego za każdego ubezpieczonego pracownika do przychodu Pracownika i opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych, tak jak z tytułu umowy o pracę.

Zdaniem Spółki zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z tytułu stosunku pracy są m.in. wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne w tym otrzymane świadczenia w naturze.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość świadczeń w naturze określa się wg przeciętnych cen. Jeżeli więc pracownik otrzyma nieodpłatne świadczenie, wówczas będzie ono podlegało opodatkowaniu podatkiem według wartości "świadczenia". Należy jednak zauważyć, iż podstawą ubezpieczenia na życie jest tak naprawdę otrzymywanie konkretnych świadczeń przez pracownika w postaci świadczonych usług medycznych. Każdy pracownik będzie korzystał z tych usług w zupełnie inny sposób, jeden będzie korzystał częściej zaś drugi może nie korzystać z nich praktycznie w ogóle.

Zdaniem Spółki jedyną możliwością opodatkowania podatkiem w tym przypadku jest ustalenie samej wartości nieodpłatnego świadczenia.

Ponieważ nie jest możliwe ustalenie wartości faktycznie otrzymanych przez danego pracownika świadczeń bez względu na to, czy dane osoby skorzystały z usługi. Sama możliwość skorzystania ze świadczenia nie stanowi wartości otrzymywanych nieodpłatnych świadczeń.

Spółka zaznacza, iż w przypadku opodatkowania podatkiem otrzymywanych świadczeń według wysokości opłaconej składki ubezpieczeniowej, znakomita część tej składki podlegałaby opodatkowaniu podatkiem dwukrotnie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne są od podatku kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem odszkodowań za szkody dot. składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą dochodu otrzymanego z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej - w wypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi.

Funduszami kapitałowymi są fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów o funduszach inwestycyjnych oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych.

Przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych są (w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) przychodami z kapitałów pieniężnych.

Zgodnie z art. 30a ust. 1pkt 5 ww. ustawy od dochodu pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Dochodem jest różnica pomiędzy wypłaconą kwotą świadczenia i sumą składek wypłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.

Zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dane świadczenie nie może podlegać opodatkowaniu dwukrotnie tym samym podatkiem.

Mając powyższe na uwadze Spółka stoi na stanowisku, iż nie będzie zmuszona do pobrania i odprowadzenia podatku za pracowników, z tytułu płacenia i objęcia ich programem ubezpieczenia.

W dniu 5 listopada 2007 r. Spółka doprecyzowała wniosek informując, iż:

1.

Jest to ubezpieczenie na życie w wysokości 1.000 zł z usługą medyczną.

2.

Jedyną upoważnioną osobą/osobami jest osoba/osoby wskazane przez ubezpieczonego.

3.

Opłata jest wnoszona za dany pakiet i w zależności za ile osób (opłata za jedną osobę jest stała - czy Pracownik będzie raz w danej klinice czy 100 zawsze jest taka sama, a Towarzystwo Ubezpieczeniowe XXX nie zmienia w czasie rocznego cyklu składek ubezpieczeniowych).

4.

Składka może być przyporządkowana na danego pracownika.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelakiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze, bądź ich elementy bez względu na źródło finansowania tych wypłat, świadczeń a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystywany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż, przychodem pracownika jest nie tylko samo wynagrodzenie (wypłaty pieniężne). Należy do niego zaliczyć wszelkie inne formy przysporzeń majątkowych z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c cytowanej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka zamierza objąć nieobowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym swoich pracowników i z tytułu zawarcia umowy tego ubezpieczenia Spółka będzie opłacać składki ubezpieczeniowe w wysokości ustalonej przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe.

Spółka w swoim wniosku dodaje, iż jest w stanie przyporządkować składkę na danego pracownika.

Kwota składki na ubezpieczenie pokrywana przez pracodawcę za pracownika wypełnia dyspozycję zakwalifikowania jej do przychodów ze stosunku pracy. Wynika to z definicji pojęcia przychodu, która nakazuje zaliczyć do niego każdą realną korzyść, jaką pracownik otrzymał od pracodawcy.

Ponieważ opisane świadczenie mieści się w pojęciu przychodu pracownika konieczne jest ustalenie momentu jego powstania.

W tym zakresie należy uwzględnić art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tego przepisu przychodami z zastrzeżeniem art. 14 - 16, 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, iż przychód z tytułu sfinansowania za pracownika składek powstanie w dacie ich zapłacenia.

Odnosząc się natomiast do wskazanego we wniosku przez Wnioskodawcę zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przychodu z tytułu udziału w spółkach kapitałowych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy we wskazanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym ww. przepisy nie znajdują zastosowania.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż kwota składki na ubezpieczenie pracownika pokryta przez pracodawcę będzie stanowiła przychód pracownika i powinna być opodatkowana wraz z innymi przychodami ze stosunku pracy.

W związku z powyższym na Spółce z tytułu dokonywania ww. świadczeń, będą ciążyć obowiązki płatnika określone w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla przychodów ze stosunku pracy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl