IPPB1/415-1328/12-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1328/12-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* obowiązku pobrania i wpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wydania uczestnikom Programu lojalnościowego będącymi fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą nagród rzeczowych i voucherów - jest prawidłowe,

* braku obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C - jest prawidłowe,

* zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe,

* w pozostałym zakresie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca Spółka z o.o. (zwana dalej również "Agencją") zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych i lojalnościowych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów zleceniodawców.

W ramach działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, Agencja zamierza zawrzeć ze swoim kontrahentem, zwanym dalej "Klientem" umowę o współpracy, której przedmiotem będzie świadczenie przez Agencję na rzecz Klienta kompleksowej usługi marketingowej polegającej na organizacji i prowadzeniu programu lojalnościowego (zwanego dalej również "Programem").

Zgodnie z planowaną umową o współpracy łączącą Agencję i Klienta, Agencja zobowiąże się do przeprowadzenia, podziałem na etapy, następujących działań:

1. Przygotowania i wdrożenia Programu, w tym przygotowania Regulaminu i innych dokumentów niezbędnych do prawidłowej organizacji i prowadzenia Programu, zapewnieniu systemu informatycznego do obsług Programu, opracowanie projektów komunikacji dla projektowanych działań, w tym materiałów informacyjnych i tzw. "pakietów powitalnych"; przygotowanie strony internetowej Programu i e-learningu dla Uczestników, uruchomienia infolinii Programu, przygotowania wzorów raportów związanych z prowadzeniem Programu;

2. Prowadzenia Programu w charakterze Organizatora, w tym m.in. do zakupu i wydawania nagród przewidzianych w Programie, przekazania pakietów powitalnych Przedstawicielom Handlowym Klienta, prowadzenia kont Uczestników, bieżącej obsługi reklamacji, sporządzania raportów z przebiegu Programu, hostingu i bieżącej aktualizacji strony internetowej Programu;

3. Innych, szczegółowo określonych w umowie o współpracy.

Wynagrodzenie Agencji określone zostanie w kosztorysie stanowiącym załącznik do umowy o współpracę. Rozliczenia pomiędzy Agencją, a Klientem dokonywane będą na podstawie faktur częściowych VAT, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług zgodnie ze stawką obowiązującą w dacie wystawienia faktury. Faktury wystawiane będą przez Agencję po zakończeniu poszczególnych etapów prac stanowiących przedmiot umowy. Zgodnie z umową, iż ramach wynagrodzenia, o którym mowa z zdaniu poprzedzającym, Klient dokona również zapłaty kwot odpowiadających wartości nagród wydawanych w Programie przez Agencję, jako Organizatora Programu. Umowa będzie przewidywać, że w przypadku uiszczenia przez Klienta zaliczki na nabycie nagród rzeczowych, wynagrodzenie Agencji zostanie pomniejszone o kwotę wpłaconej zaliczki. Ponadto Agencji będzie przysługiwać prowizja od kosztów zewnętrznych (takich jak koszt produkcji welcome packów, wysyłka sms-ów, koszt abonamentu infolinii) wynosząca 6% netto tych kosztów oraz prowizja w wysokości 5% wartości netto cen jednostkowych, ustalonych między Klientem a Agencją, nagród wydawanych w Programie. Wynagrodzenie prowizyjne płatne będzie na podstawie faktur VAT, wystawianych przez Agencję raz na miesiąc.

Program adresowany będzie do przedsiębiorców: zarówno osób fizycznych, jak i podmiotów nieposiadających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną (art. 331 k.c., w szczególności spółek osobowych), zwanych dalej "Uczestnikami", którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej dokonują zakupów produktów Klienta Agencji, w celu ich dalszej odsprzedaży odbiorcy ostatecznemu (konsumentowi). W Programie nie będą uczestniczyć konsumenci w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Celem tego Programu będzie zwiększenie zainteresowania Uczestników nabyciem produktów Klienta w celu odsprzedaży w prowadzonych przez nich przedsiębiorstwach, jak również poprawa umieszczania produktów Klienta na terenie sklepu prowadzonego przez Uczestnika. Dodatkowym celem programu może być również szkolenie za pośrednictwem tzw. e-learningu z wiedzy o objętych Programem produktach Klienta.

Przystąpienie do Programu będzie następować wyłącznie na zaproszenie Przedstawiciela Handlowego Klienta, po dokonaniu prawidłowego zgłoszenia Uczestnika do Programu. Zgłoszenie to nastąpi na podstawie prawidłowo wypełnionego formularza, zawierającego w szczególności; nazwę Uczestnika i nazwę punktu sprzedaży zgłaszanego do Programu, adres rejestrowy Uczestnika i adres punktu sprzedaży, NIP Uczestnika, dane kontaktowe osób reprezentującej Uczestnika, podpis osoby upoważnionej do działania w imieniu Uczestnika i pieczęć Uczestnika Formularz zgłoszeniowy przekazywany będzie Przedstawicielowi Handlowemu Klienta i następnie za jego pośrednictwem - Organizatorowi. Uczestnik będzie mógł też samodzielnie wysłać Formularz zgłoszeniowy bezpośrednio na adres Organizatora. Organizator zarejestruje Uczestnika w systemie informatycznym Programu i wyśle mu sms-em powiadomienie o zarejestrowaniu w Programie wraz z loginem i hasłem pozwalającym Uczestnikowi na logowanie się na jego indywidualne konto znajdujące się na stronie internetowej Programu.

Program polegać będzie na tym, że Uczestnicy będą mogli gromadzić na swoich kontach punkty za zakup produktów objętych Programem, które to punkty następnie będą mogły zostać wymieniane przez Uczestników na:

1.

nagrody rzeczowe z katalogu nagród; drukowanego lub znajdującego się na stronie internetowej Programu lub

2.

nagrody pieniężne w postaci przelewów na karty przedpłacone VI SA lub Mastercard (polega to na tym, że Agencja wydaje Uczestnikowi kartę płatniczą, która zostaje uznana określoną kwotą wynikającą z przyznanych punktów) lub bezpośrednio na rachunki bankowe uczestników.

Punkty będą mogły być również zdobyte przez Uczestników poprzez branie udziału w organizowanych za pośrednictwem strony internetowej Programu konkursach oraz - ewentualnie - w quizach typu e-learning i innych dodatkowych akcjach promocyjnych urządzanych przez Organizatora zgodnie regulaminem (wymagają ogłoszenia z wyprzedzeniem na stronie internetowej Programu i zaproszenia do nich Uczestników). Określonej liczbie Uczestników może zostać przyznana nagroda w postaci vouchera na wycieczkę, do wykorzystania w biurze podróży. Każdy voucher stanowiący nagrodę główną ma wartość 6.000 zł. Ilość punktów przyznawanych za zakup produktów objętych Programem oraz ilość punktów uprawniającą do poszczególnych nagród szczegółowo określi Regulamin.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, z tytułu wydania Uczestnikom Programu lojalnościowego będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą nagród rzeczowych oraz voucherów na Organizatorze ciążyć będzie obowiązek pobrania i wpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 52, poz. 307 z późn. zm., dalej jako "p.d.o.f.").

2. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, z tytułu wydania Uczestnikom Programu lojalnościowego będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą nagród pieniężnych na Organizatorze ciążyć będzie obowiązek pobrania wpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 p.d.o.f.

3. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, z tytułu wydania Uczestnikom Programu lojalnościowego będącym osobowymi spółkami handlowymi (spółką cywilną) prowadzącymi działalność gospodarczą nagród rzeczowych oraz voucherów na Organizatorze ciążyć będzie obowiązek pobrania i wpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 p.d.o.f.

4. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, z tytułu wydania Uczestnikom Programu lojalnościowego będącym osobowymi spółkami handlowymi (spółka cywilna) prowadzącymi działalność gospodarczą nagród pieniężnych na Organizatorze ciążyć będzie obowiązek pobrania i wpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie 41 ust. 4 uwzględnieniem art. 41 ust. 7 p.d.o.f.

5. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w przypadku wydawania nagród rzeczowych oraz voucherów osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą Wnioskodawca ma obowiązek wystawiania deklaracji PIT-8 AR.

6. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w przypadku wydawania nagród rzeczowych oraz voucherów osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą Wnioskodawca ma obowiązek sporządzania i przekazywania podatnikowi oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji PIT-8C.

7. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w przypadku wydawania nagród pieniężnych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą Wnioskodawca ma obowiązek wystawiania deklaracji PIT-8 AR,

8. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w przypadku wydawania nagród pieniężnych osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą Wnioskodawca ma obowiązek sporządzania i przekazywania podatnikowi oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji PIT-8C.

9. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w przypadku wydawania nagród rzeczowych oraz voucherów osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą może mieć zastosowanie zwolnienie, o którym w art. 21 ust. 1 pkt 68 p.d.o.f.

10. Czy w świetle przedstawionego zderzenia przyszłego, w przypadku wydawania nagród rzeczowych oraz voucherów osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą może mieć zastosowanie zwolnienie, o którym w art. 21 ust. 1 pkt 68a p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm., dalej jako "p.d.o.f.") opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca dokonał kategoryzacji źródeł przychodów. Stosownie do postanowień ww. art. 10 ust. 1 odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w pkt 3 i 9 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza oraz

* inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Artykuł 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości wróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 p.d.o.f. przychodem z działalności gospodarczej są również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym od Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartość pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f.

Odnosząc się do poszczególnych pytań Wnioskodawca podnosi, co następuje:

Pytanie nr 1

Zdaniem Wnioskodawcy na postawione pytanie nr 1 należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Wynika to z art. 30 ust. 1 pk 2 p.d.o.f., który stanowi, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych tul nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie przez przedsiębiorcę (osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą) nagrody nie oznacza, że wartość wygranej należy doliczyć do dochodów z działalności gospodarczej i opodatkować 19% podatkiem liniowym lub według skali. W związku z tym na organizatorze konkursu nie ciążyłyby żadne obowiązki informacyjne. Byłoby to błędne założenie, że w art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. mowa jest o wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych, o ile stanowią one dochód z tzw. innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 p.d.o.f.). Wówczas wygrana uzyskana przez przedsiębiorcę, stanowiąca z zasady przychód z działalności gospodarczej, nie podlegałaby opodatkowaniu ryczałtowemu na zasadach art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. Tymczasem opodatkowanie na mocy ww. przepisu dotyczy wygranych we wszystkich konkursach lut loteriach, a nie tylko tych, które można zakwalifikować do przychodów z innych źródeł. Potwierdza to brzmienie przepisów określających opodatkowanie właściwe przedsiębiorcom (według skali albo podatkiem liniowym). Art. 27 ust. 1 p.d.o.f., wskazujący poszczególne przedziały podatkowe zawiera zastrzeżenie, że skala podatkowa nie dotyczy przypadków z art. 29-30e, a więc także wygranej w loterii opodatkowanej ryczałtem. Także art. 30c ust. 1 p.d.o.f., przewidujący możliwość liniowego opodatkowania dochodów ze źródeł w postaci działalności gospodarczej, wprowadza wyjątki od opodatkowania stawką 19% - art. 29, art. 30 (w tym art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f.), art. 30d oraz art. 44 ust. 4 p.d.o.f. Wyłączenie z zakresu art. 30c przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. wskazuje, iż ustawodawca nakazuje opodatkowanie nagród w konkursach czy loteriach dla przedsiębiorców według ryczałtu 10%. Opodatkowanie nagród podatkiem liniowym, na mocy art. 30c p.d.o.f., byłoby działaniem contra legem. Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest wyrok NSA z 4 sierpnia 2006 r. sygn. akt II FSK 304/05. W wyroku tym stwierdzono, że art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. ma zastosowanie do wszystkich nagród związanych ze sprzedażą premiową, zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością, jak i nie mających. Nie ma podstaw, aby z zakresu znaczeniowego nazwy "nagrody związane ze sprzedażą premiową" wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą. Gdyby ustawodawca chciał wyłączyć z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. nagrody związane ze sprzedażą premiową, otrzymywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, uczyniłby to wyraźnie, tak jak w mającym taki sam charakter art. 30 ust. 1 pkt 1 (obowiązującym w 2000 r.), odnoszącym się do odsetek od pożyczek. Należy również wskazać na wyrok WSA z dnia 21 lipca 2010 r., III SA/WA 169/10, w którym WSA uznał, że art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. ma zastosowanie do wszystkich nagród zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak również nie mających z nią związku, a zatem podmiot wydający nagrodę ma obowiązek pobrać zryczałtowany dochodowy i sporządzić deklarację PIT-8AR. W uzasadnieniu wyroku WSA uznał, że art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. dotyczy:

1.

wygranych, które otrzymano w konkursach, grach i zakładach wzajemnych,

2.

nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem, że nie zachodzi zwolnieniem podatkowym przewidzianym w art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 p.d.o.f.

Zdaniem WSA do momentu, kiedy nie da się wykluczyć losowości wygranej przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, jak również nie będzie można uznać, że w wyniku działań podatników i ich partnerów handlowych nie dochodzi do próby zmniejszenia obciążeń podatkowych, nagrody wydawane przedsiębiorcom należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. Stan taki będzie istniał bez względu czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania wgranej/nagrody uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 p.d.o.f.), bądź przychód z innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 p.d.o.f.). Wówczas od jej przychodu należy - stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f., stanowiącego unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c p.d.o.f., pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Ponieważ do opisanego na wstępie przyszłego stanu faktycznego nie będzie miało żadne ze zwolnień opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 p.d.o.f. (pkt 6 i 6a - gdyż Program nie jest grą hazardową w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które opisano w zdarzeniu przyszłym, zastosowania nie będzie miało również zwolnienie wynikające z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68), jak również zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68a (z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wartość świadczenia może przekraczać 200 zł), Wnioskodawca jest zobowiązany do pobrania podatku od nagród rzeczowych i voucherów wydawanych przedsiębiorcom, gdyż nagrody te, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. opodatkowane są podatkiem ryczałtowym w wysokości 10% i nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy, że nagrody otrzymane przez przedsiębiorcę powinny być opodatkowane ryczałtem 10% są także przepisy dotyczące płatnika będącego organizatorem konkursu czy loterii. Zgodnie z art. 41 ust. 4 p.d.o.f. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2 (wygrane w loteriach), 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Płatnik jest więc obowiązany pobrać podatek zryczałtowany w każdym przypadku, bez względu czy nagrodę wydaje się konsumentowi, pracownikowi, czy przedsiębiorcy. Gdyby ustawodawca zamierzał zwolnić płatnika z obowiązku poboru ww. podatku od nagrody wydawanej przedsiębiorcy, zawarłby takie upoważnienie w ustawie. Takie rozwiązanie wprowadzono w art. 41 ust. p.d.o.f., z którego wynika, że płatnicy są zwolnieni z poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres działalności gospodarczej, o które mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3. Ustawodawca w odniesieniu do nagród w konkursach czy loteriach nakazuje organizatorowi pełnienie funkcji płatnika i nie przewiduje w tym zakresie żadnych odstępstw.

Pytanie nr 2:

Zdaniem Wnioskodawcy na postawione pytanie nr 2 należy udzielić odpowiedzi negatywnej.

Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. stanowi, że dochód (przychód) z tytułu wygranych w konkursach i grach, innych niż określone w art. 21 ust. 1 pkt 6 (zwolnionych od opodatkowania podatkiem dochodowym), lub nagród związanych ze sprzedażą premiową nie podlega łączeniu z dochodami (przychodami) z innych źródeł i pobiera się od tych dochodów podatek w formie 10% ryczałtu od wygranej lub nagrody. Takie brzmienie zacytowanego przepisu prawa podatkowego rodzi pytanie czy dotyczy on wszystkich podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym także podatników osiągających przychody pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też wyłącza z tej zryczałtowanej formy opodatkowania wymienioną kategorii podatników.

Odpowiedzi na to pytanie udzielił skład siedmiu sędziów NSA w uchwale z dnia 25 czerwca 2007 r. sygn. akt II FPS 5/06 publik. w ONSAiWSA z 2007 r. Nr 6, poz. 111). W uzasadnieniu tej uchwały stwierdzono, że art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do dochodów (przychodów) ze sprzedaży premiowej otrzymanych przez podmioty uzyskujące przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. NSA wskazał na to, że nagroda pieniężna ustalona w regulaminie sprzedaży premiowej prowadzi w rezultacie do obniżenia kosztów zakupu towarów nabywanych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą i ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie przez nabywcę kosztów uzyskania przychodów. Stanowi zatem nierozerwalny element działalności gospodarczej. Również, zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, ograniczenia kwotowe dotyczące opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym świadczą o tym, że w przepisie art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. ustawodawca opodatkował w formie ryczałtu dochód nagród incydentalnych, uzyskanych ze sprzedaży premiowej, a nie premie pieniężne uzyskiwane ze sprzedaży towarów na ściśle określonych warunkach, które mają bezpośredni wpływ na efekt działalności gospodarczej. W uchwale stwierdzono, że sprzedaż hurtowa towarów podmiotom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, premiowana nagrodami pieniężnymi, nie może być uznana za sprzedaż premiową, z której dochód opodatkowany jest w formie ryczałtu. Sprzeda premiowa, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to sprzedaż konsumencka jednostkowa, incydentalna, niezwiązana z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Powyższy pogląd podtrzymał NSA w wyroku z dnia 15 listopada 2007 r., II FSK 1012/07 uznając, że na tle art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f., wypłata dokonana na rzecz przedsiębiorcy "nie stanowi wyróżnienia o charakterze materialnym, ani tym bardziej moralnym, a jest jedynie elementem polityki cenowej hurtowni farmaceutycznej" a "zgodnym zamiarem stron i celem umowy jest obniżenie ceny, a nie wyróżnienie nabywców". Podobnie wypowiedział się również NSA w wyroku z dnia 28 sierpnia 2007 r. II FSK 1167/05, stwierdzając, że nagroda pieniężna ustalona w regulaminie sprzedaży premiowanej w omawianej sprawie prowadzi końcowo do obniżenia kosztów zakupu towarów nabywanych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą w celu uzyskania przychodów i ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie przez nabywcę kosztów uzyskania przychodów. Stanowi zatem nierozerwalny element działalności gospodarczej. Oznacza to, że przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. nie ma zastosowania. Pogląd powyższy podtrzymał również WSA w Warszawie w cytowanym wyżej wyroku z dnia 21 lipca 2010 r. III SA/Wa 169/10 uznając, że art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. nie ma zastosowania do nagrody, w wyniku otrzymania której dochodzi do zmniejszenia ceny (rabatu) lub nagrody, otrzymanie której przez uczestnika loterii premiowej wpływa na wysokość ceny na warunkach uprzednio znanych kontrahentowi.

Z powyżej przytoczonego orzecznictwa jednoznacznie wynika, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zakresu obowiązywania art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. ma zdefiniowanie pojęcia "sprzedaży premiowanej". Powyższe pojęcie składa się z dwóch wyrazów oznacza sprzedaż, z którą związane jest przyznawanie nagród. "Sprzedaż" jest pojęciem cywilistycznym i oznacza odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę, natomiast określenie "premia" oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagrodzoną. Wobec tego należy uznać, że nagroda pieniężna ustalona w regulaminie Programu prowadzi finalnie do obniżenia kosztów zakupu towarów nabywanych przez przedsiębiorcę w celu zyskania przychodów i ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie przez niego kosztów uzyskania przychodów. Stanowi zatem nierozerwalny element działalności gospodarczej. Powyższą tezę potwierdza również fakt, że w art. 30 ust. 1 pkt 2 wygrane w konkursach i grach potraktowano na równi z nagrodami wiązanymi ze sprzedażą premiową; wynika z tego, że zamiarem ustawodawcy było opodatkowanie nagród incydentalnych, uzależnione od przypadku. Wymienione w omawianym przepisie nagrody związane ze sprzedażą premiową zrównano z wygranymi w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu oraz konkursach dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Również - co podkreślił NSA w uchwale II FPS 5/06 - ograniczenia kwotowe dotyczące opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym świadczą o tym, że w przepisie art. 30 ust. 1 pk 2 p.d.o.f. prawodawca opodatkował w formie ryczałtu dochód z nagród incydentalnych uzyskanych ze sprzedaży premiowanej, a nie premie pieniężne uzyskiwane ze sprzedaży towarów na ściśle określonych warunkach, które mają bezpośredni wpływ na efekt działalności gospodarczej.

Konkludując, należy uznać, że nagrody pieniężne ustalone w regulaminie Programu prowadzą w samym założeniu do obniżenia kosztów zakupu towarów nabywanych przez przedsiębiorcę w celu zyskania przychodów i z tego względu nie mógł być traktowanej jako nagrody opodatkowane podatkiem ryczałtowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 p.d.o.f. Tym samym, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania od takich nagród pieniężnych podatku, zgodnie z art. 41 ust. 4 p.d.o.f.

Pytanie nr 3 i 4

Udzielając odpowiedzi na pytania nr 3 i 4 należy przede wszystkim ustalić, czy osobowe spółki handlowe (spółka cywilna) są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 1 p.d.o.f. ustawa ta reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych. Z zakresu opodatkowania wyłączone są więc inne, niż osoby fizyczne, podmioty prawa czy jednostki organizacyjne. Poza osobami prawnymi dotyczy to w szczególności osobowych spółek handlowych. Spółkami osobowymi są: spółka cywilna, spółka jawna, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka partnerska. Powyższy ułomny status prawnopodatkowy spółek cywilnych w praktyce podatku dochodowego od osób fizycznych stwarza wiele problemów. Niemniej spółki osobowe nie mają statusu podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. W orzeczeniu z dnia 9 grudnia 1999 r. (SA/Łd 1604/97, LEX nr 40550) stwierdzono, że: W przypadku spółek cywilnych podatnikiem nie jest spółka, lecz każdy wspólnik indywidualnie, w związku z czym określenie wysokości przychodu, dochodu do opodatkowania oraz należnego podatku dochodowego dokonuje się jedynie dla poszczególnych wspólników. Z kolei w wyroku z dnia 8 lipca 1998 r. (SA/Sz 390/98, LEX nr 34745) wskazano, iż: Spółka cywilna nie jest podatnikiem podatku dochodowego, skoro są nimi jej udziałowcy, i dlatego żądanie wydania przez organ podatkowy decyzji ustalającej przychód i dochód spółki jest bezpodstawne. Pogląd ten jest konsekwentnie podtrzymywany orzecznictwie. W wyroku z dnia 3 września 2008 r. (I SA/Gl 317/06, LEX nr 488110) WSA w Gliwicach stwierdził: Przepis art. 1 ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia jako podmioty podatkowe wyłącznie osoby fizyczne. Podatnikami podatku dochodowego są tylko te osoby, a nie zawarta przez nie spółka cywilna, niebędąca przecież na gruncie przepisów podatku dochodowego - odrębnym od wspólników podmiotem. W piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 29 grudnia 1993 r. (PO 4/ŻB-722-882/93, M. Pod. 1997, nr 12, s. 384) wskazano, że: do opodatkowania spółek komandytowych nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółki te nie są też podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych. Podatnikami takimi są wyłącznie wspólnicy spółki oraz ich komandytariusze.

Z powyższej analizy orzecznictwa wynika zatem jednoznacznie, że w przypadku spółek osobowych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają jedynie wspólnicy takich spółek. Sama spółka osobowa de iure nie jest podatnikiem podatku dochodowego ani od osób fizycznych, ani od osób prawnych. W sensie prawnopodatkowym (inaczej niż cywilnoprawnym) zatem to wspólnik spółki osobowej osiąga przychód, ponosi koszty etc. W rozumieniu prawa cywilnego to spółka osobowa osiąga przychody i ponosi określone wydatki w celu ich uzyskania. Dla prawidłowego ustalenia dochodu wspólników z udziału w spółce konieczne jest nawet uprzednie obliczenia dochodu podatkowego samej spółki, a następnie dopiero podział ich na wspólników Spółka osobowa nie może być jednak podatnikiem. Dlatego też ustawodawca wprowadził przepisy art. 8 p.d.o.f. które mają umożliwić faktyczne opodatkowanie spółki osobowej, chociaż de iure opodatkowaniu podlegają wspólnicy tych spółek. Z tego też względu, w przypadku będących osobami fizycznymi wspólników spółek osobowych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą co w świetle (por. art. 22, 86, 102 i 126 kodeksu spółek handlowych) ich przychody należy uznać za przychody uzyskiwane z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej (co znajduje potwierdzenie wprost w art. 5b ust. 2 p.d.o.f. Z tego też względu do wspólników tych spółek należy stosować zasady opisane w stanowisku dot. pytań nr I i 2. Tym samym:

* w przypadku pytania nr 3 -odpowiedź powinna być twierdząca

* w przypadku pytania nr 4 - odpowiedź powinna być negatywna.

Pytanie nr 5

Odpowiedź na to pytanie jest konsekwencją odpowiedzi na pytania nr 1. Jeżeli zatem Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru i wpłaty podatku od wydawanych nagród rzeczowych i voucherów obejmujących prawo do uzyskania świadczenia usługi, będących tym samym rodzajem nagrody rzeczowej), będzie również zobowiązany do sporządzenie deklaracji PIT-8AR oraz przesłania jaj właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowemu.

Wnioskodawca nie ma jednak obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C.

Podmiotem zobowiązanym do sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a p.d.o.f., są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Obowiązek sporządzania informacji powstaje w przypadku, gdy:

* podmioty, o których mowa w przepisie dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1,

* nie są to dochody przedmiotowo zwolnione od podatku,

* od dochodów tych nie zaniechano poboru podatku na podstawie przepisów ordynacji podatkowej.

* nie ma obowiązku pobrania zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego od tychże świadczeń.

Wskazane wyżej warunki muszą być spełnione łącznie, Ponieważ, jak już wspomniano, na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazywanych nagród rzeczowych, zastosowanie art. 42a p.d.o.f. jest wyłączone.

Pytanie nr 6

Również i odpowiedź na to pytanie jest konsekwencją odpowiedzi na pytania nr 2. Ponieważ w tym wypadku Wnioskodawca nie jest zobowiązany poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, nie ma również obowiązku sporządzania deklaracji RIT-8AR. To samo dotyczy obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C. Przesłanki powstania tego obowiązku zostały omówione w odpowiedzi na pyt. nr 5: ponieważ świadczenia wypłacane przez Wnioskodawcę nie są należnościami lub świadczeniami, o których mowa w art. 20 ust. 1, art. 42a nie ma do nich zastosowania. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C. Stanowisko powyższe zostało potwierdzone w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 11 stycznia 2010 r., IPPBI/415-797/09-4/EC, w którym uznano, że podatnik nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C w związku z uzyskaniem przychodu przez osobę, która prowadzi działalność gospodarczą.

Pytanie nr 7

Odpowiedź negatywna.

Również i odpowiedź na to pytanie jest konsekwencją odpowiedzi na pytania nr 2. Ponieważ w tym wypadku Wnioskodawca nie jest zobowiązany poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, nie ma również obowiązku sporządzania deklaracji PIT-8 AR.

Pytanie nr 8

Odpowiedź negatywna.

To samo dotyczy obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C. Przesłanki powstania tego obowiązku zostały omówione w odpowiedzi na pyt. nr 5: ponieważ świadczenia wypłacane przez Wnioskodawcę nie są należnościami lub świadczeniami,:o których mowa w art. 20 ust. 1, art. 42a nie ma do nich zastosowania. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT 8C. Stanowisko powyższe zostało potwierdzone w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 stycznia 2010 r., IPPB1/415-797/09-4/EC, w którym uznano, że podatnik nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C związku z uzyskaniem przychodu przez osobę, która prowadzi działalność gospodarczą.

Pytanie nr 9

Odpowiedź negatywna.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 p.d.o.f. wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedaż premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Z treści tego przepisu jednoznacznie zatem wynika, że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 p.d.o.f. dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umów sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą. Tym samym osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, otrzymująca świadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 p.d.o.f. nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie (tak też: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 2 września 2010 r., I SA/Sz 581/10).

Pytanie nr 10

Odpowiedź negatywna.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a p.d.o.f. wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200,00 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. W ocenie wnioskodawcy zwolnienie to również nie ma zastosowania do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Wynika to już z samej treści ww. przepisu, który odwołuje się do art. 20 ust. 1 p.d.o.f. i przychodów z "innych źródeł" podczas, gdy przychód otrzymywany przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie może być zaliczony do przychodu ze źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 p.d.o.f. Taki też pogląd wyrazi również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 24 stycznia 2011 r., IPPB1/415-964/10-4/RS; podobnie wypowiada się również doktryna (por. Reprezentacja, reklama i promocja. Zagadnienia podatkowe, Warszawa 2005, s. 307). W konsekwencji odpowiedź na pytanie powinna być negatywna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się w zakresie:

* obowiązku pobrania i wpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wydania uczestnikom Programu lojalnościowego będącymi fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą nagród rzeczowych i voucherów za prawidłowe,

* braku obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C za prawidłowe,

* zwolnienia przedmiotowego za prawidłowe,

* w pozostałym zakresie za nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W artykule 10 ust. 1 ww. ustawy, jednym z wymienionych źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Przepis art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca organizuje i prowadzi program lojalnościowy adresowany do przedsiębiorców: zarówno osób fizycznych, jak i podmiotów nieposiadających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną (art. 331 k.c., w szczególności spółek osobowych), którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej dokonują zakupów produktów Klienta Agencji, w celu ich dalszej odsprzedaży odbiorcy ostatecznemu (konsumentowi). W Programie nie będą uczestniczyć konsumenci w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Celem tego Programu będzie zwiększenie zainteresowania Uczestników nabyciem produktów Klienta w celu odsprzedaży w prowadzonych przez nich przedsiębiorstwach, jak również poprawa umieszczania produktów Klienta na terenie sklepu prowadzonego przez Uczestnika. Dodatkowym celem programu może być również szkolenie za pośrednictwem tzw. e-learningu z wiedzy o objętych Programem produktach Klienta.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W tym miejscu należy wskazać, iż motywowanie, jako element zarządzania, polega na wpływaniu na postawy i zachowania człowieka za pośrednictwem określonych bodźców.

Celem systemu motywacyjnego jest zachęcenie do podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań niekorzystnych z punktu widzenia całości.

Przedmiotowa nagroda stanowi zatem dodatkową gratyfikację (premię) za zakup produktów Klienta Agencji a nie za wygraną w konkursie. Konkurs to publiczne przyrzeczenie nagrody za określoną czynność lub jej zaniechanie lub za najlepszy rezultat, spełniające przyrzeczone warunki, z określonym terminem ubiegania się o przyrzeczoną nagrodę w rozumieniu art. 919-921 Kodeksu cywilnego.

W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Zasady przeprowadzenia konkursu określa Kodeks cywilny, a warunki ubiegania się o przyrzeczoną nagrodę ustala organizator konkursu. Niektóre szczególne rodzaje konkursów mogą być także uregulowane przez prawo.

Nagroda ta również nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy podkreślić, iż o zasadności kwalifikacji świadczeń podatników nie może decydować nazwa określonej czynności prawnej, nadana przez strony. Przesądzające znaczenie ma rzeczywisty charakter danego zdarzenia gospodarczego (czynności prawnej).

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

* nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii. Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z tym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

W konsekwencji, otrzymywana przez klienta Spółki nagroda stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z treścią powołanego powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym do programu lojalnościowego mogą przystąpić oprócz osób fizycznych również spółki cywilne. Spółkę cywilną tworzy więcej niż jedna osoba fizyczna.

Organ podatkowy zauważa, że zgodnie z ww. art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jej przepisy obejmują wyłącznie dochody osób fizycznych. Zobowiązanie podatkowe powstaje u konkretnego podatnika. Podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych nie są łącznie np. wspólnicy spółki cywilnej, ale zawsze każdy z nich odrębnie.

Jak wskazano powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się do dochodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie stosuje się ich w stosunku do podmiotów zbiorowych, jakim w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest spółka cywilna.

Na Spółce, jako płatniku ciążył będzie obowiązek wynikający z treści art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Z uwagi, że ww. nagrody nie zostały zaliczone do pozostałych źródeł przychodu Wnioskodawca nie będzie musiał ich wartości wykazać w informacji PIT-8C. Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując stwierdzić należy, iż opisane przez Spółkę nagrody należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stan taki będzie istniał bez względu czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania nagrody w ramach zdarzenia opisanego przez Spółkę we wniosku o interpretację indywidualną, uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy), bądź przychód z innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy). Wówczas od jej przychodu należy - stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, stanowiącego unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

A zatem na Wnioskodawcy z tytułu nagród wydawanych Uczestnikom Programu lojalnościowego (tekst jedn.: nagród rzeczowych z katalogu, voucherów oraz nagród pienieżnych) ciąży obowiązek pobrania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz sporządzania deklaracji PIT-8AR wg. ustalonego wzoru zgodnie z art. 42 ust. 1a tej ustawy. Wnioskodawca nie ma natomiast obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl