IPPB1/415-1303/08-7/JB - Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1303/08-7/JB Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.) oraz piśmie (data nadania 22 stycznia 2009 r., data wpływu 26 stycznia 2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-1303/08-2/JB z dnia 13 stycznia 2009 r. (data nadania 14 stycznia 2009 r., data doręczenia 16 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jako aportu do sp. z o.o.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jako aportu do sp. z o.o..

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W miesiącu lutym 2008 r. Wnioskodawca wniósł aportem do spółki z o.o. zorganizowaną część przedsiębiorstwa "W." (wywóz nieczystości stałych, sortowanie i składanie w miejscach utylizacji) w zamian za objęcie udziałów w kwocie 150.000,00 zł.

Wycena zorganizowanego aportu została dokonana przez eksperta z o.o. i przyjęta przez obie strony tj. sp. z o.o. i wnoszącego - D W..

Zorganizowana część przedsiębiorstwa to:

*

nazwa firmy "W." działająca na rynku od 1993 r.,

*

strona internetowa,

*

umowy zawarte na realizację usług z osobami prawnymi i fizycznymi,

*

samochody ciężarowe m-ki S... - przystosowane do świadczenia usług,

*

kontenery (pojemniki na nieczystości),

*

kontenery socjalne dla pracowników,

*

zorganizowane miejsce do wykonywania prac sortowniczych.

Wnioskodawca po miesiącu sprzedał udziały właścicielowi innej sp. z o.o., który jest udziałowcem większościowym w spółce, która podwyższyła wartość udziałów o wniesiony aport.

Wnioskodawca informuje, iż w związku z dokonywanym aportem zostały przeniesione do sp. z o.o. wszystkie zobowiązania dotyczące zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Działalność gospodarcza jest dalej prowadzona a aport został wyodrębniony z przedsiębiorstwa "W." D W..

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przedmiot wniesionego aportu do sp. z o.o. tj:

*

marka firmy z kilkuletnią tradycją (1993 r.) renoma,

*

strona internetowa,

*

składniki rzeczowe (samochody, kontenery)

*

zleceniodawcy (osoby prawne i fizyczne) ze stałymi kilkuletnimi umowami,

*

zorganizowane miejsce sortowni i zorganizowane stanowiska pracy,

*

podpisane umowy wieloletnie na składowanie i utylizację odpadów stałych

*

stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa

2.

Czy wystarczająca do ustalenia kosztu aportu jest wycena dokonana przez eksperta spółki z o.o. (nabywcy) wg ksiąg rachunkowych i wartości rynkowej 150.000,00 zł, która została przyjęta przez obie strony transakcji...

3.

Czy należy zastosować art. 30b ust. 2 pkt 4 - dochodem do opodatkowania jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów, a kosztami określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f pkt 2.

Odpowiedź na pytanie pierwsze stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie drugie i trzecie zostanie udzielona odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem wnioskodawcy definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa określona jest w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 5a ust. 4) i oznacza zorganizowane finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo "W." - realizującego usługi wywozu, sortowania i utylizacji nieczystości stałych odpowiada tej definicji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania pierwszego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) pojęcie "zorganizowana część przedsiębiorstwa" oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest, więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako dział, wydział, oddział itp.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy, więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

*

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

*

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

*

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

*

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany, jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą, więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich, jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy, których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zatem w sytuacji, gdy możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o wyodrębniony majątek, można uznać, że całość tego majątku wraz ze wszystkimi obciążeniami i przychodami związanymi z tym majątkiem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz powołanego przepisu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, iż wymienione we wniosku składniki majątkowe mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Należy jednocześnie dodać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego.

Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez składniki majątkowe przesłanek zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl