IPPB1/415-1298/08-2/AG
Pismo z dnia 27 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-1298/08-2/AG
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2008 r. (data wpływu 17 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która polega na świadczeniu czynności wyłącznie opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (usługi budowlane - budowa dróg), stara się o pozyskanie bezzwrotnej dotacji na pokrycie wydatków związanych z inwestycją polegającą na budowie wytwórni mas bitumicznych z zapleczem socjalnym oraz infrastrukturą towarzyszącą, niezbędnych do uruchomienia produkcji mas bitumicznych.
Koszty kwalifikowalne do dotacji obejmują więc wydatki na zakup i wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wydatek sporządzenia biznes planu tej inwestycji. Produkowana masa będzie służyła jako materiał do budowy dróg, a więc inwestycja ta mieści się w podstawowym zakresie działalności przedsiębiorstwa. Powyższa dotacja jest klasyfikowana jako pomoc publiczna z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (finansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa). - Przygotowanie planu projektu niezbędnego do wstępnej preselekcji przedsięwzięć, biznes planu oraz przygotowanie wniosku aplikacyjnego o dotację wnioskodawca zlecił wyspecjalizowanej firmie doradczej Z tego tytułu poniósł koszty (faktura za plan projektu i faktura za biznes plan) oraz poniesie je w przyszłości (faktura za przygotowanie i akceptację formalną wniosku o dotację). Wydatki poniesione na opracowanie planu projektu i biznes plan sfinansowane zostały w całości ze środków własnych wnioskodawcy. Również płatność za przygotowanie i akceptację formalną dokumentów zostanie sfinansowany w całości ze środków własnych wnioskodawcy. W przypadku uzyskania dotacji; część wydatku związanego z opracowaniem biznes planu (39,17%) zostanie zwrócona w postaci otrzymanej dotacji, jako koszt kwalifikowany. W przypadku przyznania dotacji wnioskodawca podpisze umowę o dofinansowanie projektu z EFRR i poniesie dodatkowo koszty, sfinansowane ze środków własnych, związane z opracowaniem i sporządzeniem wniosków o płatność dotacji oraz sprawozdań okresowych i sprawozdania końcowego z realizacji projektu. Bez względu na fakt otrzymania czy też nieotrzymania dotacji wnioskodawca i tak zrealizuje inwestycję.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Który z niżej podanych przepisów będzie miał zastosowanie do dotacji wypłaconej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007- 2013, będącej jednocześnie ze względu na cel dotacją związaną z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, czy ewentualnie oba przepisy jednocześnie:
* art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o p.d.o.f., jako dotacja, która nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej,
* czy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o p.d.o.f., jako dotacja, która jest przychodem z działalności gospodarczej zwolnionym z podatku.
Czy ww. dotacja powinna być w całości zakwalifikowana jako dotacja związana z zakupem i wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, czy też ta niewielka część dotacji, która pokryje wydatek poniesiony na przygotowanie biznes planu (koszt biznes planu nie zwiększa wartości środków trwałych w księgach rachunkowych) nie jest dotacją związaną z zakupem i wytworzeniem środków trwałych i w związku z tym stanowi przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o p.d.o.f. zwolniony ze względu na źródło pochodzenia dotacji.
Czy wydatek poniesiony na opracowanie planu projektu potrzebnego do wstępnej preselekcji, część wydatku na biznes plan nie pokryta dotacją, wydatek na przygotowanie wniosku o dotację oraz ewentualne (wystąpią tylko w przypadku przyznania dotacji) wydatki związane z opracowaniem i sporządzeniem wniosków o płatność oraz sprawozdań okresowych i sprawozdania końcowego z realizacji projektu będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w przypadku, gdy dotacja zostanie przyznana i w przypadku, gdy dotacja nie zostanie przyznana.
Czy wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dokumentujących wydatek na opracowanie planu projektu potrzebnego do wstępnej preselekcji, wydatek na biznes plan, wydatek na przygotowanie wniosku o dotację oraz wydatki związane z opracowaniem i sporządzeniem wniosków o płatność oraz sprawozdań okresowych i sprawozdania końcowego.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.
Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 1:
Dotacje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (sfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa) są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129. W kwestii tej należy wskazać na regulacje zawarte w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Z przepisów art. 5 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z ust. 3 tej ustawy wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki z funduszy strukturalnych, zalicza się do środków publicznych. Zwiększają one dochody budżetu państwa (art. 96 pkt 16) jako wydatki budżetu państwa są przeznaczone na finansowanie programów i projektów (art. 97 ust. 1 pkt 10 ustawy o finansach publicznych). Z kolei z przepisów art. 106 ust. 2 pkt 3a tej ustawy wynika, iż wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów lub projektów realizowanych w ramach tych programów, finansowanych z udziałem, m.in. funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, określone zostały jako "dotacje rozwojowe". Zmiana statusu środków unijnych i włączanie ich do budżetu państwa w ustawie finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą wydatkami budżetu państwa. Zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 129. Stosownie do treści tego przepisu, wolne od podatku są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Pomimo jednak, iż dotacje rozwojowe wypłacane w ramach RPO na lata 2007 - 2013 korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych ze względu na źródło pochodzenia (art. 21 ust. 1 pkt 129), to jeżeli dotyczą zakupu bądź wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, nie stosuje się do nich przepisów dotyczących zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 129. Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o p.d.o.f. nie są te dotacje uznane za przychody z działalności gospodarczej. Nie mogą więc podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego.
Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 2:
Zdaniem wnioskodawcy ta część dotacji, która pokryje wydatek poniesiony na przygotowanie biznes planu (koszt kwalifikowany) nie może być uznana jako dotacja przeznaczona na zakup bądź wytworzenie środków trwałych. W tej części dotacja będzie więc stanowiła przychód z działalności gospodarczej. Zdaniem wnioskodawcy przychód ten będzie zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o p.d.o.f.
Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 3:
Wydatki poniesione na opracowanie planu projektu potrzebnego do wstępnej preselekcji, część wydatku na biznes plan nie pokryta dotacją, wydatek na przygotowanie wniosku o dotację oraz ewentualne (wystąpią tylko w przypadku przyznania dotacji) wydatki związane z opracowaniem i sporządzeniem wniosków o płatność oraz sprawozdań okresowych i sprawozdania końcowego z realizacji projektu będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w świetle art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. bez względu na fakt otrzymania, czy też nieotrzymania dotacji.
Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Wydatki związane z uzyskaniem środków finansowych na wybudowanie wytwórni mas bitumicznych mają pośredni wpływ na przychody, bowiem przychód będzie uzyskiwany dopiero z wykorzystaniem tej wytwórni.
W związku z tym wydatki poniesione ze środków własnych wnioskodawcy i nie pokryte dotacją, w celu uzyskania dotacji na sfinansowanie wytworzenia wytwórni mas bitumicznych pozostają w związku ze źródłem uzyskania przychodów, jakim jest działalność gospodarcza i podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z tego źródła.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.