IPPB1/415-1342/08-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1342/08-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 20 maja 1999 r. wnioskodawca prowadzi firmę na terenie (...) Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Działalność prowadzona jest na podstawie zezwolenia nr (...) z dnia 20 maja 1999 r. wydanego przez (...) Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A.

Pierwsza faktura sprzedaży wystawiona była 02 08.2001 r. Firma specjalizuje się w produkcji profili mosiężnych i aluminiowych, jako materiałów wykończeniowych dla budownictwa. Zgodnie z przepisami dotyczącymi prowadzenia działalności na terenie strefy wymienionymi wyżej, wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w 100% przez pierwsze 10 lat działalności i w 50% przez następne 10 lat, nie dłużej jednak, niż do 1 września 2016 r. Jednocześnie, na terenie tej samej strefy, działalność gospodarczą prowadził ojciec wnioskodawcy, pod firmą (...). Działalność prowadzona była na podstawie zezwolenia nr (...) z dnia 22 listopada 1996 r. wydanego przez Ministra Przemysłu i Handlu. Zakres podmiotowy działalności z jednego jak i drugiego zezwolenia pokrywa się. W okresie do 29 grudnia 2007 r. ojciec wnioskodawcy korzystał ze 100% zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast po tej dacie płacił podatek dochodowy na zasadach ogólnych, korzystając z 50% ulgi w podatku dochodowym. Firma, zatrudniająca ostatnio około 250 pracowników i osiągające obroty przekraczające 62 mln zł za 10 m-cy tego roku (2008) produkowała listwy przypodłogowe. do glazury i budowlane z pvc.

W dniu 06 11 2008 r. ojciec wnioskodawcy zmarł a wnioskodawca, na mocy testamentu objął i włączył do swojej firmy przedsiębiorstwo ojca. Jednocześnie w celu zachowania marki firmy ojca z dniem 07 11 2008 r. zmienił nazwę swojej firmy na (...). Przedsiębiorstwo to obejmuje środki trwałe, zapasy surowców i wyrobów, należności, środki pieniężne oraz zobowiązania z tytułu dostaw, budżetowe i inne. Jednocześnie wszyscy pracownicy na mocy art. 23 § 1 kodeksu pracy przeszli do nowego pracodawcy Zgodnie z art. 22g punkt 1 ustęp 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość początkowa środków trwałych wprowadzanych do firmy wnioskodawcy jest ustalana w wartości rynkowej, co powoduje, że amortyzacji podlegały będą środki trwałe od nowych, rynkowych wartości, również środki całkowicie umorzone w poprzedniej firmie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskiwany z działalności przedsiębiorstwa spadkowego wprowadzonego do firmy wnioskodawcy, a korzystający wcześniej z całkowitego zwolnienia od podatku do 29 grudnia 2007 i 50% ulgi podatkowej po tej dacie - do dnia 06 11 2008 r. w firmie ojca wnioskodawcy, będzie korzystał ze 100% zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych analogicznie jak korzysta z tego dochód uzyskany w dotychczasowej działalności wnioskodawcy.

Zdaniem wnioskodawcy, dochód uzyskany przeze niego z działalności prowadzonej przy użyciu przedsiębiorstwa uzyskanego w drodze spadku korzysta ze zwolnienia podatkowego na takich samych zasadach jak dochód uzyskiwany z dotychczas prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa. Przesłanką do takiego stwierdzenia jest fakt, że zakres przedmiotowy posiadanego przeze wnioskodawcę zezwolenia obejmuje również produkcję wykonywaną w przedsiębiorstwie ojca na podstawie jego zezwolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady i tryb ustanawiania specjalnych stref ekonomicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzanie strefami oraz szczególne zasady i warunki prowadzenia na ich terenie działalności gospodarczej określiła ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa.

Stosownie natomiast z art. 16 tej ustawy prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy z zastrzeżeniem ust. 2, wymaga zezwolenia, które określa przedmiot oraz warunki działalności gospodarczej, która ma być prowadzona przez przedsiębiorcę na terenie strefy, i termin, w ciągu którego przedsiębiorca jest zobowiązany do rozpoczęcia na terenie strefy działalności określonej w zezwoleniu.

Zezwolenie stanowi postawę do korzystania przez przedsiębiorcę ze zwolnień od podatku lub preferencji podatkowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 5 tej ustawy.

W dniu 1 stycznia 2001 r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 117, poz. 1228) wprowadzająca m.in. zmianę treści przepisów (w tym ww. art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r.) przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi.

Jednocześnie w art. 5 ust. 1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed dniem 1 stycznia 2001 r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu obowiązującym przed wejścia w życie tej, zmieniającej ustawy (tj. przed 1 stycznia 2001 r.).

Przyjęcie Polski do Unii Europejskiej przyniosło kolejną zmianę przepisów dotyczących specjalnych stref ekonomicznych. Z dniem 1 maja 2004 r. weszła w życie ustawa z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.), która - postanowieniami art. 3 - uchyliła art. 5 nowelizacji z dnia 16 listopada 2000 r.

Tym samym - co do zasady - przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 1 stycznia 2001 r. stracili prawo do 100% zwolnienia od podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach.

Artykuł 5 ustawy zmieniającej z dnia 2 października 2003 r., wskazując bowiem, że przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, - podzielił przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie danej strefy, na 3 grupy.

Przedsiębiorcy mali i średni w dalszym ciągu uzyskali prawo do 100% zwolnienia w zakresie ustalonym w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. (w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.), ale prawo to jest ograniczone czasowo - odpowiednio do dnia 31 grudnia 2011 r. i dnia 31 grudnia 2010 r. (art. 5 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r.).

W stosunku do dużych przedsiębiorców, którzy zachowali prawo do zwolnień od podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r., (w brzmieniu wówczas obowiązującym) przepis ten ograniczył wielkość zwolnień poprzez określenie maksymalnej wielkości zwolnienia (czyli pomocy publicznej): do 30% równowartości kosztów inwestycji (sektor motoryzacyjny) bądź 75% tych kosztów (zezwolenia wydane przed 1 stycznia 2000 r.) lub 50% tych kosztów (zezwolenia wydane po 31 grudnia 1999 r.) - art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r.

Z treści cytowanych uprzednio przepisów wynika, że mali i średni przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowują prawo do dotychczasowych (nielimitowanych) ulg w podatku dochodowym - ograniczone odpowiednio do dnia 31 grudnia 2011 i do dnia 31 grudnia 2010 r. (art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r.).

W konsekwencji zasady zwolnień podatkowych dla przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r. oparto - dla małych i średnich przedsiębiorców - na przepisach ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych oraz rozporządzeń ustanawiających specjalne strefy ekonomiczne wydanych na jej podstawie w ich brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie (...) specjalnej strefy ekonomicznej, na podstawie zezwolenia uzyskanego w 1996 r.

(...) specjalna strefa ekonomiczna ustanowiona została na okres 20 lat Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 93, poz. 421 z późn. zm.), w którym określono zwolnienia i preferencje dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, na terenie strefy na zasadach określonych w art. 12 ustawy.

Szczegółowe warunki jakie muszą spełniać nakłady na wydatki inwestycyjne na terenie strefy ekonomiczne określone został w § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Wydatki inwestycyjne stanowią wydatki faktycznie poniesione po dniu uzyskania zezwolenia nie zwrócone przedsiębiorcy w jakiejkolwiek formie, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli podatki te, w całości lub w części podlegają odliczeniu od należnego podatku od towarów i usług, dokonane na:

a.

zakup i montaż fabrycznie nowych maszyn i urządzeń przyjętych przez przedsiębiorcę do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy, zaliczonych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. Nr 112, poz. 1317), do grup 3-6 i 8 oraz środków transportu zaliczonych do grupy 7 tej Klasyfikacji, z wyjątkiem samochodów, które nie posiadają homologacji producenta lub importera, wymaganej dla samochodów innych niż osobowe oraz których dopuszczalna ładowność nie przekracza 500 kg, a także na modernizację lub wytwarzanie we własnym zakresie tych urządzeń,

b.

zakup, budowę, rozbudowę lub modernizację budynków i budowli położonych na terenie strefy, zaliczonych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. Nr 112, poz. 1317), do grupy 1 podgrupy 10 rodzajów 101, 102 i 104 oraz grupy 2 podgrupy 20, 21 i podgrupy 22 rodzajów 220, 223 i 224,

c.

spłatę wartości składników, o których mowa w lit. a) i b), określonej w umowie najmu, dzierżawy lub innej umowie o podobnym charakterze, zaliczonych do składników majątku najemcy, dzierżawcy lub używającego - stosownie do przepisów wydanych na podstawie art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, Nr 60, poz. 700 i 703, Nr 86, poz. 958 i Nr 103, poz. 1100) oraz art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, Nr 22, poz. 270, Nr 60, poz. 703, Nr 70, poz. 816 i Nr 104, poz. 1104), przyjętych do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy,

W myśl § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy, lecz nie dłużej niż do końca 15 roku od dnia jej ustanowienia, dochód przedsiębiorcy uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego:

1.

w wysokości stanowiącej równowartość kwoty wydatków inwestycyjnych, z zastrzeżeniem ust. 2, lub

2.

w wysokości 25% dochodu uzyskanego odrębnie w każdym miesiącu:

a.

z tytułu zatrudnienia w tym samym miesiącu każdych 10 pracowników, maksymalnie do wysokości 100% dochodu,

b.

jeżeli w tym samym miesiącu przedsiębiorca zatrudnia mniej niż 10 pracowników.

Stosownie do § 5 ust. 2 rozporządzenia w okresie, o którym mowa w ust. 1, dochód przedsiębiorcy uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w całości, w wypadku gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 350 tys. EURO, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków. Zwolnienie przysługuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne w wysokości przekraczającej tę kwotę, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 6.

Za dzień rozpoczęcia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy uważa się datę wystawienia pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy lub usług wykonanych na jej terenie (§ 5 ust. 4 rozporządzenia).

W myśl § 6 rozporządzenia przepisy § 5 stosuje się odpowiednio również po upływie okresu, o którym mowa w § 5 ust. 1, z tym że kwota zwolnień nie może przekroczyć, odrębnie w każdym roku podatkowym, połowy dochodu uzyskanego przez przedsiębiorcę z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.

Zatem prawodawca w ww. rozporządzeniu, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r., postanowił, że wydatkami kwalifikującymi do korzystania ze zwolnienia mogą być wyłącznie poniesione koszty określonych inwestycji przewidziane w § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Ich poniesienie w kwocie przekraczającej 350 tys. EURO stanowiącą równowartość, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa NBP z dnia faktycznego poniesienia wydatków, wywołuje skutek w postaci zwolnienia od podatku dochodowego dochodów w całości.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w chwili obecnej wnioskodawca korzysta ze 100% zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych. Zezwolenie uzyskał on na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia (...) specjalnej strefy ekonomicznej i aby korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych zobowiązany był do poniesienia określonych wydatków inwestycyjnych powyżej 350 tys. EURO. Dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę był dzień 2 sierpnia 2001 r. tj. dzień wystawienia pierwszej faktury, a zatem jego dochody zwolnione są w całości do dnia 2 sierpnia 2001 r. Zakres przedmiotowy działalności określony w zezwoleniu wnioskodawcy pokrywa się z zakresem działalności określonym w zezwoleniu jego ojca.

W konsekwencji należy uznać, że w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez wnioskodawcę na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r. nie ma znaczenia fakt, że wnioskodawca przejął w spadku przedsiębiorstwo ojca tj. środki trwałe, ludzi, zapasy. Zwolnienie od podatku dochodowego nie jest bowiem uzależnione od wielkości majątku firmy, wielkości produkcji, ponieważ jest to zwolnienie czasowe, które wnioskodawca uzyskał na warunkach w pierwotnym zezwoleniu i w stanie prawnym obowiązującym w dacie uzyskania tego zezwolenia. Jednakże rodzaj działalności gospodarczej przedsiębiorstwa otrzymanego w spadku musi być zgodny z rodzajem działalności określonym w zezwoleniu wnioskodawcy. Biorąc pod uwagę oświadczenie wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie warunek ten jest spełniony.

W świetle powyższego należy uznać, iż dochód uzyskany przez wnioskodawcę z działalności prowadzonej przy użyciu przedsiębiorstwa uzyskanego w drodze spadku korzysta ze zwolnienia podatkowego na takich samych zasadach jak dochód uzyskiwany z dotychczas prowadzonego przez wnioskodawcę przedsiębiorstwa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl